Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Magic camber eller luta hela fjäderbenet?

  1. #1
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807

    Magic camber eller luta hela fjäderbenet?

    Hej!

    Sugen på lite negativ camber och klurar på den smidigaste lösningen.

    Alt 1.
    Magic camber skruven för spindel/fjäderbensinfästningen.
    Är ju ett smidigt/billigt alternativ.

    Alt 2.
    Göra oval hål i övre fjäderbensinfästningen.
    Relativt enkelt och kostar gratis.

    Frågan är vilken som är den bästa lösningen väghållningsmässigt

    Med alt 1 är ju fjäderbenslutningen original men endå får man lutning på hjulet, är det till nackdel för fjädringsrörelsen jämfört med att få med lutningen på hela benet?

    Fördelen med alt 1 är ju att det extremt lätt att ställa om (t.ex vid byte till R-däcken) och att man kan få på en ganska bra lutning (-3°).
    Skall man ha så mycket med alt 2 får man nog fila ganska mycket......

    MVH Jonas

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 948
    Har du kollat hur mycket du behöver justera? Fjädringsmässigt tror jag inte att det är någon märkbar skillnad mellan "Magic Camber" eller vinklat fjäderben. Du behöver ju inte ens ha en excentrisk skruv för att justera cambern vid hjulet - det går bra att fila ovala hål där också!

    Har du ett fjäderbensstag kanske vinkling av hjulet är enklast men annars är det nog hugget som stucket...
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    Har du kollat hur mycket du behöver justera?
    För att få en given camber menar du?
    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    Fjädringsmässigt tror jag inte att det är någon märkbar skillnad mellan "Magic Camber" eller vinklat fjäderben.
    Möjligt att det är så men det känns endå som att det är bättre (i teorin) att vinkla hela benet.
    Min tanke är alltså att en vinklat ben skulle "hålla imot" bättre vid krängning än vad ett rakt ben skulle göra.
    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    Du behöver ju inte ens ha en excentrisk skruv för att justera cambern vid hjulet - det går bra att fila ovala hål där också!
    Har allt tänkt tanken men frågan är hur långt man kommer (°) ?
    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    Har du ett fjäderbensstag kanske vinkling av hjulet är enklast men annars är det nog hugget som stucket...
    Det har jag och min plan är man kanske skulle ha 2 setup:r på chassit och att det skulle vara relativt enkelt att justera mellan dessa t.ex när man byter hjul i depån.
    Att åka väldans långt till banträffar (som det är till endel) på regäl negativ camber är ju inte hallon för däckkontot.....

    mvh Jonas

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Fjolträsk
    Inlägg
    370
    Camber sliter inte alls lika mycket ostar som toein/out.
    Sen -2grd camber är inte så mycket så det kan du åka med på gatan också. På bana lär du behöva MER.


    Promlemet med att juster camber är att även toe på verkas, trist men sant

    Hmm jag lurade lite för ett tag sen vad som var bäst på MacÄckelben att vrida spinden eller justera topplagringen. Kom inte på några stor nackdelar med varken eller. Så spåntant så tror jag man få gå på båda om man vill ha riält med negativ camber.
    0-100 ??? Ibland

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 040
    Det är ju lättare att justera in det vid hjulet. Eller ska du bara köra på måfå? Med en magiccamberskruv kan man ju använda mätutrustningen vid hjuliställning och få det exakt samma på varje sida.
    Gone country....

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av fuling
    Sen -2grd camber är inte så mycket så det kan du åka med på gatan också. På bana lär du behöva MER.
    Hur mycket mer?
    Citat Ursprungligen postat av fuling
    Promlemet med att juster camber är att även toe på verkas, trist men sant
    Jo det känner jag till.
    Min tanke vara att men kunde justera fram en "gat setup" och en "ban setup" och märka upp allt tydligt både på fjäderbenet/tornet för camberjustering och på styrleden/staget för toe in/out.
    Citat Ursprungligen postat av fuling
    Hmm jag lurade lite för ett tag sen vad som var bäst på MacÄckelben att vrida spinden eller justera topplagringen. Kom inte på några stor nackdelar med varken eller.
    Bra....då kan jag oxo sluta fundera

    mvh Jonas

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    En snabb geometrisk uppskattning får mig att anse att du får fila 4-5 ggr mer för samma camberändring om du ger dig på övre fjäderbensinfästningen jämfört med den undre.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277
    Och frågan är ockås hur mycket man KAN fila där uppe innan saker börjar att ta i innerskärmar å elände... + att det ju inte är så bra att försvaga fjädertornen onödigt mycket..?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av LM
    En snabb geometrisk uppskattning får mig att anse att du får fila 4-5 ggr mer för samma camberändring om du ger dig på övre fjäderbensinfästningen jämfört med den undre.
    Helt klart en poäng....hmm....blir bara mer fördelar med den där magiska skruven.

    >>Plars, jaa såhär bakom tangentbordet kan jag inte riktigt dra mig till minnes hur mycket plats det finns men det går nog att trycka in benet någon cm iaf, det tror jag.
    Angående styrkan på tornet tror jag inte det är så farligt, förändringen är ju inte radikal och dessutom har jag ju ett stag. Och skulle det ge sig får man väl släpa fram den gamle svetsen

    mvh Jonas

Liknande ämnen

  1. Magic Camber 9-3 -06?
    Av Stoffe #2959 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-10-11, 12:45
  2. magic camber, erfarenheter?
    Av psilopsilo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-19, 00:39
  3. Magic camber bultar
    Av osbybo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-24, 00:04
  4. Magic Camber vid sänkning
    Av BRASSEN i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-13, 22:59
  5. Magic Camber
    Av tact i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-12, 10:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •