Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Vad är dessa för grejer? 9000 Turbo 87:a

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    153

    Vad är dessa för grejer? 9000 Turbo 87:a

    Hej

    Håller på o försöker o fixa en läcka på tryck - vackumslangarna o när man håller på så hittar man ju lite kosntiga grejer som läcker luft men som även inte läcker luft men vill ha svar på vad de är ändå, så hoppas nån har svar på mina frågor

    Del 1

    Sitter under insuget, tror de är nått tryckvakt eller liknande?
    Går en slang ifrån spjällhuste, och ifrån motorblocket mellan rören på insuget till denna grej
    Går även ett rör ifrån grenröret till denna pryl

    När man plockar bort slangen ifrån denna grejen o pluckar den så inte luften kommer uyt ifrån spjällhuste så kan jag få upp ungefär 1,6-1,8bar när jag trycktestar men o så fort man sätter ett finger iför hållet på grejen så tappar den trycket.
    Har man alla slangar kvar så komemr jag bara upp i 1bars tryck o sen släpper de utt trycket

    Nån som vet vad de är för nått?
    O vad den är till för?

    Del 2

    Sitter på akvariet på höger sida
    Går en slang ifrån spjällhuste hit och en slang ifrån motorblocket mellan rören till insuget (samma stället som på den över)
    Går en slang till men vet inte vart den tar vägen
    Tror de är en t koppling eller liknande bara?
    Denna läcker riktigt ordentligt ska föröska o täta den om den behövs, om man inte kan sätta ett vanligt t-kors bara?
    Nån som vet vad den har för funktion?


    Hoppas nån förstår vad jag menar för grejer och har något svar på vad de är
    Har ingen av dessa två grejer på min 9000 Talladega -88 så de värkar ju som de bara suttit på modeller innan

    Hittade en bild på ett motorutrymmet hoppas de inte gör nått för ägaren
    Har skrivit in var del 1 och del 2 sitter
    Bild
    http://www.garaget.org/?car=10431&image=560791

    /Matte

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Jag är ganska säker på att det har med EGR-systemet att göra, dvs delar av avgasreningen.

    Syftet med EGR-systemet är att minska utsläppen av kväveoxider. Det fungerar på så vis att det leds tillbaka en mindre mängd avgaser för förbränning ytterligare en gång. Ska tydligen halvera utsläppen av kväveoxider.

    Som sagt, båda delarna arbetar tillsammans och bör nog sitta där för att vara lite snällare mot miljön. Jag skulle byta ut båda komponenterna om de läcker luft/är defekta.

    Bilen BÖR dock gå att köra som vanligt utan EGR-systemet inkopplat... men jag tycker att det känns bättre att ersätta de trasiga komponenter och se till att systemet fungerar som det skall.

    Hoppas det gav lite hjälp!

    mvh

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    153
    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Jag är ganska säker på att det har med EGR-systemet att göra, dvs delar av avgasreningen.

    Syftet med EGR-systemet är att minska utsläppen av kväveoxider. Det fungerar på så vis att det leds tillbaka en mindre mängd avgaser för förbränning ytterligare en gång. Ska tydligen halvera utsläppen av kväveoxider.

    Som sagt, båda delarna arbetar tillsammans och bör nog sitta där för att vara lite snällare mot miljön. Jag skulle byta ut båda komponenterna om de läcker luft/är defekta.

    Bilen BÖR dock gå att köra som vanligt utan EGR-systemet inkopplat... men jag tycker att det känns bättre att ersätta de trasiga komponenter och se till att systemet fungerar som det skall.

    Hoppas det gav lite hjälp!

    mvh
    Ok tackar

    Som du sa så var allt till EGR-systemet kollade i EPC o där stod allt under EGR

    Får ta o koppla ur de så länge, o hoppas på att bilen går normalt tills jag har råd o köpa nya delar till det, (fattig student)

    Tack för snabbt o bra svar, vart lite klockare nu

    /Matte

Liknande ämnen

  1. Passar dessa 9000 super aero fälgar till min og 900 turbo ??
    Av Saab_turbooo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-01-14, 13:07
  2. Red Dot är det bra grejer (Standardkörning)
    Av aeromagnus i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-08-18, 19:20
  3. Motorbyte i 9-5 till 9000 grejer, frågor
    Av 9000power i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-20, 21:19
  4. Turbo byte T-28RS eller T2822, Får dessa plats i 9-5:a 2,3t?
    Av Turbo sport i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-11-02, 02:33
  5. 300hk i 9000 aero... pallar org grejer?
    Av Kungen_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-25, 16:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •