Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: lambda värdet?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    348

    lambda värdet?

    Hade min bil på förbes på saab idag och fick veta att lambda värdet låg på 1.3 istället för max 1.03 är det någon som vet vad som kan vara fel?
    Den är inte trimmad eller liknande inte heller sportluftfilter det ända är att det sitter 2,5 tums halvsats, kan det vara det som läcker?
    9-3 coupé -98 2.0 med det stora T:et
    Medlem #6477
    http://www.garaget.org/VERO

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 337
    Du har ingen läcka i avgassystet då?För det kan göra så att värderna stiger.


    Mvh

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 882
    Citat Ursprungligen postat av Robin C
    Du har ingen läcka i avgassystet då?För det kan göra så att värderna stiger.
    Jo, visst är det så? Högre lambda = för tunn blandning (för mycket luft). Kolla hela avgassystemet m.a.p. läckage..

    Om du inte får Check Engine-lampan, så borde det rimligtvis vara nånstans efter lambdasonden..?
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    348
    öppnade motor huven och hörde ett pyssande ljud kolla runt och hittade detta:


    Om jag petade till den dvs "tätade" slangen så hörde man motorn gå ner lite i varv och sedan gå upp igen. Åkte till saab och frågade och han trodde att det kunde vara detta som gjorde att lambdavärdet blev fel.
    Men nu när jag har bytt den lilla biten så uppför sig motorn lite lustigt. Om man står på tomgång i P (har automat) så är tomgången bra men efter ett litet tag så rasar den ner och jag tror att motorn ska dö men sen gasar den upp igen, samma på N.
    Jag har ännu inte kollat om mitt lambdavärde är ok. Men vad är den där slangen till för och varför beter sig motorn så här?
    Är det typ för att det har kommit in nya värden och datorn behöver ta in dom? Bilen går för övrigt bra när man kör osv.
    EDIT: jag får inga felkoder
    9-3 coupé -98 2.0 med det stora T:et
    Medlem #6477
    http://www.garaget.org/VERO

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 882
    Citat Ursprungligen postat av SAAB örnie
    Är det typ för att det har kommit in nya värden och datorn behöver ta in dom? Bilen går för övrigt bra när man kör osv.
    Antagligen.

    Enligt andra inlägg i forumet:
    Gör några svep från låga rpm (1500 rpm) upp till runt 4000 rpm. Motorn adapterar sig mellan 2750-3250rpm. Man börjar på rpm en bra bit under adaptionsområdet för att underlätta vid ev. insvängningar o fortsätter en bit över adaptionsområdet för att känna att det lirar bra. Adaptionen bör utföras på en så hög växel som möjligt för att tiden i adaptionsområdet skall bli lång. Uppförsbacke är inte nödvändigt såvida man inte har en blir med effekt bortom all sans o balans.

    Nån skrev också att mätomådet (2750-3250rpm) bör ta åtminstone 3-4 sek. Helst mer... Så ta några sådana vändor (helst om du kan låsa automaten på hög växel), så borde det "gå till sig".

    Lycka till! Återkom gärna med resultat!
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 960
    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Citat Ursprungligen postat av SAAB örnie
    Är det typ för att det har kommit in nya värden och datorn behöver ta in dom? Bilen går för övrigt bra när man kör osv.
    Antagligen.

    Enligt andra inlägg i forumet:
    Gör några svep från låga rpm (1500 rpm) upp till runt 4000 rpm. Motorn adapterar sig mellan 2750-3250rpm. Man börjar på rpm en bra bit under adaptionsområdet för att underlätta vid ev. insvängningar o fortsätter en bit över adaptionsområdet för att känna att det lirar bra. Adaptionen bör utföras på en så hög växel som möjligt för att tiden i adaptionsområdet skall bli lång. Uppförsbacke är inte nödvändigt såvida man inte har en blir med effekt bortom all sans o balans.

    Nån skrev också att mätomådet (2750-3250rpm) bör ta åtminstone 3-4 sek. Helst mer... Så ta några sådana vändor (helst om du kan låsa automaten på hög växel), så borde det "gå till sig".

    Lycka till! Återkom gärna med resultat!
    Tyvärr är ju denna adaption svår att uppnå med en Automat som gärna gör kickdown. Sen är väl detta för trionic5 ?
    Gör så att du lossar pluspolen ett tag sen kör du lungt i ett par mil så trionic får adaptera sig, sen gör du några fullgasrepor i uppförsbacke. Så fick jag lära mig att man skulle göra med Trionic7 med Automat.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 653
    Det finns många olika adaptioner.
    Dom som i ditt fall behöver adapteras om är nog tomgångsreglering och lambda.
    Lossa du polen en sväng om du vill se resultat snabbt.

    Den adaption som körs med hög belastning och vissa varvtalsområden är laddtrycksadaptionen.
    Man lär så länge man lever.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    193

    Re: lambda värdet?

    Citat Ursprungligen postat av SAAB örnie
    Hade min bil på förbes på saab idag och fick veta att lambda värdet låg på 1.3 istället för max 1.03 är det någon som vet vad som kan vara fel?
    Den är inte trimmad eller liknande inte heller sportluftfilter det ända är att det sitter 2,5 tums halvsats, kan det vara det som läcker?
    Har du ett lambdavärde på 1,3 så lär inte motorn gå alls...eller j-vligt illa åtminstone. Låter som felaktig mätning, värdet är orimligt.

    //Mr MEP

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 882
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Tyvärr är ju denna adaption svår att uppnå med en Automat som gärna gör kickdown. Sen är väl detta för trionic5 ?
    Gör så att du lossar pluspolen ett tag sen kör du lungt i ett par mil så trionic får adaptera sig, sen gör du några fullgasrepor i uppförsbacke. Så fick jag lära mig att man skulle göra med Trionic7 med Automat.
    Om det är en 9-3 årsmodell -98 så är det ju T5 i den...

    Citat Ursprungligen postat av Hedis
    Det finns många olika adaptioner. Dom som i ditt fall behöver adapteras om är nog tomgångsreglering och lambda.Lossa du polen en sväng om du vill se resultat snabbt.

    Den adaption som körs med hög belastning och vissa varvtalsområden är laddtrycksadaptionen.
    Hopps! Sant!
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Stockholm, Sverige
    Inlägg
    190
    Sen har iaf jag lärt mig att det är minuspolen man ska ta bort och inte plus?

    Eller det kanske inte gör skillnad?
    SAAB 9000 CSE 2.0i -95 (Ska säljas)
    SAAB 9000 CSE 2.3t -95 Min projekttråd

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 567
    Citat Ursprungligen postat av stesmi
    Sen har iaf jag lärt mig att det är minuspolen man ska ta bort och inte plus?

    Eller det kanske inte gör skillnad?
    Jo, fast bara när man råkar lägga verktyget mot karossen eller motorn medan man håller på att lossa kabeln.
    För att undvika detta är det säkrast att lossa minus först men för att göra styrboxen strömlös kvittar det vilken anlutning du lossar.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 653
    Funktionsmässigt gör det ingen skillnad.

    Däremot finns det ingen risk att du kortsluter batteriet om du har nyckeln på minuspolen och nuddar chassi eller annan jordad del av bilen.
    Därav säger man att man skall lossa minus först.

    Edit: F**n
    Man lär så länge man lever.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    348
    Har du ett lambdavärde på 1,3 så lär inte motorn gå alls...eller j-vligt illa åtminstone. Låter som felaktig mätning, värdet är orimligt.

    //Mr MEP
    Någon som kan bekräfta detta? för på saab så var det som vad som helst typ "du har en lampa som är trasig och det är inte godkänt på bes".
    Inte "mmm detta var underligt bilen ska inte ens gå vid detta resultat.."
    9-3 coupé -98 2.0 med det stora T:et
    Medlem #6477
    http://www.garaget.org/VERO

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    348
    nu beter sig inte bilen konstigt längre ang tomgången så den behövde säkert bara "boota" om sig. Men hur är det med lambda värdet? för som sagt för saab så lät det som om det var problem som inte var unikt, om det nu är så att 1.3 gör så att bilen går piss eller inte alls så borde dom ha tyckt att det var väldigt underligt...
    9-3 coupé -98 2.0 med det stora T:et
    Medlem #6477
    http://www.garaget.org/VERO

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    193
    Citat Ursprungligen postat av SAAB örnie
    Har du ett lambdavärde på 1,3 så lär inte motorn gå alls...eller j-vligt illa åtminstone. Låter som felaktig mätning, värdet är orimligt.

    //Mr MEP
    Någon som kan bekräfta detta? för på saab så var det som vad som helst typ "du har en lampa som är trasig och det är inte godkänt på bes".
    Inte "mmm detta var underligt bilen ska inte ens gå vid detta resultat.."
    OM nu verkligen lambda-värdet VAR 1,3 under mätning, och jag förutsätter att du inte far med osanning.....så vill jag påstå att idioterna som mätte har noll koll!! För det är ett orimligt värde..., och då kan det inte "vara vad som helst".

    Tänkbara alternativ;
    1. Fel på deras instrument / felaktig inställning/handhavande av detta.
    2. Det kan möjligen komma in färskluft i ett läckande avgassystem som lurar instrumentet, men för att det skall ge 1,3 så får det vara mycket....

    Prova att hålla för avgasröret när motorn går på tomgång, verkar det hyggligt tätt - åk till en annan verkstad och mät om, altenativt skit i det och besikta ändå.

    //Mr MEP

Liknande ämnen

  1. Hur mycket bör lambda-värdet röra sig?
    Av Travis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2014-04-10, 18:44
  2. Skillnad på logg från WB-lambda och org lambda i T7Suite?
    Av PeterNacka i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-03-15, 17:32
  3. lambda-värdet för högt
    Av Mårtensson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-28, 17:48
  4. Lambda värdet
    Av AnkieGlader i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-07-19, 01:03
  5. Lambda trassel (Fortfarande), efter byte till NY lambda.
    Av DualC i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-02-20, 00:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •