Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: 9000 -95 2.3t problem med tomgång

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Stockholm, Sverige
    Inlägg
    191

    9000 -95 2.3t problem med tomgång

    Bilen är den nedre i min sig.

    Har sökt men inte hittat någon med motsvarande fel.

    När jag köpte bilen (2 veckor sen) funkade den fint. När jag bytte till en fungerande backventil betedde den sig lite konstigt så jag fick rådet att ta bort minuspolen från batteriet för att resetta systemet. Sagt och gjort och det hjälpte.

    Då helt plötsligt fick jag ett annat problem :

    När den stod still och gick på tomgång hände det att den dök ner till 500 varv och lät som om den skulle stanna. Med några sekunders mellanrum. Om man körde den fungerade den fint tills man tryckte ner kopplingen, då blev det samma grej. Det har hänt två gånger att den dött när jag tryckt ner kopplingen på väg fram till en korsning. Problemet försvann efter någon dag av sig själv. Den enda kopplingen jag ser är att det har med minuspolen att göra. När jag resettade systemet igen pga en annan grej hände det igen och nu försvinner det inte. Mitt batteri har dubbla poler. Två stycken runda och två stycken "runda med avhuggna sidor". Minuspolen (rund) satt på den "runda med avhuggna sidor" polen på batteriet så jag flyttade den till den runda men samma problem kvarstår.

    Har haft följande idéer:

    1) Glapp någonstans? Eftersom den funkar bättre efter ett tag men återkommer så fort man bryter minuspolen.

    2) Kass generator som inte kan ladda tillräckligt? Visar 13.3-13.9V när den står på tomgång.

    3) Kasst batteri?

    4) Kass tomgångsmotor? Borde inte problemet vara "hela tiden" och inte bara tillfälligt?

    5? Något relä? Kan förklara. Men vilket isf?

    6) Gremlins i bilen? Har försökt jaga bort dem med WD-40.

    Det är typ så långt jag kommit .. Har inte provat att byta generator/batteri/tomgångsmotor/relä än. Hoppas att någon ska ha någon bättre idé först.
    SAAB 9000 CSE 2.0i -95 (Ska säljas)
    SAAB 9000 CSE 2.3t -95 Min projekttråd

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Stockholm, Sverige
    Inlägg
    191
    Uppdatering:

    Har testat en annan DI kassett och det hjälpte inte.
    Ska idag (eller imorrn) byta motorolja, oljefilter och stift (NGK BCPR7ES-11).
    SAAB 9000 CSE 2.0i -95 (Ska säljas)
    SAAB 9000 CSE 2.3t -95 Min projekttråd

  3. #3
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409

    Re: 9000 -95 2.3t problem med tomgång

    Citat Ursprungligen postat av stesmi
    Bilen är den nedre i min sig.

    Har sökt men inte hittat någon med motsvarande fel.

    När jag köpte bilen (2 veckor sen) funkade den fint. När jag bytte till en fungerande backventil betedde den sig lite konstigt så jag fick rådet att ta bort minuspolen från batteriet för att resetta systemet. Sagt och gjort och det hjälpte.

    Då helt plötsligt fick jag ett annat problem :

    När den stod still och gick på tomgång hände det att den dök ner till 500 varv och lät som om den skulle stanna. Med några sekunders mellanrum. Om man körde den fungerade den fint tills man tryckte ner kopplingen, då blev det samma grej. Det har hänt två gånger att den dött när jag tryckt ner kopplingen på väg fram till en korsning. Problemet försvann efter någon dag av sig själv. Den enda kopplingen jag ser är att det har med minuspolen att göra. När jag resettade systemet igen pga en annan grej hände det igen och nu försvinner det inte. Mitt batteri har dubbla poler. Två stycken runda och två stycken "runda med avhuggna sidor". Minuspolen (rund) satt på den "runda med avhuggna sidor" polen på batteriet så jag flyttade den till den runda men samma problem kvarstår.

    Har haft följande idéer:

    1) Glapp någonstans? Eftersom den funkar bättre efter ett tag men återkommer så fort man bryter minuspolen.

    2) Kass generator som inte kan ladda tillräckligt? Visar 13.3-13.9V när den står på tomgång.

    3) Kasst batteri?

    4) Kass tomgångsmotor? Borde inte problemet vara "hela tiden" och inte bara tillfälligt?

    5? Något relä? Kan förklara. Men vilket isf?

    6) Gremlins i bilen? Har försökt jaga bort dem med WD-40.

    Det är typ så långt jag kommit .. Har inte provat att byta generator/batteri/tomgångsmotor/relä än. Hoppas att någon ska ha någon bättre idé först.
    Har du testat rengöra ventilen.?!

    Det brukar hjälpa.. Ta nått starkt o häll ner,, bensin, Bromsrengöringsmedel mm,, sen smörja med 556 eller liknande.. Brukar göra susen.

    Mvh Rob
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Stockholm, Sverige
    Inlägg
    191
    Vilken ventil syftar du på?

    EDIT: Menar du backventilen jag precis köpt? Jag köpte den helt ny. ScanTech.
    SAAB 9000 CSE 2.0i -95 (Ska säljas)
    SAAB 9000 CSE 2.3t -95 Min projekttråd

  5. #5
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av stesmi
    Vilken ventil syftar du på?

    EDIT: Menar du backventilen jag precis köpt? Jag köpte den helt ny. ScanTech.
    Nej,, alltså tomgångsventilen. Som styr tomgången..
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Stockholm, Sverige
    Inlägg
    191
    Ah. DOH. Ok. Nej, det har jag (bevisligen) inte. Ska göra det. Tack för tipset
    SAAB 9000 CSE 2.0i -95 (Ska säljas)
    SAAB 9000 CSE 2.3t -95 Min projekttråd

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    244
    Då även jag har stora problem emd tomgången, dock för hög tomgång undrar jag vart den här tomgångsventilen befiner sig? Har en 900 Aero -94.

    Nån med en bild eller bra förklaring?

    MvH Mathias

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9

    Re: 9000 -95 2.3t problem med tomgång

    Citat Ursprungligen postat av stesmi
    1) Glapp någonstans? Eftersom den funkar bättre efter ett tag men återkommer så fort man bryter minuspolen.

    2) Kass generator som inte kan ladda tillräckligt? Visar 13.3-13.9V när den står på tomgång.
    1) Tomgångssystemet kalibrerar sig själv.
    Kopplar man bort minuspolen försvinner kalibreringen och tomgången kan bli konstig, men systemet ska kalibrera sig efter att motorn fått gå ner på tomgång några gånger.
    Fungerar detta inte bör man undersöka tomgångsmotorn.

    2) 13.3-13.9 Volt låter normalt.
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

Liknande ämnen

  1. .
    Av JonnieLahti i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-31, 23:57
  2. Saab 9000 T16 -88 Problem med tomgång!
    Av Saab_Dahlberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-05, 03:30
  3. problem med tomgång/ laddtryck 9000
    Av saab900T16 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-09-23, 23:08
  4. grrr!! problem med tomgång *hehe* 9000 2,3T-93
    Av turbo_joel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-05-03, 13:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •