Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Laddtrycket normalt?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Simrishamn
    Inlägg
    16

    Laddtrycket normalt?

    Hejsan,

    Har inhandlat en Saab 9-3 aero -02 med T7 motorn. Bilen är steg 3 Chippad från BSR samt så sitter där ett Optiflow filter med avskärmning.

    Trimmet inehåller:

    Trimbox
    BSR 3" framrör & EU godkänd sportkatalysator
    BSR 2,5" avgas. efter kat.

    Problemet är att jag enbart laddar 1.2 bar och jag har stött på många som tycker att detta är lite för ett steg 3 trim. Den går upp och peakar på 1.4-1.5 men sen lägger den sig stadigt vid 1.2 och sjunker sedan ibland ner till 1bar.

    Sen är det så att bilen drar kasst på femmans växel det händer liksom inte så mycket. Lägger man över den från fyran till femman vid ca 210km/h så rör bilen sig lite som en snigel, har maxxat 235km/h och de är väl lite snålt?

    mvh t0bias
    Saab 9-3 Aero BSR steg 3; http://www.garaget.org/t0bias

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 949
    Du kör väl på 98oktan, alla trimsteg är anpassade för 98oktan från alla leverantörer.
    Annars prova annan LMM, DI, byta tändsift (BCPR7-ESII)

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 960

    Re: Laddtrycket normalt?

    Citat Ursprungligen postat av t0bias
    Hejsan,

    Har inhandlat en Saab 9-3 aero -02 med T7 motorn. Bilen är steg 3 Chippad från BSR samt så sitter där ett Optiflow filter med avskärmning.

    Trimmet inehåller:

    Trimbox
    BSR 3" framrör & EU godkänd sportkatalysator
    BSR 2,5" avgas. efter kat.

    Problemet är att jag enbart laddar 1.2 bar och jag har stött på många som tycker att detta är lite för ett steg 3 trim. Den går upp och peakar på 1.4-1.5 men sen lägger den sig stadigt vid 1.2 och sjunker sedan ibland ner till 1bar.

    Sen är det så att bilen drar kasst på femmans växel det händer liksom inte så mycket. Lägger man över den från fyran till femman vid ca 210km/h så rör bilen sig lite som en snigel, har maxxat 235km/h och de är väl lite snålt?

    mvh t0bias
    Mitt tips är att slänga det öppna filtret åt he**ete. Även fast du har avskärmning blir insugstempen tokhög och styrsystemet blir tvungen att backa för att det inte ska spika.
    Jag tror Sasse hade loggat 90-95 grader på en orginal Aero med öppet filter. Redan runt 60-65grader minskas effekten.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Stockholm, Sverige
    Inlägg
    190
    Det beror väl på om den öppna filtret ligger i motorutrymmet eller om man har plockat bort lådan och satt den där ?
    SAAB 9000 CSE 2.0i -95 (Ska säljas)
    SAAB 9000 CSE 2.3t -95 Min projekttråd

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 960
    Citat Ursprungligen postat av stesmi
    Det beror väl på om den öppna filtret ligger i motorutrymmet eller om man har plockat bort lådan och satt den där ?
    Ja på en 9000 så funkar det att ha den ute i skärmen. På en 9-3a så kan man dra ner filtret bakom dimljuset.
    Men nu skrev han optiflow Dvs filtret ligger i motorrummet bakom en värmeledande metallplatta...... VARMT !

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 567

    Re: Laddtrycket normalt?

    Citat Ursprungligen postat av t0bias
    ....
    Problemet är att jag enbart laddar 1.2 bar och jag har stött på många som tycker att detta är lite för ett steg 3 trim. Den går upp och peakar på 1.4-1.5 men sen lägger den sig stadigt vid 1.2 och sjunker sedan ibland ner till 1bar.
    Och vad säger BSR om detta då?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Stockholm, Sverige
    Inlägg
    190
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Citat Ursprungligen postat av stesmi
    Det beror väl på om den öppna filtret ligger i motorutrymmet eller om man har plockat bort lådan och satt den där ?
    Ja på en 9000 så funkar det att ha den ute i skärmen. På en 9-3a så kan man dra ner filtret bakom dimljuset.
    Men nu skrev han optiflow Dvs filtret ligger i motorrummet bakom en värmeledande metallplatta...... VARMT !
    Ok, visste inte att det funkade annorlunda där. Mitt fel. Tack för infon
    SAAB 9000 CSE 2.0i -95 (Ska säljas)
    SAAB 9000 CSE 2.3t -95 Min projekttråd

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Simrishamn
    Inlägg
    16
    Jag mailade BSR om att bilen var "slö" och då fick jag som svar.

    Hittar inte din verkstad felet är du naturligtvis välkommen att boka tid hos oss eller någon av våra åf för felsökning.

    Vadå min verkstad? det är inte bilen det är fel på det är trimmet.

    Om man drar ett längre rör och sätter luftfiltret nere vid dimljuset blir det bättre då? eller om man drar en slang från dimljus upp till luftfiltret så att de blåser in kall luft rakt på filtret?

    OBS; jag skrev jo såklart inte "bilen är slö vad är felet" till BSR
    Saab 9-3 Aero BSR steg 3; http://www.garaget.org/t0bias

  9. #9
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 078
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av t0bias
    Jag mailade BSR om att bilen var "slö" och då fick jag som svar.

    Hittar inte din verkstad felet är du naturligtvis välkommen att boka tid hos oss eller någon av våra åf för felsökning.

    Vadå min verkstad? det är inte bilen det är fel på det är trimmet.

    Om man drar ett längre rör och sätter luftfiltret nere vid dimljuset blir det bättre då? eller om man drar en slang från dimljus upp till luftfiltret så att de blåser in kall luft rakt på filtret?

    OBS; jag skrev jo såklart inte "bilen är slö vad är felet" till BSR
    Det blir bättre om du bara monterar originalburken igen.. Om den finns kvar dvs..
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Simrishamn
    Inlägg
    16
    jag får hoppas att den finns kvar fick en massa saker till då jag köpte bilen och han sa att luftburken var där.

    får ta en titt på den senare..
    Saab 9-3 Aero BSR steg 3; http://www.garaget.org/t0bias

  11. #11
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 471
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av t0bias
    Jag mailade BSR om att bilen var "slö" och då fick jag som svar.

    Hittar inte din verkstad felet är du naturligtvis välkommen att boka tid hos oss eller någon av våra åf för felsökning.

    Vadå min verkstad? det är inte bilen det är fel på det är trimmet.

    Om man drar ett längre rör och sätter luftfiltret nere vid dimljuset blir det bättre då? eller om man drar en slang från dimljus upp till luftfiltret så att de blåser in kall luft rakt på filtret?

    OBS; jag skrev jo såklart inte "bilen är slö vad är felet" till BSR
    Vad menar du med "det är fel på trimmet" ? Ditt "trim" är ju beroende av allting runtomkring. Dvs saker som kan gå sönder. Eller menare du att styrboxens mjukvara helt magiskt har ändrat sig själv?
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Simrishamn
    Inlägg
    16
    @henrikg

    Jag får jo utgå ifrån att det är något konstigt med trimmet, jag kan jo omöjligt köra in till en Saab verkstad och säga att dom ska kolla varför bilen ente går som den ska då jag har trimmat den. Hur skall dom veta hur bilen ska gå efter ett steg 3 trim? j

    ag har fått massa tips om att det är Opti-flow filtret som gör att den inte går som den skall. Att motorn suger in för varm luft.
    Saab 9-3 Aero BSR steg 3; http://www.garaget.org/t0bias

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 949
    Jag lovar vi vet hur ett Steg3 trim ska gå

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Simrishamn
    Inlägg
    16
    @gazer3312

    Möjligtvis den saab verkstaden du jobbar på men jag tror knappast alla vet.
    Saab 9-3 Aero BSR steg 3; http://www.garaget.org/t0bias

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 949
    Jo jag har hört rykten om Saabverkstäder som inte kanske är riktigt serviceminded trots bilen är en Saab, en kund som betalar, fast den är trimmad.
    Då skyller dom alltid felen på trimmet och att dom ska åka till sin trimleverantör.
    Var faktiskt en sådan sak när jag var hos Nordic och mappade om.
    En som hade en trimmad 9000 som skulle ha en fjärrkontroll inprogrammerad, verkstaden hade försökt flera gånger i timmar, men inte lyckats programmera in den. Då sa dom att det berodde på trimmet, och att bara trimleverantören kan programmera in fjärren
    Bara det om dom själva hade gjort sin läxa, så hade dom kanske lärt sig, att numer kan man inte lägga till en fjärrkontroll utan att programmera om allihop på 9000.
    Men enklaste är att hitta Saabverkstad som också är återförsäljare för någon trimleverantör, så vet dom hur bilen ska gå.

Liknande ämnen

  1. Transmissionsljud 9-5 normalt?
    Av 93t i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-14, 19:57
  2. Min ECC låter, normalt?
    Av ljungström i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-30, 22:33
  3. är det normalt att laddtrycket svajjar mellan 1,0-1,2bar
    Av saabster i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-09-01, 16:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •