Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: 9000 AERO -95 nu skenande laddtryck

  1. #1

    9000 AERO -95 nu skenande laddtryck

    Läget är följande:

    Jag och chefen ska ha en bil att åka till och från jobbet i, vi kör taxi och drar runt 5.000 mil om året på bytesbilen, inte taxin...
    Valet landade på en 9000 AERO -95, fräsch, rätt pris men som alltid lite småfix...
    Det första som konstaterades var att magnetventilen gjort sitt så den kopplades förbi tills ny kan inhandlas, på väg hem från den operationen stannade bilen på en motorvägsavfart, stendöd!
    Det känns som DI-kassetten men innan jag löper till mekonomen och köper en ny vill jag gärna kolla om det kan vara något annat.
    Ni som har kollen och har erfarenhet av SAAB, ring gärna så jag får bra svar och så jag kan ställa motfrågor.
    Kollar givetvis tråden!
    Telefonen är avstängd när jag sover så det är bara att ringa...

    Mvh


    Fredrik "Speedy" Haraldsson
    070 458 45 72

    Edit: Nu förtydligad rubrik enligt senaste problemet- Moderator /LM
    Vikt - Effekt är kul, alltså hoj, närmare bestämt Suzuki GSXR1000 -06, men även en 9000 Aero -95...

  2. #2
    Finns det något känt fel som kan göra att DI-kassetten grillas?
    Är det samma kassett oavsett vilken motor, jag vet att det finns en svart och en röd, däremellan skiljer det sig vad jag förstår.
    Surt att köpa en kassett och det visar sig att det inte är felet...
    Vikt - Effekt är kul, alltså hoj, närmare bestämt Suzuki GSXR1000 -06, men även en 9000 Aero -95...

  3. #3
    Steg 2 tacts avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 669
    Citat Ursprungligen postat av Potatisen
    Finns det något känt fel som kan göra att DI-kassetten grillas?
    Är det samma kassett oavsett vilken motor, jag vet att det finns en svart och en röd, däremellan skiljer det sig vad jag förstår.
    Surt att köpa en kassett och det visar sig att det inte är felet...
    dom ger upp helt enkelt.

    byter du DI-kassett så byt även stiften

    du ska ha den röda modellen.. den svarta är till 9-3 och 9-5 T7

    om du inte vill köpa en så kan du nog åka till en saab auktoriserad verkstad och be att få låna en test DI.

  4. #4
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 142
    Medlem#
    7182
    Flera Saab-återförsäljare har lånekassetter som man kan få prova med innan man köper sig en.

    Jag skulle dock köpa kassetten på Mekonomen då jag har för mig att de har 3års garanti istället för 2år som Saab har. Möjliget att den även är någon hundring billigare på Mekonomen.

    Med lite tur kanske de till och med har någon liggandes på den lokala Mekonomen-butiken som man kan få prova med om man frågar snällt!

    Som du säger så är det samma kassett förutsatt att den är av rätt färg. Det är med andra ord samma röda kassett till alla bilar som ska ha röd kassett.

    Nu är jag ute på djupt vatten men rent spontant så känns det som en defekt styrbox skulle kunna förkorta livslängden på DI-kassetten... som sagt, det är en gissning.

    DI-kassetter är om inte annat en förbrukningsvara. Vissa kassetter går 4000mil, andra går 20 000mil.

    Lycka till med bilen. 9000 Aero är en riktigt vacker skapelse.

    tact: Om jag ändå hade skrivit lite fortare...

  5. #5
    Tack för bra svar, eller rättare sagt dom svaren jag ville ha...
    Dagen går helt enkelt åt till att köpa DI-kassett, MV och nya stift.
    Sen ska jag bara lura med någon stackare till Norrköping där eländet står!
    Skämt å sido, det som gjorde att det blev en sån här bil är att min gode far hade en, men då var dom ju nya...

    Mvh

    Fredrik
    Vikt - Effekt är kul, alltså hoj, närmare bestämt Suzuki GSXR1000 -06, men även en 9000 Aero -95...

  6. #6
    Föreningen för suicida AERO-ägare startas här!
    Efter att ha åkt ner till Norrköping och bytt tändkassett, stift och MV så startar biljäveln lik förbannat inte!!!
    Vidare funderingar blir då soppapump, vevaxelgivare eller databox (gud förbjude...)
    Provade att släppa på slangkopplingen på högersida i motorrummet där soppa går till eller från spridarna och slå på tändning samt köra på starten, i min värld borde det spruta sås men det dreglade bara när jag släppte på eländet. Säkringen är kollad och tom bytt, men ingen förbättring.
    Nu börjar jag bli riktigt less, hjälp!

    Fredrik
    Vikt - Effekt är kul, alltså hoj, närmare bestämt Suzuki GSXR1000 -06, men även en 9000 Aero -95...

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 804
    Citat Ursprungligen postat av Potatisen
    Provade att släppa på slangkopplingen på högersida i motorrummet där soppa går till eller från spridarna och slå på tändning samt köra på starten, i min värld borde det spruta sås men det dreglade bara när jag släppte på eländet.
    Hmm...var du på trycksidan (banjokoppling) skall det spruta soppa.
    Hör du soppapumpen i baksätesregionen när du vrider på tändningen eller kör på starten?
    Om inte kan man misstänka att pumpen är kass eller att den inte får ström.
    För att ta reda på det lossar man bagagerumsgolvet och mäter på bränslepumpens kontakt.
    12V skall det vara på de grova kablarna.
    Är det 12 V där men pumpen ändå är tyst är det bara byta.
    Har du inte 12V får du leka elektriker.....
    Går pumpen men den ändå inte får soppa är förmodligen bränslefiltret täppt, detta är dock lite "långsökt".


    vevaxelgivare
    Hoppar varvräknaren när du kör på startmotorn?
    Ar den helt död kan du misstänka givaren....

  8. #8
    Ah, nu börjar vi komma någonvart, ska försöka ragga upp en biltransport och få hem bilen, det är lite drygt när den står 10 mil enkel hemmifrån...
    Vikt - Effekt är kul, alltså hoj, närmare bestämt Suzuki GSXR1000 -06, men även en 9000 Aero -95...

  9. #9
    Sååå, efter att ha legat i skuffen och våldat på plastlocket till soppapumpen så är den bytt, bilen startade direkt! Inte så lite skönt, tack för ideer och infallsvinklar, det har varit ovärderligt!
    Nya problem blir en ny tråd...

    Fredrik
    Vikt - Effekt är kul, alltså hoj, närmare bestämt Suzuki GSXR1000 -06, men även en 9000 Aero -95...

  10. #10
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 157
    Medlem#
    2555
    Svaret skrevs till den låsta tråden.

    Finns ingen overboost på din bil.

    Kolla istället efter trasiga slangar.

    För det sitter väl ingen pysventil nånstans?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Ur den andra, låsta tråden:

    Citat Ursprungligen postat av Potatisen
    Nu när bilen går igen är det dags för nästa bekymmer, skenande laddtryck, närmare bestämt 1.9... Då det är lite mycket så konstaterades att MV hade gjort sitt och en ny införskaffades, det löste dock inte hela problemet, vad jag förstår finns det en sk "overboost" fuktion som ger förhöjt laddtryck ett par sekunder när man ger makaronen, sedan sjunker laddtrycket till normalt maxvärde, problemet är att den laddar förbi det röda fältet på tryckmätaren i "overboost" läget och slår av.
    Tar jag det lite mer piano och inte låter trycknålen passera det röda fältet så backar den själv av till max laddtryck efter ett par sekunder och då kan jag hålla fullt...
    En tanke från mig är att armen till tryckklockan från Wastegaten är för spänd, men jag har igen aning?!?
    Annars börjar bilen kännas bra, riktigt kul att köra!

    Fredrik
    Edit: En stor och uppriktig ursäkt till Potatisen för att jag "lyckades" låsa båda trådarna.

    Moderator /LM
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  12. #12
    LM, helt lungt, inte ens jag är perfekt...
    Vikt - Effekt är kul, alltså hoj, närmare bestämt Suzuki GSXR1000 -06, men även en 9000 Aero -95...

  13. #13
    Några små slangar envisades med att hoppa av, dom är nu säkrade med små slangklämmor, men problemet kvarstår, det laddar över det röda fältet och sedan slår den ifrån och går ner på något nödläge. Tar jag det lugnare och gasar så att trycknålen stannar i det röda fältet så backar den tillbaka till röd/gult och då kan jag ge fullt, det gör omkörningar hopplösa...
    MV är som sagt bytt och nu undrar jag vad det är som sitter på torpeden bakom övre motorfästet, 2 grejor är det, en med en rödvit pryl med två slangar (spjällhus och plenum) och en elkontakt + en blind, dvs en kort slangbit som inte leder någonstans, och en svart rektangulär sak med elkontakt och en slang till/från plenum.
    Vad har dessa komponenter för funktion?
    På insugssidan av IC så sitter en svart ventil, men det är väl orginal dump? Den är vinkelkopplad till insuget innan turbon så det känns orginal.
    Kanske en lite förvirrande tråd men den är skriven av en förvirrad man...

    Fredrik
    Vikt - Effekt är kul, alltså hoj, närmare bestämt Suzuki GSXR1000 -06, men även en 9000 Aero -95...

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Citat Ursprungligen postat av Potatisen
    Några små slangar envisades med att hoppa av, dom är nu säkrade med små slangklämmor, men problemet kvarstår, det laddar över det röda fältet och sedan slår den ifrån och går ner på något nödläge. Tar jag det lugnare och gasar så att trycknålen stannar i det röda fältet så backar den tillbaka till röd/gult och då kan jag ge fullt, det gör omkörningar hopplösa...
    Fick du rätt slang på rätt plats? En ganska bra guide till detta finns här.

    Citat Ursprungligen postat av Potatisen
    MV är som sagt bytt och nu undrar jag vad det är som sitter på torpeden bakom övre motorfästet, 2 grejor är det, en med en rödvit pryl med två slangar (spjällhus och plenum)
    och en elkontakt + en blind, dvs en kort slangbit som inte leder någonstans,
    Kan det vara till TCS? Kan inget om detta tyvärr. (Eller tack och lov kanske?)


    Citat Ursprungligen postat av Potatisen
    och en svart rektangulär sak med elkontakt och en slang till/från plenum.
    Vad har dessa komponenter för funktion?
    Låter som MAP-sensorn.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  15. #15
    Slangarna verkar vara rätt kopplade, MAP-sensorn? Vad tillför den?
    TCS, är inte det antispinnsystemet?
    Kan det vara så att någon tidigare ägare har petat i styrboxen?
    Var sitter den?
    Jag måste skaffa en Haynesbok på bilen...

    Fredrik
    Vikt - Effekt är kul, alltså hoj, närmare bestämt Suzuki GSXR1000 -06, men även en 9000 Aero -95...

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Stockholm, Sverige
    Inlägg
    191
    MAP sensorn mäter luftmängd. Den har alltså samma funktion som LMM, luftmassamätaren hade förut.
    SAAB 9000 CSE 2.0i -95 (Ska säljas)
    SAAB 9000 CSE 2.3t -95 Min projekttråd

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    2 651
    Citat Ursprungligen postat av Potatisen
    Slangarna verkar vara rätt kopplade, MAP-sensorn? Vad tillför den?
    TCS, är inte det antispinnsystemet?
    Kan det vara så att någon tidigare ägare har petat i styrboxen?
    Var sitter den?
    Jag måste skaffa en Haynesbok på bilen...

    Fredrik
    TCS är antispinn ja, syns rätt väl på spjällhuset om man har TCS eller inte..

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 294
    Citat Ursprungligen postat av stesmi
    MAP sensorn mäter luftmängd. Den har alltså samma funktion som LMM, luftmassamätaren hade förut.
    Map-mäter enbart tryck.

    Luftmassan beräknas utifrån uppgifter från MAP-sensorn (tryck) och insugstempgivaren på en T5 bil
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Stockholm, Sverige
    Inlägg
    191
    Ok, jag var oklar, den fyllar samma funktion som LMM i äldre men på annat sätt. Har du insugstempen och lufftrycket får du ju .. tada.. luftmängden. Så det var en tanke-förkortning men i slutändan får du ut samma information.
    SAAB 9000 CSE 2.0i -95 (Ska säljas)
    SAAB 9000 CSE 2.3t -95 Min projekttråd

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Bromölla, Skåne
    Inlägg
    151
    Medlem#
    12641
    För att försöka svara på frågan ang. skenande laddtryck så bör jag ställa en motfråga. Vad sitter det för avgassystem monterat på kärran? Är det 3" från turbon kanske? Det sitter en tryckvakt som bryter soppa alt. tändning när laddtrycket skenar iväg. Därför rycker bilen till när du sätter ner högerdojjan. Jag har samma trista fenomen.
    OM det sitter 3" avgassystem och 3" kat så är väl enda hjälpmedlet en portning av wastegateporten i turbon.
    Jag kommer inte ihåg var jag hittade det. Men prova sökfunktionen, eller så kanske någon annan kan vara hygglig att länka?
    NG 9-5 AERO XWD Biopower Java
    Nästan fullutrustad..

Liknande ämnen

  1. 9-5 Aero -00 med skenande laddtryck.
    Av race_maniac i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-31, 14:04
  2. skenande laddtryck saab 9000 aero -93
    Av sprock i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-11-25, 09:29
  3. skenande laddtryck saab 9-5 aero
    Av rasmus860 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-03-24, 21:46
  4. Skenande laddtryck eller skenande grundladd? *Felet hittat*
    Av ironmonkeyboy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-10-12, 16:15
  5. skenande laddtryck 9000 aero
    Av hammarslag i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-07-04, 17:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •