Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Turbo ras

  1. #1

    Turbo ras

    Nu har det hänt. har rykt lite blått nu ett tag och igår så började det att vina, bilen blev kraftlös och sedan ett sjuhelvetes stort vitt rökmoln bakom bilen och den stannade direkt. Varken vatten eller olje spår under bilen. Det är fillt med vatten i behållaren. Har inte kollat oljan men det rök upp ur oljepåfyllnadsröret när jag skruvade loss locket.

    Bilen är en 9-5 från -98.

    Vad ska jag börja med. ngt speciellt att titta efter???

    Tack för all hjälp.

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Kan ju även vara topp packningen som tackat adjö. Men det lutar nog mer åt turbon.

    Skruva bort avgaset "DPn" från turbon och känn på axeln, gör det även på insugs sidan.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    191

    Re: Turbo ras

    Citat Ursprungligen postat av Punchbag
    Nu har det hänt. har rykt lite blått nu ett tag och igår så började det att vina, bilen blev kraftlös och sedan ett sjuhelvetes stort vitt rökmoln bakom bilen och den stannade direkt. Varken vatten eller olje spår under bilen. Det är fillt med vatten i behållaren. Har inte kollat oljan men det rök upp ur oljepåfyllnadsröret när jag skruvade loss locket.

    Bilen är en 9-5 från -98.

    Vad ska jag börja med. ngt speciellt att titta efter???

    Tack för all hjälp.
    Garanterat din stackars gt17 som sagt upp sig . Tur så finns dom till salu till en vettig peng sen är de inte så jävligt o byta
    /Kim
    9000 2.3T Solstad "style" biltransport.
    9-5 Kombi 00 blå 323.5hk/488.2nmPå hjulen .Bruksbilen.*SÅLD*
    9000 Aero 97a svart 433hk på hjulen.*Såld*

  4. #4
    Tack för dessa två inläggen. När man kommit till jobbet på måndag och läser något som man blir gör en lite bättre till mods

    Jag ska knuffa in liket i garaget och börja skruva lite på tisdag...

    Tur att man har en firma bil att köra med

    Jag återkommer med uppföljning

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    KARLSTAD
    Inlägg
    516
    Om nu turbon rasat...

    Kolla också efter metallspån och flis från impeller bladen. Om ímpellern slagit i väggen är det mycket troligt att det finns flis. Och det är inte jättebra att få in i motorn.

  6. #6
    Jo så mycket vet jag att jag ska kolla...

    Jag ska skruva loss och kolla. Sen byta olja och filter. Nytt kylarvatten för den är väl vatten kyld???

    Sen så tänkte jag att om det är några rör eller sånt som måste bytas?

  7. #7
    Vart kan man vända sig för att införskaffa en ny snurra till vettig peng??

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Stockholm, Sverige
    Inlägg
    191
    SAAB 9000 CSE 2.0i -95 (Ska säljas)
    SAAB 9000 CSE 2.3t -95 Min projekttråd

  9. #9
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Punchbag
    Nytt kylarvatten för den är väl vatten kyld???
    Jupp.. Mycket (det mesta) av vattnet kommer att rinna ut när du lossar den anslutningen på turbon så ett byte (eller åtminstonde påfyllning) av vattnet är oundvikligt...

    Citat Ursprungligen postat av Punchbag
    Sen så tänkte jag att om det är några rör eller sånt som måste bytas?
    Egentligen inte... Men en -98 osv är ju kanske ganska stor risk för att ha oilsludgeproblem av större eller mindre omfattning.. Om det sitter koksad olja på insidan av rören till turbon så är det absolut ingen nackdel att försöka få de rören rengjorda (ordentligt) i alla fall, och i värsta fall så kanske ett byte kan vara på sin plats..

    Men generellt så är det inte nödvändigt att byta för bytandes skull så att säga.. Det är om de är igenkladdade innuti och att man inte kan få rent dem på normalt vis som det kan vara idé.


    Citat Ursprungligen postat av Punchbag
    Vart kan man vända sig för att införskaffa en ny snurra till vettig peng??
    några exempel:

    http://www.blocket.se
    http://forum.saabturboclub.com/viewforum.php?f=19
    http://www.speedparts.se
    http://www.biltema.se
    http://www.gikturbo.se/
    http://www.maptun.se
    http://www.nordicuhr.se
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  10. #10
    "Kongo"

    Tack för svar... Nu blev man lite klokare. Pratade med en kille på saab och han menade på att det satt ett filter i sumpen som borde bytas. Så man måste skruva bort sumpen. Men då är det väl bara en ny packning som kommer till?


    Jag ska kolla om min går att renovera för då skickar jag den till gik, eller turbotech kolladelite igår på deras sidor. Tror att det var någon till.

    Det ljusnar nog idag. skall plocka ner det efter jobbet!

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    2
    Jag hade exakt samma symptom och min står på verkstaden för byte av turbon.
    Som jag har förstått så håller inte gt17 turbon längre än i snitt 10000mil.
    Och min har gått 11k....

    JP
    Saab 9-5 2,3T Sportkombi Vector -02
    ---------------------------------------

  12. #12
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Punchbag
    "Kongo"

    Tack för svar... Nu blev man lite klokare. Pratade med en kille på saab och han menade på att det satt ett filter i sumpen som borde bytas. Så man måste skruva bort sumpen. Men då är det väl bara en ny packning som kommer till?
    Borde vara gallerfiltret på själva oljepickupen som han menade i så fall... Vet inte vad en ny pickup kan tänkas kosta, eller om det går att byta gallerdelen separat, men det är nog riktigt att få den utbytt eller åtminstonde rengjord (om möjligt) med hänvisning till oljekladd även där....

    Kleggas oljepickupen igen av gammalt sot och olja så att motorn inte får åt sig nog mycket olja så är det inte bra.


    Förutom det så tror jag att det är som du säger, att det bara krävs en packning till sumpen och ingenting mer.. Men helt säker är jag inte.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  13. #13
    Men jag har en liten fundering på hur mycket man måste plocka ner för att få av sumpen??? så man inte behöver lyfta motorn!

  14. #14
    Det såg inte så himla bra ut igår när jag rivt ner turbon.

    Det fanns kvar olja i motorn, den såg bra ut. Inga metallspån i gasspjället.
    Det fanns dock metallspån i insugsröret (det som kommer från luftfiltert.
    Det fanns lite metallspån i rör som går till IC plus ca 0.5 liter olja i IC.

    Det var ca 0.5 cm glapp i snurran om inte mera i alla riktningar dock inte in/ut. Bladen i turbinhhuset var väldigt sönderslagna. doch inte i avgasdel.


    Jag tror inte att den går att renovera?
    utan jag beställer en utbytes enhet istället!

    Ä det någon som har något bra förslag på hur man gör för att rengöra IC?????

  15. #15
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Visst går det att renovera men det brukar bli dyrare en att köpa en utbytes.

    Satsa på en utbytes lr kanske tom en Aero snurra med tillhörande mjukvara.

    Ang. rengörning av IC sök lite på forumet det finns nåra jätte bra trådar om det.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  16. #16
    Fick utbytes snurra ifrån GIK igår. Ska montera av IC ikväll och rengöra den. Sen får den stå och torka över helgen medans jag ska till svärföräldrarna och bli hånad för att min Saab gick sönder. Dom är Volvo fanatiker!!!


    Jag återkommer när jag fått ihopa det!


    Tack för all hjälp!!!

  17. #17
    Bytte på min 9-5 -00 igår kväll vi va två stycken som gjorde det på ca 5,5 timme å då är vi inga jätte meckar å har aldrig bytt på en 9-5 förut så det borde inte va nå problem.

    Lycka till

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    örebro/bonnavischan
    Inlägg
    604
    säg bara till svärföräldrarna att det är kostigt att deras volvo inte brunnit upp än. då blir de nog tysta
    9-3 aero sportcombi. Lite "tunad"
    http://www.garaget.org/Pekkis
    Livet är inte bara en lek det är en dans på rosor också!

  19. #19
    Äntligen!!

    Fick ihop bilen nu ikväll... Inga problem mera. Gick jämnt och fint.


    Men är på jakt efter en combi istället helst en Aero.


    Tack för all fin hjälp.

Liknande ämnen

  1. Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-05-19, 11:34
  2. Skillnad på turboaggregat Volvo vs. Saab
    Av David_9000cse2,3t-96 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 23:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •