Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Mitt steg klipper,. matning för svag?

  1. #1

    Mitt steg klipper,. matning för svag?

    Var och köpte ett begat jbl steg igår som enligt tidigare ägare funkat problem frit, använder det till att driva mina dls 6.5" bak i bilen men det lixom stänger av sig när jag vrider på lite volym, har jag på typ 18 på stereon så låter det rent och fint men ökar jag till 20 stänger steget av sig, kan det vara min matning som e för vek, har 25mm från batteriet men fick slut på lite grejor så det e bara 4mm från mitt powerblock i skuffen och 8mm jord, kan det bli bättre om jag släger dit min dls konding och grövre kablar från powerblocket??

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 418
    du kunde mäta om spännignen sjunker mycket, samt kolla att du har bra jord...

  3. #3
    ska kolla upp det nu..

  4. #4
    Har vart ut och grejat om lite nu, sat dit en 0.5fahrads konding och bytt så det är 8mm ifrån powerblock istället för 4mm nu stänger det inte av,, faan vad nice,, ska man bara bygga om i brädan så jag får ned mina dls reference 5.25"kit där,,, då blir det bra drag, kopplade även in mitt rockford ps1502 till mina mds 10"or,, låter hyffsat det med men dls reference 5.25"arna spelar ifrån dem som inget..

  5. #5
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 275
    4mm2 från början!? Matning till slutsteg?! Jag har 4mm2 som högtalarkablar till suben. Även 8mm2 är litet, lika bra att gå på med minst 16 när man ändå håller på och drar... själv kör man 50mm2.

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    du kunde mäta om spännignen sjunker mycket, samt kolla att du har bra jord...
    Syns rätt bra på belysningen om spänningen sjunker, inget man behöver mäta direkt

    tycker dock de är konstigt att steget stänger av sig för att sladden är för klen.

    men jag skulle inte köra nått låmgvarit på så små kablar, köp riktig kabel istället, kostar väl 100 spänn nått på biltema för 5 meter.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 275
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    du kunde mäta om spännignen sjunker mycket, samt kolla att du har bra jord...
    Syns rätt bra på belysningen om spänningen sjunker, inget man behöver mäta direkt

    tycker dock de är konstigt att steget stänger av sig för att sladden är för klen.

    men jag skulle inte köra nått låmgvarit på så små kablar, köp riktig kabel istället, kostar väl 100 spänn nått på biltema för 5 meter.
    Inget konstigt i sig, de stänger av sig vid för låg spänning osv. Ofta är det felaktig jord som spökar. Men som sagt, 8mm2 är klent det också.

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    du kunde mäta om spännignen sjunker mycket, samt kolla att du har bra jord...
    Syns rätt bra på belysningen om spänningen sjunker, inget man behöver mäta direkt

    tycker dock de är konstigt att steget stänger av sig för att sladden är för klen.

    men jag skulle inte köra nått låmgvarit på så små kablar, köp riktig kabel istället, kostar väl 100 spänn nått på biltema för 5 meter.
    Inget konstigt i sig, de stänger av sig vid för låg spänning osv. Ofta är det felaktig jord som spökar. Men som sagt, 8mm2 är klent det också.
    jo men man se rju på lampor och övrig belysning om de blir spänningsdippar, sen kan ju även sånt påverka så att srs systemet tänds med, fick jag på min förra bil.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 275
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    du kunde mäta om spännignen sjunker mycket, samt kolla att du har bra jord...
    Syns rätt bra på belysningen om spänningen sjunker, inget man behöver mäta direkt

    tycker dock de är konstigt att steget stänger av sig för att sladden är för klen.

    men jag skulle inte köra nått låmgvarit på så små kablar, köp riktig kabel istället, kostar väl 100 spänn nått på biltema för 5 meter.
    Inget konstigt i sig, de stänger av sig vid för låg spänning osv. Ofta är det felaktig jord som spökar. Men som sagt, 8mm2 är klent det också.
    jo men man se rju på lampor och övrig belysning om de blir spänningsdippar, sen kan ju även sånt påverka så att srs systemet tänds med, fick jag på min förra bil.
    Inte alltid man ser faktiskt. Du behöver ju inte få spänningsfall i hela bilen och är t.ex. jorden dålig så kan den gå i "protection mode" eller stänga av sig innan det blinkar.

  10. #10
    kör med 25mm framifrån sedan ett powerblock bak,, ingen mening att köra större än 8mm på dessa steg då plintarna på dem inte klarar av större kabel än det. funkar iaf fin fint nu, hade jag haft kvar mit gamla phoenix gold zx600v2 så hade jag dammat 40mm rakt in i steget för det var ett mindre kärnkraftverk det.

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Nemesis_saab
    kör med 25mm framifrån sedan ett powerblock bak,, ingen mening att köra större än 8mm på dessa steg då plintarna på dem inte klarar av större kabel än det. funkar iaf fin fint nu, hade jag haft kvar mit gamla phoenix gold zx600v2 så hade jag dammat 40mm rakt in i steget för det var ett mindre kärnkraftverk det.
    därför man köper kabelskor så man kan ta dit stor kabel, man ska alltid ta till mer än som behövs vid sånna här grejer för att va på rätta sidan.

    Jag kör aldrig med mindre än 21 kvadrat... därav min tråd i samma forumsdel om stora gaffelkabelskor... finns på mds så du kan ansluta 21 kvadrat till små plintar.

    små plintar är ofta budget slutsteg, därför de inte är rejält, inte för att de inte behövs utan för att hålla ner priset.

    har 2 steg i min bil nu, ett för 1000spänn med små skitanslutningar på 4*200W max och ett dyrare för 2500kr mer rejäla m8 anslutningar som är på 4*110W.
    jag skulle inte vilja mata ett steg som är på 800W max med 8 kvadrat kabel, risken finns ju att de blir varmt och de kan hända olykor, likväl så ställer jag mig frågade til vad FB skulle säga om en tunn kabel orsakrar brand i bilen pga värmen, de är ju massa regler med säkringar osv..

    handlar inte om många kronor så varför snåla med nått som potentielt skulle kunna va farligt.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #12
    Och sen när gör rockford eller JBL budget grejor??


    Har bara 8mm ca 2dm ifrån powerblock till steg, brukar alltid köra överdimension jag med men nu blev det som det blev. stegen driver inget tungt heller så anser inte det finns någon större risk för brand/värme i kablar, men om dem nu har kabelskor som låter en ha grov kabel till liten plint så ska jag köpa det och slänga dit grövre kabel, kan juh aldrig skada, har inte funnits så grova skor förut som passat på vanlig plint

Liknande ämnen

  1. Vad måste jag byta för att kunna köra med mitt steg 3? 9000
    Av Winnow i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-09-22, 11:07
  2. Problem med mitt steg 3,saab 9-3 t7
    Av Östangård i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-09-02, 17:16
  3. Problem med laddtryck som klipper (9000 2.0t SQR steg 3)
    Av monty i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2009-10-22, 13:47
  4. Funkar mitt as2 steg till min nya sterio?
    Av ScottaN i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-09, 19:40
  5. Klarar mitt steg av detta??
    Av SH i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-25, 18:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •