Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Vart köpa STORA Gafelkabelskor?

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481

    Vart köpa STORA Gafelkabelskor?

    Hej, köpte ett till slutsteg idag och skulle koppla in detta, på mitt andra är de hyfsat stora strömanslutningar så de gick bra med rejäla ringkabelskor där.

    Men på mitt nya steg så är de skitsmå strömplintar, inte ens om jag filar ner ringkabelskon går den att få i.

    Så frågan är vart jag hittar gaffelkabelskor med m4-m5 storlek på gaflen och som kan ta 21 kvadrat kabel.

    mycket märkligt att man gör ett slutsteg på 4*100W rms som knappt går att koppla en 4 kvadrat sladd till..

    men har letat som fasen och hittar inte en ända butik som säljer gafelkabelskor med denna storlek, ingen som säljer till 21 kvadrat alls för den delen, bara ringkabelskor finns vilket jag har en hel bunt.

    Någon som vet någon butik som säljer detta?, helst på nätet.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    värmland
    Inlägg
    169
    21 kvadrat? du menar 21mm eller? Brl har dom på eller motsvarande välsorterad billjudaffär!
    9000 CSE 2.3T -94

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av wolfpack
    21 kvadrat? du menar 21mm eller? Brl har dom på eller motsvarande välsorterad billjudaffär!
    ja 21 kvadrat mm, 21mm är ju högspänningsledning..

    brl har dem inte, inte ljuda heller,inte biltema eller netonnet heller.
    de är 8 mm2 bara som störst.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Det är inte tänkt att man bara ska skruva fast kabeln direkt i steget? Utan någon typ av kontakt. Det blev sista utvägen för mig när jag monterade ett gammalt MDS-steg.

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Det är inte tänkt att man bara ska skruva fast kabeln direkt i steget? Utan någon typ av kontakt. Det blev sista utvägen för mig när jag monterade ett gammalt MDS-steg.
    nej de går inte, bredden på själva kontaktytan är bara 5-6 mm bred så 21 kvadrats kabel går inte.


    på mitt andra steg har jag stora ringkabelskor som jag slipat på sidorna, men kontaktytorna på de nya steget är mindre än hålet på mina ringkabelskor så de verkar lite dumt, därför jag letar gaffelkabelskor, finns ju i rätt storlek på gafeln men de är bara för 8kvadrats kabel vilket jag knappt använder för remoten till steget.

    får inte riktigt ihop det hur de tänkt att man ska koppla in det.
    skruvarna är ju bara M4 så de måste ju till pyttesmå ringkabelskor eller gaffelkabelskor.
    men 4*100W räcker ju inte 8 kvadrat kabel till.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    571
    Den här ser inte så stor ut och klarar 25 mm2: http://www.mds.se/?artnr=88653

    eller kanske: http://www.clasohlson.se/

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 418
    du kan inte tänka dig en mindre kabel från ett strömblock då? om det bara är 0.5-1m så gör det ju inte så mycket om det är kanske 8-16kv... har så själv pga mina steg har runda hål man stoppar in kabel i, ett av dom har 8mm och det andra 16 tror jag...
    biltma sålde alla fall förut en gaffelsko för slutsteg med skruv på, såna hade jag förut som jag borrade upp hålet i, minns dock inte hur stor kabel jag fick i då, det är möjligt det gick i 21.
    bäst är ju om man får i fetingen direkt.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 426

    Re: Vart köpa STORA Gafelkabelskor?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    mycket märkligt att man gör ett slutsteg på 4*100W rms som knappt går att koppla en 4 kvadrat sladd till..
    Ptja...

    4*100 = 400W
    400W / 12V = 33A
    33A = cirkus 4mm2 alt. 6mm2

    Så, sååå himla konstigt är det nog inte.
    Varför inte sätta ett säkringsblock som du matar med din 21mm2 kabel och sedan
    ~8mm2 från blocket och till steget.

    Samma med jord... 21mm2 från jordpunkt, till block, 8mm2 från block till steg.

    //Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av 93ss Daniel
    Den här ser inte så stor ut och klarar 25 mm2: http://www.mds.se/?artnr=88653

    eller kanske: http://www.clasohlson.se/
    precis sånna jag skulle ha.
    tack så väldigt mycket.

    jag vill inte ha massa strömblock mer än nödvändigt, blir tillräckligt för att splitta ingåpende kabel i 2 och sen till kondensator, är ganska trångt i nuläget redan.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    du kan inte tänka dig en mindre kabel från ett strömblock då? om det bara är 0.5-1m så gör det ju inte så mycket om det är kanske 8-16kv... har så själv pga mina steg har runda hål man stoppar in kabel i, ett av dom har 8mm och det andra 16 tror jag...
    biltma sålde alla fall förut en gaffelsko för slutsteg med skruv på, såna hade jag förut som jag borrade upp hålet i, minns dock inte hur stor kabel jag fick i då, det är möjligt det gick i 21.
    bäst är ju om man får i fetingen direkt.
    SKa köpa på MDS de hade, hatar visserligen mds för att man bara betalar för ett märke, men de verkar va den enda som har sånna kabelskor jag vill ha.

    Jag känner att jag vill ha grov kabel direkt på, dels har jag så grov kabel hemma så varför inte köra på det, sen gillar jag inte mer strömblocket och grejer än nödvändigt, de andra steget är ju inga problem att mata med 21 kvadrat, troligen inget problem med 35 heller.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    571
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    du kan inte tänka dig en mindre kabel från ett strömblock då? om det bara är 0.5-1m så gör det ju inte så mycket om det är kanske 8-16kv... har så själv pga mina steg har runda hål man stoppar in kabel i, ett av dom har 8mm och det andra 16 tror jag...
    biltma sålde alla fall förut en gaffelsko för slutsteg med skruv på, såna hade jag förut som jag borrade upp hålet i, minns dock inte hur stor kabel jag fick i då, det är möjligt det gick i 21.
    bäst är ju om man får i fetingen direkt.
    SKa köpa på MDS de hade, hatar visserligen mds för att man bara betalar för ett märke, men de verkar va den enda som har sånna kabelskor jag vill ha.

    Jag känner att jag vill ha grov kabel direkt på, dels har jag så grov kabel hemma så varför inte köra på det, sen gillar jag inte mer strömblocket och grejer än nödvändigt, de andra steget är ju inga problem att mata med 21 kvadrat, troligen inget problem med 35 heller.
    Har samma inställning till det företaget men en kabelsko kan man ju sträcka sig till att inhandla där, lite som att ge en krona i dricks på restaurang

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481
    Så nu var grejerna beställda, passade på att köpa högtalar tyg med, men fan vad dyra kontakterna va, biltema säljer ju andra sorter och där får man ju 10 pack för de priset mds tar för en....

    har biltema rakt i genom på resten av kablar och kontakter.

    Har snickrat hela eftermiddagen på ramen som stegen ligger i så blir nog start dax att leta rätt på min gamla tråd från förra bygget.
    nu ska de ju kompletteras
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  13. #13

    Re: Vart köpa STORA Gafelkabelskor?

    Citat Ursprungligen postat av SAABoholic
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    mycket märkligt att man gör ett slutsteg på 4*100W rms som knappt går att koppla en 4 kvadrat sladd till..
    Ptja...

    4*100 = 400W
    400W / 12V = 33A
    33A = cirkus 4mm2 alt. 6mm2

    Så, sååå himla konstigt är det nog inte.
    Varför inte sätta ett säkringsblock som du matar med din 21mm2 kabel och sedan
    ~8mm2 från blocket och till steget.

    Samma med jord... 21mm2 från jordpunkt, till block, 8mm2 från block till steg.

    //Magnus
    ursäkta men måste bara påpeka, din uträckning om att 400wrms vid 12v bara kräver 33amp, då har du inte räknat med effektförlust i värme osv,, ett steg har aldrig 100% effektgrad mnot strömförbrukning snarare 40-50% iaf billigare modeller om ens det,, kolla vad steget är avsäkrat för och räkna på det, finns många billigare steg på marknaden som uppger typ 4*100wrms men bara är säkrade med tex 25amp och dem kan aldrig ge 400wrms ut då strömen helt enkelt inte räcker till..

    tål att tänkas på när man handlöar steg,, lovar även att tex mitt lilla rockfordfosgate p1502s driver bättre än ett billigt snik steg som uppger 2*100wrms, mitt ger 2*37.5w rms vid 4 ohms belastning och det räcker iaf till att driva mina 2 mds10" basar (snikmodeller men ändå) har ett billifg roadgear steg hemma som enligt mds ska ligga på 2*75wrms vid 4 ohms belastning och det orkar knappt driva basarna....

    så vid inköp av snik steg kolla hur mycket dem e avsäkrade för,

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481

    Re: Vart köpa STORA Gafelkabelskor?

    Citat Ursprungligen postat av Nemesis_saab
    Citat Ursprungligen postat av SAABoholic
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    mycket märkligt att man gör ett slutsteg på 4*100W rms som knappt går att koppla en 4 kvadrat sladd till..
    Ptja...

    4*100 = 400W
    400W / 12V = 33A
    33A = cirkus 4mm2 alt. 6mm2

    Så, sååå himla konstigt är det nog inte.
    Varför inte sätta ett säkringsblock som du matar med din 21mm2 kabel och sedan
    ~8mm2 från blocket och till steget.

    Samma med jord... 21mm2 från jordpunkt, till block, 8mm2 från block till steg.

    //Magnus
    ursäkta men måste bara påpeka, din uträckning om att 400wrms vid 12v bara kräver 33amp, då har du inte räknat med effektförlust i värme osv,, ett steg har aldrig 100% effektgrad mnot strömförbrukning snarare 40-50% iaf billigare modeller om ens det,, kolla vad steget är avsäkrat för och räkna på det, finns många billigare steg på marknaden som uppger typ 4*100wrms men bara är säkrade med tex 25amp och dem kan aldrig ge 400wrms ut då strömen helt enkelt inte räcker till..

    tål att tänkas på när man handlöar steg,, lovar även att tex mitt lilla rockfordfosgate p1502s driver bättre än ett billigt snik steg som uppger 2*100wrms, mitt ger 2*37.5w rms vid 4 ohms belastning och det räcker iaf till att driva mina 2 mds10" basar (snikmodeller men ändå) har ett billifg roadgear steg hemma som enligt mds ska ligga på 2*75wrms vid 4 ohms belastning och det orkar knappt driva basarna....

    så vid inköp av snik steg kolla hur mycket dem e avsäkrade för,
    mitt nya steg är säkrat 2*25A
    och de gamla tror jag är säkrat 30 eller 40A

    Inga superskitsteg, det ena är ett Arizona Eagle för nästan 2500kr
    det andra är ett Denver, som väl få ses som budget fast de är säkrat högre (2*25).
    men sen så betyder ju inte alltid 100W rms att de är just 100W rms, de som bruakr stå på kartongen brukar ju va väldigt dålig verklighetsförankring på.
    Denver steget står de 4*200W på kartongen, de va teoretisk maxeffekt vid 1Ohm belastning vilket i slutändan va nått 95W per kanal vid 4Ohm.

    men nu är de fixat så jag kan köra 21 kvadrat till de steget med så lika bra att göra det än att klabba med nått annat, ska ju trycka in en kondensator med, har svårt att tro mitt batteri ska orka leverar till 2st 4 kanals steg utan att de ska påverka spänningen då jag redan har vissa små tendenser om man drar på max.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  15. #15
    lite snabt räknat då, 25*12=300

    det steget kan alltså absolut max ge 300watt+300watt max effekt bryggat i ett ohm,,,och då finns inte ens värmeförlust medtaget i uträkning det är alltså vad det ger vid 100% verkningsgraqd i 1ohms belastning,, fast frågan är juh om det klarar av att lastas så lågt ens.
    om jag inte räknat helt fel.. men det ska väll vara rätt tror jag..


    Förstår lixom inte hur säljarna/tillverkarna av stegen törs uppge den effekt dem uppger, borde man inte kunna stämma dem för falsk marknadsföring?? tex om man köper ett sådant steg och sedan lämnar det på kubmärning och då får fram att det i själva verket ligger på 40wrms per kanal i 4 ohm,, när dem uppget 100wrms per kanal i 4 ohm,,, har ett steg som ligger som jag fick av en kompis som clasohlssons sålde för nåt år sedan, skulle enligt kartongen ge 2*100wrms, är ca 2.5dm*2.5dm väger ca ett kilo kanske om man har tur, orkade inte ens driva mina 5.25" coaxialer, drev dem bättre på stereon.

    Nu ska du inte ta detta som ett personligt påhopp alls,,,, menar inget illa,,, har själv använt mig av budget steg och har varit rätt nöjd,,,, man får vad man betalar för, så enkelt är det.
    Sedan säger jag juh inte att man nödvändigtvis måste köpa det dyraste man hittar utan bara att man ska ha i åtanke att det är skillnad på billiga steg på säg 2*100wrms och dyra steg på 2*100wrms. mit phoenixgold zx600v2 låg om jag inte mins fel på 2*150wrms vid 4 ohm och det drev vi en stroker 15"bas med när vi tävlade. dock kostade det steget 6995:- men det var iaf ärliga watt.

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Nemesis_saab
    lite snabt räknat då, 25*12=300

    det steget kan alltså absolut max ge 300watt+300watt max effekt bryggat i ett ohm,,,och då finns inte ens värmeförlust medtaget i uträkning det är alltså vad det ger vid 100% verkningsgraqd i 1ohms belastning,, fast frågan är juh om det klarar av att lastas så lågt ens.
    om jag inte räknat helt fel.. men det ska väll vara rätt tror jag..


    Förstår lixom inte hur säljarna/tillverkarna av stegen törs uppge den effekt dem uppger, borde man inte kunna stämma dem för falsk marknadsföring?? tex om man köper ett sådant steg och sedan lämnar det på kubmärning och då får fram att det i själva verket ligger på 40wrms per kanal i 4 ohm,, när dem uppget 100wrms per kanal i 4 ohm,,, har ett steg som ligger som jag fick av en kompis som clasohlssons sålde för nåt år sedan, skulle enligt kartongen ge 2*100wrms, är ca 2.5dm*2.5dm väger ca ett kilo kanske om man har tur, orkade inte ens driva mina 5.25" coaxialer, drev dem bättre på stereon.

    Nu ska du inte ta detta som ett personligt påhopp alls,,,, menar inget illa,,, har själv använt mig av budget steg och har varit rätt nöjd,,,, man får vad man betalar för, så enkelt är det.
    Sedan säger jag juh inte att man nödvändigtvis måste köpa det dyraste man hittar utan bara att man ska ha i åtanke att det är skillnad på billiga steg på säg 2*100wrms och dyra steg på 2*100wrms. mit phoenixgold zx600v2 låg om jag inte mins fel på 2*150wrms vid 4 ohm och det drev vi en stroker 15"bas med när vi tävlade. dock kostade det steget 6995:- men det var iaf ärliga watt.
    De Arizona Eagle steget tror jag nog på siffrorna de driver på bra driver 6*9or som är 300W/st och 2st baslådor på 500W max stycket och de pallar med bra, däremot denversteget tror jag inte på sifforna så mycket, dock av mindre betydelse, de ska ersätta As3steget och driva de små i brädan fram, behöver inte va några 200W per kanal för det...

    Fick för övrigt kabelskorna idag...
    dock så var de inte så bra för när man pressade dem plattade de ut sig rätt mycket så jag fick löda kabelskorna och kapa sidorna på dem för att de inte ska gå emot varandra vid plinten.
    sen kan man ju bli allt annat än glad på den snåle fan jag köpte kabel av.
    köpte 1meter svart och 1 meter röd, skulle räcka precis, räknade som vanligt med att man får några cm extra, men denne fan har kapat dem 99cm/st så jordkablen räcker mellan stegen men + kablen saknar 2cm för att räcka, förbannat irriterande, så får köpa ny + kabel....

    komemr nog dra upp lite bilder i min gamla tråd när jag byggde innan, blev förbaskat bra denna gången med och är nöjd, med steg placering osv, ska bara ha kabel fram så jag kan koppla in alla högtalare där bak, ska byta klädsel på baslådorna med.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. Tåliga stora plastpåsar - var köpa?
    Av jellybear i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-11-13, 22:43
  2. stora vingen, kopia, vart?
    Av -Konrad- i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-03, 11:56
  3. Vart få tag på stora vingen Og900.
    Av /J i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-15, 10:43
  4. kopia av stora vingen og900 --> vart få tag på?
    Av -Konrad- i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2006-05-18, 00:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •