Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: CE har börjat lysa efter avgassystem byte

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    70

    CE har börjat lysa efter avgassystem byte

    jag körde ju några meter utan kat och lambasonderna, då började ju CE lysa. Nu har jag lämnat in bilen till en kille som skulle sätta dit en sportkat. CE lös när jag fck bilen sen slockade den nu när jag har kört 5-10mil så började den lysa igen. Tog en titt på hur han satt grejorna och ser då att katten inte sitter mellan lambasonderna utan efter, beror CE lampan på det?

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800
    Japp, den bakre kollar om katten funkar som den ska.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    70
    Citat Ursprungligen postat av Turbovin
    Japp, den bakre kollar om katten funkar som den ska.
    vad då den bake? förstår inte riktigt vad du menar Hur kollar man om en katt funkar? Kan katten sitta efter sonderna eller ej?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    58
    du ska ha en sond före och en efter katten.. den bakre sonden som sitter efter katten kollar, som ovanstående skrev att katten arbeter riktigt..

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800
    Citat Ursprungligen postat av GaFFe
    vad då den bake? förstår inte riktigt vad du menar Hur kollar man om en katt funkar? Kan katten sitta efter sonderna eller ej?
    Alltså den lambdasonden som sitter längst bak ska sitta efter katten och kolla om katten funkar som sagt. Katten måste sitta mellan lambdasonderna.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    70
    Citat Ursprungligen postat av Turbovin
    Citat Ursprungligen postat av GaFFe
    vad då den bake? förstår inte riktigt vad du menar Hur kollar man om en katt funkar? Kan katten sitta efter sonderna eller ej?
    Alltså den lambdasonden som sitter längst bak ska sitta efter katten och kolla om katten funkar som sagt. Katten måste sitta mellan lambdasonderna.
    jo okej tack då måste allt fixas om då

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    70
    Spelar det nån roll avståndet mellan sonderna och katten? För jag tänkte om man kan förlänga kablen till sond 2 och sätta den bakom katten. Men då kommer ju avståndet mellan sond 1 och katten bli ganska stort..

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    153
    Citat Ursprungligen postat av GaFFe
    Spelar det nån roll avståndet mellan sonderna och katten? För jag tänkte om man kan förlänga kablen till sond 2 och sätta den bakom katten. Men då kommer ju avståndet mellan sond 1 och katten bli ganska stort..
    Det finns ett max på hur lång kabel du får ha till sonden, men sitter katten på orginal ställe så är det inga probs.. Och det finns inget "dåligt" ställe för sond1 så länge den sitter innan katten. Förövrigt vad har du för alternativ? Flytta sond2 bakom katten, ta bort minuspolen på batteriet och gå och tvätta händerna..sen är det bara o köra.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    70
    Citat Ursprungligen postat av tycon1
    Citat Ursprungligen postat av GaFFe
    Spelar det nån roll avståndet mellan sonderna och katten? För jag tänkte om man kan förlänga kablen till sond 2 och sätta den bakom katten. Men då kommer ju avståndet mellan sond 1 och katten bli ganska stort..
    Det finns ett max på hur lång kabel du får ha till sonden, men sitter katten på orginal ställe så är det inga probs.. Och det finns inget "dåligt" ställe för sond1 så länge den sitter innan katten. Förövrigt vad har du för alternativ? Flytta sond2 bakom katten, ta bort minuspolen på batteriet och gå och tvätta händerna..sen är det bara o köra.
    den sitter inte på orginal stället! utan betydligt längre bak det är ju det som är grejen. Hur tar man reda på hur lång en sondkabel får vara då?

  10. #10
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220
    Är det katten lr sonden som sitter betydligt längre bak?

    Om du mena katten så är det ju inte speciellt bra och ha den för långt bak då den inte kommer få upp rätt arbetstemp, vilket kan leda till många konstiga fenomen, t.ex dåliga avgasvärden hos SBP.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    70
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Är det katten lr sonden som sitter betydligt längre bak?

    Om du mena katten så är det ju inte speciellt bra och ha den för långt bak då den inte kommer få upp rätt arbetstemp, vilket kan leda till många konstiga fenomen, t.ex dåliga avgasvärden hos SBP.

    Mvh
    jo den måste flyttas! Killen som fixade det här åt mig ska kontaktas i morgon!

    "Gör om gör rätt"

Liknande ämnen

  1. Check engine + automatlåda börjat lysa samtidigt
    Av Niched i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2014-07-01, 17:38
  2. Airbag lampan har börjat lysa och det plingar var 10 sek.
    Av MangeH i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-07-10, 16:15
  3. air bag börja lysa efter stols byte..
    Av jockeb i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-04-05, 23:36
  4. abs lampan har börjat lysa
    Av alex_svenne i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-01-02, 16:46
  5. Nu har min check engine börjat lysa?
    Av Processor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-05-08, 22:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •