Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: speedparts toppbultar..?!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    58

    speedparts toppbultar..?!

    Jag köpte en sats med toppbult från speedparts och noterar att dom inte har någon bricka som orginalbultarna har.
    Det går inte att plocka bort brickan från orginalbultarna utan att "vålda".

    Ska det inte vara några brickor på dessa "speedparts bult"?

    Står och ska dra toppen NU, så det brådskar lite ;-)

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 426

    Re: speedparts toppbultar..?! Brottom!

    Citat Ursprungligen postat av kler
    Jag köpte en sats med toppbult från speedparts och noterar att dom inte har någon bricka som orginalbultarna har.
    Det går inte att plocka bort brickan från orginalbultarna utan att "vålda".

    Ska det inte vara några brickor på dessa "speedparts bult"?

    Står och ska dra toppen NU, så det brådskar lite ;-)
    Hej,
    du har rätt de är ingen bricka har två uppsatser själv, men jag valde att köpa tredje på mekonomen dom är nya sort av bultar som är gängade hela vägen.

    Åk till mekonomen och köp som mig.
    Har satt mitt topp någon vecka sen men kommer inte ihåg om dom hade bricka, antar att de fanns. pris 280kr.

    MVH George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 426
    så här såg ut mina nederst från mekonomen.


    SP är gamla modellen
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    58
    Är det något känt fel på de gamla bultarna..? Är det på grund av den gamla bultens konstruktion som det inte är ovanligt att topparna behöver efterdras ibland?
    I så fall är det ju ganska dåligt att speedparts säljer dessa och inte den nya sorten.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    966
    Nja, senaste beställningen vi gjorde från SP fick en kompis den nya typen av toppbultar.

    Mvh
    Björn

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 248
    Citat Ursprungligen postat av BjörnR
    Nja, senaste beställningen vi gjorde från SP fick en kompis den nya typen av toppbultar.

    Mvh
    Björn
    När jag köpte skruvar till toppen innan jul så levererade SP den nya typen.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 426
    jag köpte 2 uppsättningar för mina båda bilar 25 juni-2007. Som man kan se fick gamla bultar. Men jag gick till Mekonimen o köpte igen en uppsättning. Vill inte ha gamla.
    Samma som dig undrade jag om brickan och orkade inte göra retur och prata. Fortfarande har jag inte skickat dom tillbaka …
    Dom är okej och du får säkerligen byta men som mig jag hade bråttom och då blev det som de blev….
    Om dom är bättre vet jag inte men varför skulle funnits nya om de fanns ingen orsak!!??

    Med vänlig hälsning
    GEorge


    Med vänlig hälsning
    GEorge
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    2 419
    Hmm, beställde en sån sats för över ett år sen och fick dom nyare bultarna. Verkar konstigt.
    /Henrik

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 426
    Är förvånad ,
    När alla ni som skrev i fråga sätter killen som be om hjälp! Känns så att ni misstror hans och min ärlighet.
    Bultar som jag vill inte använda köpta i somras kan ni skåda nu..
    Hade varit bättre om han fick svar på hans fråga!




    MVH
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 699
    Citat Ursprungligen postat av George
    Är förvånad ,
    När alla ni som skrev i fråga sätter killen som be om hjälp! Känns så att ni misstror hans och min ärlighet.
    Bultar som jag vill inte använda köpta i somras kan ni skåda nu..
    Hade varit bättre om han fick svar på hans fråga!
    Tror inte du ska ta det på det sättet George; att någon ifrågasätter att det ni säger skulle vara samt utan snarare är det väl Speedparts leveranser som ifrågasätts?
    Har man beställt den nyare sorten skall naturligtvis denna levereras men nog går det väl att reklamera en falaktig leverans även från denna leverantör?
    Att man byter till en nyare och bättre typ betyder ju inte per automatik att den gamla typen är oanvändbar även om jag också skulle föredra den nyare såklart.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 426
    Hej,
    De är lugnt ,..har uppfattat/ missupfattat möjligen. Det fakta är att jag som person har förståelse för min leverantör SP och gjorde inget av saken,( ringde inte ens och klagat) tänkte alla har rätt att göra fel och varför inte dom…
    Mest av allt var att jag tänkt hjälpa killen med mitt råd att köpa andra bultar utan att ge svar varför, men de var de endast vad jag kunde bidra till att lösa problematiken.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  12. #12
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 264
    Medlem#
    6770
    Hoppas trådskaparen lyckats lösa problemet. Jag kan inte reda ut det här men har för bara en vecka sedan dragit toppen med nya bultar från SP. Utförandet är utan bricka och med ogängad midja, det som kallas "gamla" i trådarna ovan.
    Bultarna jag tog ur var exakt likadana. Bilen är en og900 med t16 B202 från -92.

    Kler, vad har du för motor och årsmodell?

    Kan inte tro att bultar av "gamla" utförandet är dåliga. I så fall skulle alla gamla bilar med dessa bultar vara havererade eller på gränsen till haveri. Däremot tror jag att nya bultar med inbyggda planbrickor är ett mycket smartare utförande eftersom de hjälper till att få ner åtdragningsmomentet i gängorna istf att det ska ta hand om friktionen mellan bultskallen och toppen. För den som smörjer bultskallen likaväl som gängan borde det inte bli någon skillnad i praktiken.

    Formen på bultkroppen beror på hur mycket den ska sträckas och vilka krafter som den ska dras med samt vilket vridmotstånd det blir mellan bultskallen och dess underlag.
    Här kan inte det nya utförandet med helgänga ha någon betydelse allra helst som gängan inte används så långt upp på bulten. Istället är det bara ett resultat av hur man beräknat krafterna. Kan inte vara nåt annat.

    Därför är min teori (jag säger inte att jag vet) att bultar av gamla utförandet kan användas lika gärna som de med inbyggd bricka under förutsättning att man ser till att minska friktionen mellan bultskalle och underlag. Vad som verkligen är sant skulle jag vilja veta. Ska givetvis fråga SP som borde ha koll på det här.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 531
    Ganska så säker på att de "gamla" bultarna är för styva. Flexar för lite - topp-packningen tar stryk - standardfel på gamla SAABAR !
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    799
    Nu kan jag framföra en ventuell osanning men....

    Den gamla bulten finns ihop med den gamla packningen i "papp" och dras med 60Nm 80Nm och 90 grader.

    Den nyaste bulten har man ihop med plåtpackningen och den dras med 40Nm 60Nm och 90grader.


    Alltså lär det inte va så lyckat att dra den nya bulten med det gamla åtdragningsvärdet?

    Rätt bult till rätt bil är nog att föredra.

    Kort sagt, upp t o m T5 så är det gammal bult och f r o m T7 ny bult.

    Mvh Patrik
    Kör 9-3 Aero SC V6 wiiieee http://www.garaget.org/?car=157483
    " I didn´t mean to kill anybody. I just shoot him in the head. Him dying was between him and God" Citat av R.L Burnside

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    58
    Jag beställde mina bultar (och massa annat) från SP för ca. 3 veckor sedan.
    Jag beställde saker till en B204E årsmodell -97, alltså en T5 motor, då kanske den "gamla" sortens bultar är OK?

    HUR SOM HELST, nu sitter dessa bultar i motorn UTAN bricka. Innan jag monterade toppen rengjordes gängorna i blocket med en gängtapp och oljades in.
    Även bultskallens undersida oljades rikligt så jag tror nog att det blev minimal friktion där.
    Eftersom man vinkeldrar bulten sista steget så påverkar ju inte friktionen i gängor/bultskalle hur mycket man spänner upp bulten i sista steget.

    Helt klart känns ju bult med bricka som ett bättre alternativ MEN nu blev det inte så!
    Tror nog att motorn ska fungera ändå!

    TACK för era svar!

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 248
    Citat Ursprungligen postat av Patrik 226
    Nu kan jag framföra en ventuell osanning men....

    Den gamla bulten finns ihop med den gamla packningen i "papp" och dras med 60Nm 80Nm och 90 grader.

    Den nyaste bulten har man ihop med plåtpackningen och den dras med 40Nm 60Nm och 90grader.


    Alltså lär det inte va så lyckat att dra den nya bulten med det gamla åtdragningsvärdet?

    Rätt bult till rätt bil är nog att föredra.

    Kort sagt, upp t o m T5 så är det gammal bult och f r o m T7 ny bult.

    Mvh Patrik
    Du har väll sett denna:? http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=74131



    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    799
    [quote=J.K Nilsson][quote="Patrik 226":24hgnajb]Nu kan jag framföra en ventuell osanning men....

    Den gamla bulten finns ihop med den gamla packningen i "papp" och dras med 60Nm 80Nm och 90 grader.

    Den nyaste bulten har man ihop med plåtpackningen och den dras med 40Nm 60Nm och 90grader.


    Alltså lär det inte va så lyckat att dra den nya bulten med det gamla åtdragningsvärdet?

    Rätt bult till rätt bil är nog att föredra.

    Kort sagt, upp t o m T5 så är det gammal bult och f r o m T7 ny bult.

    Mvh Patrik[/quote]
    Du har väll sett denna:? [url="http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=74131"]http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=74131[/url]



    J.K Nilsson[/quote:24hgnajb]

    Hej!

    Nix, har jag inte sett.... Men OM jag inte missminner mej så står det i WIS så som jag skrev.... därmed inte sagt att DRBoost och Lerne har fel men man måste väl kunna gå efter saabs direktiv utan att det blir tokgalet?

    ska se om jag hinner kolla detta i morgon för att ha lite kött på benen för egen del...

    Mvh Patrik
    Kör 9-3 Aero SC V6 wiiieee http://www.garaget.org/?car=157483
    " I didn´t mean to kill anybody. I just shoot him in the head. Him dying was between him and God" Citat av R.L Burnside

Liknande ämnen

  1. speedparts st 2
    Av tune i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-09-26, 21:28
  2. ARP toppbultar?
    Av beepbeep i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2005-08-24, 12:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •