Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: 9000 med ac kyler för mycket

  1. #1

    9000 med ac kyler för mycket

    Tycker min bil kyler luften aldeles för mycket, är det ca 15 grader ute temp och jag ställer värmen i bilen på 22 så likförbannat kyler ac:n luften måste öka till typ 24 för att den ska sluta kyla och då blir det djäkligt varmt istället, vad kan avra felande?? ågit kväll fick den något nippen och slutade inte kyla fast jag stälde på max temp

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 375
    Prova kallibrera om AC:n .
    Står i instruktionsboken hur det går tillväga.

    Mvh Kristian
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

  3. #3
    har testat stå på tomgången med varm motor och trycka in auto och pilarna då går den igenom alla lägenoch visar 0 i displayen, alltså inga fel

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    Liknande detta?

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=196352

    Aeronorpans tips om innertempgivaren är värt att kolla.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    ska kolla upp det, kan juh vara den som djävlas..

  6. #6
    Jag har liknande problem på min 9000. Men bara när det är så varmt ute att ACC:n måste börja med att kyla ur kupén ordentligt. Är det vanlig temp ute så fungerar det utan problem. Jag har rengjort att som går att rengöra, mätt upp allt som går att mäta. Dessutom har Avantia lagt ut mitt annorlunda problem på deras intranät för att kunna få svar genom deras erfarenhet. Det är SÄLLAN Avantia får in bilar som kyler för mycket... Det dom och jag nu tror, det är att processorn i själva Acc-panelen ej fungerar till 100%. Jag skall byta den en varm sommardag nästa år för att se om jag får ordning på det hela.

    Mvh

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    Själv uppplever jag det ibland det som att min ACC kyler något för mycket om det är 19-20° utomhus och jag har tempen ställd på normala 19° men då ställer jag bara upp till 21 för att det skall kännas bekvämt. I alla övriga yttertemperaturer tycker jag det känns helt rätt.

    Antar att det blir svårt att reglera när reglerfelet dvs skillnaden mellan ytter- och innertemp är alltför liten. Jag har alltså inte mätt upp innertempen då jag tycker det felar utan det känns bara lite för kallt.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Ja, det kan nog vara lite svårt, dessutom när grejjorna börjar bli lite till åren kommen. Men kylan som vår levererar en gassande dag, vid inställda 22 grader, är såpass att hela familjen sitter med fleece-tröjor på sig under en långkörning... De e ju sådär... Justerar jag upp tempen så kommer värmen, men sen dalar den igen... Till slut når jag upp till max o då laddar den full värme...

    Men problemet börjar ALLTID när solen gjort det stekhett i bilen så ACC:n börjar blåsa/kyla ur kupén. Det är som om den aldrig går ut "kyl-moden" riktigt även om fläkthastighet o allt går ner på normal fart.

    Men gör jag då en kalibrering i farten, då funkar eländet utmärkt... Därför tror jag på processorn som felkälla. Den ger dessutom alltid "0" fel.

    Mvh

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Själv uppplever jag det ibland det som att min ACC kyler något för mycket om det är 19-20° utomhus och jag har tempen ställd på normala 19° men då ställer jag bara upp till 21 för att det skall kännas bekvämt. I alla övriga yttertemperaturer tycker jag det känns helt rätt.
    Detta upplever jag också.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 688
    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Själv uppplever jag det ibland det som att min ACC kyler något för mycket om det är 19-20° utomhus och jag har tempen ställd på normala 19° men då ställer jag bara upp till 21 för att det skall kännas bekvämt. I alla övriga yttertemperaturer tycker jag det känns helt rätt.
    Detta upplever jag också.

    J.K Nilsson
    Blandluftgivare?
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Själv uppplever jag det ibland det som att min ACC kyler något för mycket om det är 19-20° utomhus och jag har tempen ställd på normala 19° men då ställer jag bara upp till 21 för att det skall kännas bekvämt. I alla övriga yttertemperaturer tycker jag det känns helt rätt.
    Detta upplever jag också.

    J.K Nilsson
    Blandluftgivare?
    Njo, men blandluftgivaren mäter väl temperaturen in till kupén och vore den felande skulle kanske "felet" uppstå när som helst oavsett yttertemp?

    Jag tror helt enkelt att människokroppen, även min egen som börjar bli defekt både här och där, är väldigt känslig för temperaturförändringar och att man inte kan förvänta sig att man inte skall märka några variationer alls, i alla fall inte om desa sker relativt snabbt.

    En upplevd temperatur behöver ju nödvändigtvis inte vara detsamma som en uppmätt; luftflöde, solstrålning, luftfuktighet och annat påverkar ju kroppen på ett sätt som kan vara svår att både mäta och kompensera för.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Jag tror helt enkelt att människokroppen, även min egen som börjar bli defekt både här och där,
    Är du infödd medelpadding du också?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  13. #13
    fick ordning på det nu, avr den lilal fläktgrejen som var full an smuts och förra ägaren som dragit någon kabel bakom där till belysningen på turbotrycks mätaren som slog emot fläkten när den snurrade och ibland fasta i den så den stanna men nu e de fixat och tempen är underbar..

Liknande ämnen

  1. ACC kyler sporadiskt - 9000 A50 - 98
    Av MaMa i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2020-06-18, 12:21
  2. Ac:n kyler inte, 9000
    Av Victory i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-05-27, 12:16
  3. ACC kyler ibland. 9000 -97.
    Av /J i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-14, 22:12
  4. ACC:n kyler för mycket o im-problem
    Av -94 9000 2,3T cse i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 17:05
  5. 9000 som kyler för bra?
    Av Tomas9000cs i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-08-24, 18:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •