Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: några frågor om min 9000 CS 2,3-92

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    203

    några frågor om min 9000 CS 2,3-92

    Hej!

    har just köpt en 9000 Cs 2,3 -92, har några frågor:

    1. indikatorn för att båda bakljusen är trasiga lyser, trots att alla lampor fungerar. vad gör jag åt det?

    2. Det är ACC på bilen, om jag kör på auto så väljer datorn alltid att köra både värmen på speglarna och recirkulation i kupeen, varför det? är det byte av hela "ac-panelen" som gäller?

    3. Är det svårt att byta multiremmen på en sån här bil? Går den spänna på något sätt? eller är det hydraulisk spännare?




    Tacksam för svar!




    Mvh Johan

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 509
    Kan väl inte svara på allt men ska åtminstone bidra.

    3) Det är inte svårt men kan vara lite omständigt om man inte gjort det tidigare. Det finns en spännrulle, strax ovanför remskivan på vevaxeln. För att byta multiremmen måste denna spännrulle demonteras. Bulten som håller spännrullen är dessutom vänstergängad för att det ska bli än roligare. Spännrullen påverkas av en remspännare - en kombinerad fjäder och hydraulcylinder. För att det här ska gå så smärtfritt som möjligt börjar du med att demontera innerskärmen höger fram. Lite plock innan man får bort den. Väl borta har du fri tillgång till remmen och alla hjul den löper runt. För att kunna byta remmen måste spännhjulet lossas/demonteras. Börja med att lossa bulten som håller spännhjulet - observera att bulten är vänstergängad, det innebär att du lossar den medurs. Så länge remmen sitter kvar så håller den emot då du drar. Spännhjulet påverkas av remspännaren via ett par hävarmar. På dessa finns ett hack där man kan ansätta ett verktyg, en hållare som håller remspännaren i komprimerat läge. Detta verktyg kan man enkelt tillverka själv. När du väl dragit ihop spännaren och hakat på ditt verktyg är det bara att skruva ur bulten i centrum på spännrullen. Nu kan du enkelt plocka bort den gamla remmen. Värt att veta är att centrumbulten på spännhjulet har hylsstorlek "19". För att spänna upp remspännaren inför ett rembyte måste du anbringa en hävarm på hjulet och trycka det bakåt så att du kan haka på verktyget nämnt ovan.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    310
    1. Är du 100 procent säker på att alla lampor bak lyser så kan det vara så att det är fel styrka på en lampa, då visar pictogrammet det som att bakljuset är trasigt. Har du kollat så att bromsljuset i bakrutan också fungerar?
    Saab 9-3 SC -08

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    203
    Citat Ursprungligen postat av oceaN666
    1. Är du 100 procent säker på att alla lampor bak lyser så kan det vara så att det är fel styrka på en lampa, då visar pictogrammet det som att bakljuset är trasigt. Har du kollat så att bromsljuset i bakrutan också fungerar?
    ska kolla styrkan också, tack för svaret!

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 568

    Re: några frågor om min 9000 CS 2,3-92

    Citat Ursprungligen postat av Fahlgren
    Hej!

    har just köpt en 9000 Cs 2,3 -92, har några frågor:

    1. indikatorn för att båda bakljusen är trasiga lyser, trots att alla lampor fungerar. vad gör jag åt det?

    2. Det är ACC på bilen, om jag kör på auto så väljer datorn alltid att köra både värmen på speglarna och recirkulation i kupeen, varför det? är det byte av hela "ac-panelen" som gäller?

    3. Är det svårt att byta multiremmen på en sån här bil? Går den spänna på något sätt? eller är det hydraulisk spännare?
    Jag gillar egentligen inte "multifrågetrådar" då frågorna borde sorteras in i flera forumdelar(1&2 i "Ljud och elektricitet", 3 i "Motor och motorstyrning") men ska ändå svara på fråga 3 genom att hänvisa till tråden om Byte av drivrem 9000 i FAQ:n och fråga 2 med att länka till instruktion för Programmering av ACC2, kanske hjälper att radera den?

    Lycka till!

    PS Jag låser den här tråden så får du fråga vidare i de separata forumdelarna istället om det behövs.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Några frågor ang saab 9000 cs 92
    Av Stenberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-21, 21:45
  2. Väghållning 9000 - Några frågor!
    Av Olle_Sthlm i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-08-29, 09:36
  3. Inför ev köp några 9000 frågor..
    Av Jimmy2626 i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-16, 16:41
  4. Några frågor ang. turbokonvertering av 9000
    Av 900aero84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-03-29, 16:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •