Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Varningslampan lyser inte ens saab hittar problemet

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    södertälje
    Inlägg
    28

    Varningslampan lyser inte ens saab hittar problemet

    Jag har precis lämnat fått till baka min bil (Saab 9-5 aero 00 - SP steg 1 chip ) från 11k mila servicen.. jag har väl kört ca 60 mil kanske.. så låg jag o gled på motorvägen i 90 med farthållaren PÅ. då helt plötsligt så började varningslampan under värmemätaren o lysa.. jag svängde in på saab o en polare drog fram datan o sökte igenom men hittade ingenting pga att det satt ett SP chip i. (sa han) . Bilen går likadant som den brukargöra bara att lampan lyser och att det finns ett fel men jag har inte en susning vad det kan vara.. han sa att man kan hitta felet om man har kvar orginal styrdonet..
    Någon som vet vad felet kan vara? Någon som har ett orginal styrdon liggandes till samma modell??
    9-5 e min vän

  2. #2

    Re: Varningslampan lyser inte ens saab hittar problemet

    Citat Ursprungligen postat av sLix
    Jag har precis lämnat fått till baka min bil (Saab 9-5 aero 00 - SP steg 1 chip ) från 11k mila servicen.. jag har väl kört ca 60 mil kanske.. så låg jag o gled på motorvägen i 90 med farthållaren PÅ. då helt plötsligt så började varningslampan under värmemätaren o lysa.. jag svängde in på saab o en polare drog fram datan o sökte igenom men hittade ingenting pga att det satt ett SP chip i. (sa han) . Bilen går likadant som den brukargöra bara att lampan lyser och att det finns ett fel men jag har inte en susning vad det kan vara.. han sa att man kan hitta felet om man har kvar orginal styrdonet..
    Någon som vet vad felet kan vara? Någon som har ett orginal styrdon liggandes till samma modell??
    jag hade exakt samma fel på min aero epatraktor det jag gjorde var att jag nöp av givaren och vips så var fele åtgärdat.
    saab kan man inte lita på dom har ljugit folke i ögena sen 98
    tyvärr så rasa motorn pga oileslunge så jag sänkte epan i have utanför nacka.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Degerfors
    Inlägg
    2 327

    Re: Varningslampan lyser inte ens saab hittar problemet

    Citat Ursprungligen postat av latto
    Citat Ursprungligen postat av sLix
    Jag har precis lämnat fått till baka min bil (Saab 9-5 aero 00 - SP steg 1 chip ) från 11k mila servicen.. jag har väl kört ca 60 mil kanske.. så låg jag o gled på motorvägen i 90 med farthållaren PÅ. då helt plötsligt så började varningslampan under värmemätaren o lysa.. jag svängde in på saab o en polare drog fram datan o sökte igenom men hittade ingenting pga att det satt ett SP chip i. (sa han) . Bilen går likadant som den brukargöra bara att lampan lyser och att det finns ett fel men jag har inte en susning vad det kan vara.. han sa att man kan hitta felet om man har kvar orginal styrdonet..
    Någon som vet vad felet kan vara? Någon som har ett orginal styrdon liggandes till samma modell??
    jag hade exakt samma fel på min aero epatraktor det jag gjorde var att jag nöp av givaren och vips så var fele åtgärdat.
    saab kan man inte lita på dom har ljugit folke i ögena sen 98
    tyvärr så rasa motorn pga oileslunge så jag sänkte epan i have utanför nacka.
    Moget..

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Om "Check Engine" är tänd så skall det sitta en felkod i motorstyret.
    Det måste väl ändå så ha synts ??

    Att felsökning ibland kan försvåras av det faktum att bilen är trimmad är korrekt.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #5

    Re: Varningslampan lyser inte ens saab hittar problemet

    [saab kan man inte lita på dom har ljugit folke i ögena sen 98
    tyvärr så rasa motorn pga oileslunge så jag sänkte epan i have utanför nacka.[/quote]
    Moget..[/quote]

    jag är ledsen men jag kände mig tvungen
    jag tycker bara att killens problem är så smått i jämförelse med oss drabbade av det MOTORKONSTRUKTIONSFEL saab har visat upp och inte kan ta ansvar för, fan dom har ju inte ens en lösning på problemet.

    han kan ju gå in på saab och köpa ett styrdon och mäta bilen och sen lämna tillbaka det . se detta som ett tips.

    det finns bilägare som har köpt en ny motor för femtiotusen och inte kommer att kunna "bevisa" att haveriet berott på MOTORKONSTRUKTIONSFELET

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    södertälje
    Inlägg
    28
    det va generator lampan som började lysa
    9-5 e min vän

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Ha ha ha, det var ju dagens missförstånd från min sida...
    OK, det har inte nå't med några trimmningar o göra, tillbax till verkstad o smiska dem på fingrarna !
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    södertälje
    Inlägg
    28
    hehe lugnt...


    jag såg när felsökningen gjordes.. han gjorde den 3 ggr... han hittade ingenting sa han pga av att det inte gick med SP chippet ... Hade det varit orginal styrbox eller från Nordic så hade det inte varit några problem...

    Ingen som har någon aning va det kan vara??
    9-5 e min vän

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Generatorn har INGET med motorstyret att göra, så i detta fall kan vi inte skylla på SP. Felsökning för generatorn är skapligt enkel, det är inte mycket prylar inblandade. Kanske vorde en lysande idé om felsökningen för "generator laddar ej" finns beskrivet i verkstadsinformationen.
    Till o med en chimpans borde kunna hitta detta !
    Be att få tala med "verkar'n" eller nå'n i ansvarig ställning, kräv ersättning för att du fått fel besked o måst åka tillbax !
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837

    Re: Varningslampan lyser inte ens saab hittar problemet

    Citat Ursprungligen postat av latto
    det finns bilägare som har köpt en ny motor för femtiotusen och inte kommer att kunna "bevisa" att haveriet berott på MOTORKONSTRUKTIONSFELET
    Bevisa? Behöver man det? Det är väl upp till SAAB att visa att den gått sönder av något annat skäl annars...? Om motorn rasat p.g.a. "oil sludge" står SAAB för alla kostnader, även retroaktiva sådana, som ägaren haft.

    Eftersom SAAB ingalunda är ensamma om problemet (Göran Larsson postade denna länk i en annan tråd: http://yotarepair.com/Sludge_Zone.html ) verkar det mer som om det är någon form av forskningsresultat som visat sig felaktigt. Hur kommer det sig annars att flera olika tillverkare råkat lika illa ut?

    EDIT>> Ber om ursäkt...mitt inlägg vart lite OT...

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    södertälje
    Inlägg
    28
    jag vet att generatorn inte har något med motorstyret att göra... jag frågar bara om någon haft samma problem.. eller om någon vet vad problemet kan vara....
    9-5 e min vän

  12. #12

    Re: Varningslampan lyser inte ens saab hittar problemet

    Citat Ursprungligen postat av petson
    Eftersom SAAB ingalunda är ensamma om problemet (Göran Larsson postade denna länk i en annan tråd: http://yotarepair.com/Sludge_Zone.html ) verkar det mer som om det är någon form av forskningsresultat som visat sig felaktigt. Hur kommer det sig annars att flera olika tillverkare råkat lika illa ut?
    Min teori är att det inte längre finns några marginaler som räddar den bilägare som slarvar med service. Alla marginaler har redan använts av biltillverkaren för att t.ex. förlänga serviceintervallen. Detta gäller nog alla vanliga biltillverkare som säljer på samma marknad.

    Jag tar upp detta resonemang lite mer detaljerat på min hemsida http://www.mitt-eget.se/saab/informa...tml#marginaler. Kommentarer?
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    676
    Lägger in Preshos utmärkta inlägg från AMS hemsida, hoppas det är ok!

    "Ska svara i korta drag på "anrop" .

    I grunden är ju allt relaterad som man sa med att man bantade anläggningsytan til kolvringar, så detta resulterade att man sammtidigt inte lyckats under alla körförhållande bevara önskad kolvringstryck mot foder.
    Problemet fins som mäst under tomgångskörning och körningar med kraftig vaccum i insuget, för att under dessa förhållande släpper kolvringen bottendelen av sin säte i kolvringsspåren, när kolven är på väg ner.
    Då fattar man att 25% av gångtiden en sådan kolv tar upp olja som i kontakt med dom varma ringar koksar . Den andra kompressionskolvring, sk. skrapring , ska ju inte släppa olja upp för då händer ju detta som händer.
    Har man en gång fått koks på fel ställe så har ringen inte schans att sätta sig i botten av kolvringspåren med möjligheten att teta, som i sin tur leder vidare till att man får förmycket av blowbi efekten även under tiden man kör med överladd.

    Inte lätt att säga nu att man ska kolla på laddtryckmätaren för att den visar inte laddtryck på en Trionic 7 styrd maskin, den visar ju luftmassan som motor fått in .
    Hadde man en svag överladd under dom första körmingsminuter så att kolven expanderar, hadde man inte öppnat porten till allt som händer sen.

    Så, om man kan sammanfatta i korta drag, kör direkt efter starten, ge motor bara ett vis antal sekunder att få olja på lagerbanor, (snacket om att det tar evigheter innan man fått oljan igenom hela motor gäller inte SAAB konstruktioner) och kör med lågvarv (OBS! SAABs egna instruktioner som finns inskrivna i användar boken !! ) , växla upp den gärna en växell högre upp så man få TuRbo att ladd lite.

    Då man fått oljan varmt ( ca: 5 minuter effter att man fått kylvätsketemperaturen på normala nivåer) kan man använda motor som man vill.

    Detta är ju min rekomendation om hur man kan unvika koksbildning i kolvringsspåret, har man redan fått den, då häller annat.

    Hur som, om man kör denna motorgeneration med många kallstarter och man får inte motor igenomvarm innan man stänger av den, byt oljan på max 1.000 mil .

    btw: Det fins möjlighet att fixa detta mjukvarumäsigt , så man garderar sig av eventuella fel som användare av bilen kan göra, är ju bara fråga om SAAB väljer samma ."

    Drar en jämförelse med motorerna i 9-3 ss. De har en oljevolym på hela 6 liter. Den ska stoppa upp till 3000 mil och intervallet är beräknat med en algoritm som baseras på antal kallstarter, antal ggr överskridande vissa varvtal, mm. Hur den motorns kolvringar och foder är konstruerade vet jag inte, men den har iaf. en friktionsoptimerad ventilmekanism. (roller finger follovers)

    /Anders B.
    jag har också kramat Lill-Babs...

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 233
    Medlem#
    13784
    Citat Ursprungligen postat av sLix
    det va generator lampan som började lysa
    Kopplade människan in en DATOR på din bil, för att felsöka en icke laddande generator??????

    Vilken typ av idioter jobbar på den där verkstaden???
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686
    Allt sätter ju inte felkoder....

    Skall man kolla med "datorn" om det läcker när man tankar oxå? nä...

    Det blir nog vanlig traditionell mätning med multimeter på det problemet. Så ut o bli smutsig om fingrarna nu!
    Man lär så länge man lever.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    69

    felkod

    Tjenare

    blinkar lampan så kan det ochså vara bypass ventilen som släpper igenom luft när den ej ska det, detta händer ofta på trimmade bilar

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686
    Lyser generatorlmpan om bypass-ventilen strular??

    Då är det nog läge o kolla lite elscheman.....
    Man lär så länge man lever.

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    2 274
    9-5 Sportkombi 2,0T -99, Ng900 2,0T -95
    Ng 9-3 2,0T -05 ss

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Stockholm Sweden
    Inlägg
    620
    Det verkar som om att så fort det är något fel på någons 9-5 a så beror det på att att oljan koksar och allt håller på att skära ihop!!
    Eller det är vad alla tror så fort någon lampa blinkar eller det låter konstigt!!

    Det känns rätt skönt ibland att ha en gammal bil där delar inte är så dyra längre... Visserligen finns ju herr rost med i bilden..

    mvh
    Nic
    Kör en silver og 900Aero och en Svart Audi S4
    #4981 min aero

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    2 418

    Re: felkod

    Citat Ursprungligen postat av 9-3T Glenn
    Tjenare

    blinkar lampan så kan det ochså vara bypass ventilen som släpper igenom luft när den ej ska det, detta händer ofta på trimmade bilar


    Sitter bypass-ventilen i generatorn???


    Förklara gärna varför det skulle sitta en bypassventil i generatorn.
    Om du sparkar en tiger i baken, bör du vara beredd på att handskas med dess käftar

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Varningslampan för airbagen lyser 9-5 -99
    Av stefftech1 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2011-01-05, 20:52
  2. "Brake"-lampan lyser och även Varningslampan. (SAAB 9-3)
    Av johan011 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-21, 11:45
  3. check engine lampan lyser, hittar inte felet!
    Av race_maniac i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-06-13, 00:55
  4. HJÄLP!!!! Varningslampan för airbagen lyser!!!
    Av salem669 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-23, 22:29

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •