Såg en Gizzmo IBC på creatix, Är det någos som har testat den? funkar den på saab med t5 som redan har mapsensor?
Såg en Gizzmo IBC på creatix, Är det någos som har testat den? funkar den på saab med t5 som redan har mapsensor?
Förenklat så är det ett pystrim.. den lurar systemet när man hellre bör modifera det. Bonnatrim som gärna gör mer skada än nytta om du inte har 100% koll på vad du pysslar med. Finns en uppsjö att läsa om just detta om du söker.Ursprungligen postat av BaZoOka
På ett så pass avancerat styr som T5 skulle jag säga att du inte skulle använda det. Kom ihåg att du måste ha soppa som räcker till laddtrycket du vill ha. Mosa på 2 bar med originalpump och spridare (och inte minst original program?) är nog inte helt klokt.
Som svar på din fråga, på detta forum så tror jag faktiskt inte någon testat det. Testa typ Garaget eller Zatzy så borde du kunna få en uppfattning.
Mvh
edit. förtydligat.
Enligt min egna personliga erfarenhet har jag absolut inget emot pystrim, men det gäller att hålla koll på bilen om man ska börja göra sådana ändringar. Ett måste är en bredbandslambda om du vill kunna veta hur bränsleblandningen ser ut, och det är bara en av fler parametrar. Utöver detta har man gärna turbotrycks-, avgastemp-, oljetrycks- och bränsletrycksmätare.. och någonstans här börjar pengarna bara för mätare springa iväg om man vill ha bra grejer. Dessutom är det nödvändigt att du har koll på hur kompressor och även turbinmappar fungerar så du inte dödar ditt turboaggregat direkt genom surge eller övervarvning (eller enbart pumpar varmluft för den delen heller). Det här var en rätt grov förenkling, för du måste även ofta kompensera bränsletillförseln om du ändrar laddtrycket, och det är här problemen börjar (såvida du inte ändrar trycket tillräckligt lite för att adaption skall räcka). Kom ihåg att laddtrycksuppbyggnaden inte kommer likna den som funnits tidigare i bilen med MV, då MV ej kan vara inkopplad med denna sortens trim. Trionic kommer hela tiden försöka reglera trycket, och det måste sättas ur spel innan man fortsätter... det är den delen som är farlig om man inte har koll.
MVH
Co-Founder SNOWIS Racing - Teori och praktik i fullständigt förvirrad symbios.
Ursprungligen postat av Kiwi-OD
Fast i princip så sker adaption inom det lambdareglerade området, och lambdareglerat har man på T5-motorer inte på fullast.
MVH Tony
Sierra 2,3 Aero
Ska jag vara ärlig vet jag inte ens om T7 har lambdareglering på fullast
MVH
Co-Founder SNOWIS Racing - Teori och praktik i fullständigt förvirrad symbios.
Ursprungligen postat av Kiwi-OD
Ja har verkligen T7 det då?
MVH Tony
Sierra 2,3 Aero
Boolsk algebra ger att det inte är givet.. Bara för att T5motorer inte har closed loop på fullast vet man inte om T7 har denna funktionen. Ska nog sova ut lite nästa gång så jag inte formulerar mig sådär.. Inlägget är ändrat från "visste jag inte ens att" till "vet jag inte ens om"
Co-Founder SNOWIS Racing - Teori och praktik i fullständigt förvirrad symbios.
En smalbandslambda är nästan oanvändbar utanför lambda 1.
Därav är det svårt att använda lambda-reglering vill fullast.
Däremot läggs en global adaption på även vid fullast som beräknats fram vid låglast.
Man lär så länge man lever.
Kan inte det kallas lambdareglerat? Nog för att lambdan vid fullast "bara" är en approximation beräknad vid låglast, och även om smalbandaren bygger på linjärapproximation runt AFR 14.7. Visst, det ger rätt stort utrymme för avvikelser, men det är ju trots allt i grunden reglerat av avlästa lambdavärden.. eller är jag för generös med gränserna mellan de två olika sorternas lambdareglering?
Det jag tidigare kallat icke lambdareglerat vid fullast är då det finns helt stela mappar för ex spridarna vid givet tryck, spjälläge och varvtal. Dessa mappar har ingen möjlighet att anpassa sig, till skillnad från det som sker vid adaption om jag förstått det momentet rätt
MVH
Co-Founder SNOWIS Racing - Teori och praktik i fullständigt förvirrad symbios.