Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Gizzmo IBC laddtrycksstyrning

  1. #1

    Gizzmo IBC laddtrycksstyrning

    Såg en Gizzmo IBC på creatix, Är det någos som har testat den? funkar den på saab med t5 som redan har mapsensor?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 560

    Re: Gizzmo IBC laddtrycksstyrning

    Citat Ursprungligen postat av BaZoOka
    Såg en Gizzmo IBC på creatix, Är det någos som har testat den? funkar den på saab med t5 som redan har mapsensor?
    Förenklat så är det ett pystrim.. den lurar systemet när man hellre bör modifera det. Bonnatrim som gärna gör mer skada än nytta om du inte har 100% koll på vad du pysslar med. Finns en uppsjö att läsa om just detta om du söker.
    På ett så pass avancerat styr som T5 skulle jag säga att du inte skulle använda det. Kom ihåg att du måste ha soppa som räcker till laddtrycket du vill ha. Mosa på 2 bar med originalpump och spridare (och inte minst original program?) är nog inte helt klokt.

    Som svar på din fråga, på detta forum så tror jag faktiskt inte någon testat det. Testa typ Garaget eller Zatzy så borde du kunna få en uppfattning.

    Mvh

    edit. förtydligat.
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    228
    Enligt min egna personliga erfarenhet har jag absolut inget emot pystrim, men det gäller att hålla koll på bilen om man ska börja göra sådana ändringar. Ett måste är en bredbandslambda om du vill kunna veta hur bränsleblandningen ser ut, och det är bara en av fler parametrar. Utöver detta har man gärna turbotrycks-, avgastemp-, oljetrycks- och bränsletrycksmätare.. och någonstans här börjar pengarna bara för mätare springa iväg om man vill ha bra grejer. Dessutom är det nödvändigt att du har koll på hur kompressor och även turbinmappar fungerar så du inte dödar ditt turboaggregat direkt genom surge eller övervarvning (eller enbart pumpar varmluft för den delen heller). Det här var en rätt grov förenkling, för du måste även ofta kompensera bränsletillförseln om du ändrar laddtrycket, och det är här problemen börjar (såvida du inte ändrar trycket tillräckligt lite för att adaption skall räcka). Kom ihåg att laddtrycksuppbyggnaden inte kommer likna den som funnits tidigare i bilen med MV, då MV ej kan vara inkopplad med denna sortens trim. Trionic kommer hela tiden försöka reglera trycket, och det måste sättas ur spel innan man fortsätter... det är den delen som är farlig om man inte har koll.

    MVH
    Co-Founder SNOWIS Racing - Teori och praktik i fullständigt förvirrad symbios.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 448
    Citat Ursprungligen postat av Kiwi-OD
    Enligt min egna personliga erfarenhet har jag absolut inget emot pystrim, men det gäller att hålla koll på bilen om man ska börja göra sådana ändringar. Ett måste är en bredbandslambda om du vill kunna veta hur bränsleblandningen ser ut, och det är bara en av fler parametrar. Utöver detta har man gärna turbotrycks-, avgastemp-, oljetrycks- och bränsletrycksmätare.. och någonstans här börjar pengarna bara för mätare springa iväg om man vill ha bra grejer. Dessutom är det nödvändigt att du har koll på hur kompressor och även turbinmappar fungerar så du inte dödar ditt turboaggregat direkt genom surge eller övervarvning (eller enbart pumpar varmluft för den delen heller). Det här var en rätt grov förenkling, för du måste även ofta kompensera bränsletillförseln om du ändrar laddtrycket, och det är här problemen börjar (såvida du inte ändrar trycket tillräckligt lite för att adaption skall räcka). Kom ihåg att laddtrycksuppbyggnaden inte kommer likna den som funnits tidigare i bilen med MV, då MV ej kan vara inkopplad med denna sortens trim. Trionic kommer hela tiden försöka reglera trycket, och det måste sättas ur spel innan man fortsätter... det är den delen som är farlig om man inte har koll.

    MVH

    Fast i princip så sker adaption inom det lambdareglerade området, och lambdareglerat har man på T5-motorer inte på fullast.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    228
    Ska jag vara ärlig vet jag inte ens om T7 har lambdareglering på fullast

    MVH
    Co-Founder SNOWIS Racing - Teori och praktik i fullständigt förvirrad symbios.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 448
    Citat Ursprungligen postat av Kiwi-OD
    Ska jag vara ärlig visste jag inte ens att T7 hade lambdareglering på fullast

    MVH


    Ja har verkligen T7 det då?


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    228
    Boolsk algebra ger att det inte är givet.. Bara för att T5motorer inte har closed loop på fullast vet man inte om T7 har denna funktionen. Ska nog sova ut lite nästa gång så jag inte formulerar mig sådär.. Inlägget är ändrat från "visste jag inte ens att" till "vet jag inte ens om"
    Co-Founder SNOWIS Racing - Teori och praktik i fullständigt förvirrad symbios.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 666
    En smalbandslambda är nästan oanvändbar utanför lambda 1.
    Därav är det svårt att använda lambda-reglering vill fullast.

    Däremot läggs en global adaption på även vid fullast som beräknats fram vid låglast.
    Man lär så länge man lever.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    228
    Kan inte det kallas lambdareglerat? Nog för att lambdan vid fullast "bara" är en approximation beräknad vid låglast, och även om smalbandaren bygger på linjärapproximation runt AFR 14.7. Visst, det ger rätt stort utrymme för avvikelser, men det är ju trots allt i grunden reglerat av avlästa lambdavärden.. eller är jag för generös med gränserna mellan de två olika sorternas lambdareglering?

    Det jag tidigare kallat icke lambdareglerat vid fullast är då det finns helt stela mappar för ex spridarna vid givet tryck, spjälläge och varvtal. Dessa mappar har ingen möjlighet att anpassa sig, till skillnad från det som sker vid adaption om jag förstått det momentet rätt

    MVH
    Co-Founder SNOWIS Racing - Teori och praktik i fullständigt förvirrad symbios.

Liknande ämnen

  1. Turbinhus vs. laddtrycksstyrning mm.
    Av Wigglo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-03-19, 16:52
  2. elektronisk laddtrycksstyrning saab 9000
    Av Krille_saab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-17, 08:06
  3. Gizzmo MS-IBC istället för APC? Eller helt nytt styrsystem?
    Av Keezo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-10-06, 00:19
  4. Elektronisk laddtrycksstyrning
    Av Elva i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-02-07, 10:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •