Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: få ned 5.25 fram i 9000 årsmodel 95

  1. #1

    få ned 5.25 fram i 9000 årsmodel 95

    Någon som har tips på hur jag ska bära mig åt o jag vill få ned 5.25" mellanregister fram i en 9000? har två feta 5.25" system som ligger ett boston och ett dls reference, synd att inte ens använda något av dem, kör med dls 6.5" bak i den skulle juh va shysst om man fick dit dls fram med..

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    kumla
    Inlägg
    95
    Hej
    av med instrument panels locket
    ur med org 4" högtalare
    markera det nya hålet med spritpenna
    klipp ur med plåtsax /alt. kör med dremeln

    (jag körde med dremeln och provade både kap skivor, rundfil, och fräs : fräsen funka bäst)

    när hålet är klart:

    passa in 5,25" så skruvar och dyligt passar bra (locket har nått skruvhål precis i framkant och det kan vara bra å se till så att inget är i vägen.)

    borra (på nått vänster, vindrutan sitter "lite" i vägen) för skruv
    koppla ihop systemet och montera
    på med locket och alla paneler
    The Men of Purity Weekend cancelled due to lack of interest

  3. #3
    Passade på att ta en titt idag när jag ändå hade ur instrumentet och fixade den hängande temp mätaren,
    Har fåt för mig att jag inte ska göra som "alla" andra och kapa med dremel utan jag ska ta loss hela brädan så jag kan göra det riktigt fint med sticksåg eller nåt, såg inte ut att vara allt för mycket bök att plocka ur allt eller misstar jag mig?? (jobbar på skrot så är väldigt van att riva paneler osv) dock aldrig rivit en 9000.

    anledningen till att jag ska göra på detta sättet är att jag äger ingen dremel och har inte tillgång att låna en

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    11
    Plocka ur brädan helt å hållet, såga ut nya fins bafflar i 12eller 16mm plyfa eller mdf så det blir stabilt. ha orginalgallren kvar och lägg dina nya bafflar på dom, limma fast dom där du vill ha dom och där du även får ner dina 5.25or, sen tar du fram lite fleece och spänner över, limmar fast och dränker in med polyester och härdare så det blir hårt. Ta sen fram glasfiberspacklet och lägg på ett lager eller flera lager tills du är nöjd och det blir hårt och fint, slipa det slätt ta sen lite finspackel och lägg på ett lager till så det blir gämt, slipa tills det är fint. Klä sen hela brädan med nytt vinyl i önskvärd färg.

    Vola! Nu har du en fin instrumenbräda med dina 5.25or i. Det är en del jobb men det är värt det då du får ett fint ressultat och även får ett ordentligt lyft i ljudet i din bil.

    Det är en del jobb men det blir snyggt oxå.

    /Sebbe

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    kumla
    Inlägg
    95
    prylen är ju den att plåten under brädan (den som org. högtalaren sitter i) är punktad fast, jag lyckades iaf inte få loss min.

    du kan ju även göra som många gör, att bygga så högtalaren blir synlig ovanpå med plastning å allt, men jag ville ha dold hörtalare..

    men hade jag vetat vilket meck det var med dremmeln så hade jag nog skippat hela projektet... åkte runt med halvfärdig panel i månader
    The Men of Purity Weekend cancelled due to lack of interest

  6. #6
    okej,, som det ser ut på min så stter den fast med en 10mm bult på varje sida, tänkte ta loss hela brädan lixom men nu lurar jag på att plasta till det med dem synliga..

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 503
    Medlem#
    6141
    Citat Ursprungligen postat av marko s
    prylen är ju den att plåten under brädan (den som org. högtalaren sitter i) är punktad fast, jag lyckades iaf inte få loss min.

    du kan ju även göra som många gör, att bygga så högtalaren blir synlig ovanpå med plastning å allt, men jag ville ha dold hörtalare..

    men hade jag vetat vilket meck det var med dremmeln så hade jag nog skippat hela projektet... åkte runt med halvfärdig panel i månader
    Det går att plocka ur hela den stora konsolen i fram, men då får man demontera allt. Konsolen i sig sitter bara med 6st bultar.
    Man plocka ur alla knappar/vred sen bort med handskfack, intrument, panel, m.m. tills det är helt tomt i fram. Sen bort med ratten och sen kan man få ur loss/ur den stora konsolen.
    Har bytt ut min inredning från beige till svart.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    karlshamn
    Inlägg
    236
    det går att fo i 5,25" fram i 9000 utan någon omarbetning av plåten.
    det enda som krävs är ett par 5,25" högtalre och lite nya skruvar.

  9. #9
    Då kan jag meddela att det beror på vilket märke du har valt på 5,25" högtalarna. Monteringshålet skiljer sig från DLS till billiga No-name högtalare. Men hittar du en liten 5,25" högtalare så kanske.

    Själv är jag inte nöjd med mina DLS 5,25" fram. Är det någon som tillverkat en baffel ovanpå plåtbiten (som ni givetvis moddat med ex dremmel) för att få bättre ljud? All bas försvinner ju ut i tomma intet eftersom det är helt öppet runt högtalarn när den är skruvad i plåten.

    Bilder någon?

    /Mathias
    Just nu: Saab 9-5 SC BioPower -06
    Tidigare: BMW 330iT M-sport -06, Porsche Boxster S -05, BMW Z4 3.0 -03, Saab 9000 A50 2,3T -98, Saab 9000 CSE 2,3i -93, BMW 320i M -03, Saab 9-3 aero -01, Saab 9000 CS 2,3T -92

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    11
    PLasta fast en baffel ovanpå brädan och sen en sluten låda under den som man kan skruva fast i-brädan mot då man lägger på locket. Men har inte en blekaste om hur mkt volym det fins där under att tillgå. Genom att det inte fins så jättemånga litrar gäller det att ha ett par 5.25"or som inte kräver så många liter för att kunna spela ner till 80Hz. Hur lågt en högtalre ska klara av att spela beror på volymen då den behöver större volym för att kunna återge dom lägre frekvenserna som kräver mer förstärkning än dom högre.

    Tänk på det när när ni ska bygga framsystem i bilen.

    Och när fram och baksida av en högtalare har kontakt med luften så tappar den förstärkningen av alla lägre frekvenser och det återstår bara mellanregister i den.

  11. #11

    om man inte vill plasta brädan

    Lyfter denna tråd igen... Om man nu vill sätta in 4" eller 5,25" , men inte nöjer sig med bara att montera dem i metall ringen, utan vill få lite mer avgränsning på fram och baksida av högtalaren... alltså mer som en låda.

    Är det någon som lyckats med det fram i en 9000. Vill alltså inte göra en ny bräda , utan ha något som funkar under gallret. Så det ser orginal ut.

    Det måste ju gjorts 1000 tals ljudinstallationer i SAAB 9000. Ingen som sett någon sådan installation? Ska man sätta en tunn formsågad mdf board ovanpå, eller hur ska man bära sig åt. Ont om plats är det ju med.

    Tacksam för tips!
    Just nu: Saab 9-5 SC BioPower -06
    Tidigare: BMW 330iT M-sport -06, Porsche Boxster S -05, BMW Z4 3.0 -03, Saab 9000 A50 2,3T -98, Saab 9000 CSE 2,3i -93, BMW 320i M -03, Saab 9-3 aero -01, Saab 9000 CS 2,3T -92

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Östra Småland
    Inlägg
    198
    Faktiskt så GÅR det att sätta T.O.M 6,5" högtalare fram
    av robust sort. Med org galler ovanpå så allt ser ut som orginal. Dock så krävs det mycket kapande i plåten under, samt tillverkning av ett par nya bafflar i mdf.
    SAAB 9-5 2,3T (220) Linear Business - 2005

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Isofix på OG9-3 -99
    Av Estelita i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-05-31, 14:33
  2. Vad ska jag välja för årsmodel?
    Av Frodda i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-09, 12:44
  3. saab 9-5-98 årsmodel trim
    Av SAAB--9-5 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-14, 08:51
  4. Växelådor 95 årsmodel effekttålighet?
    Av madgas i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-02, 21:20
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-09-26, 00:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •