Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: OVANLIGT FEL PÅ 900 T-16 HJÄLP!!!!!!!!!!!!!!!!

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    ANNELÖV / SKÅNE
    Inlägg
    536

    OVANLIGT FEL PÅ 900 T-16 HJÄLP!!!!!!!!!!!!!!!!

    Är i stort behov av råd och ideer, följande har hänt:

    87-900 t-16 som laddade dåligt, lokaliserade felet till havererad turbo.
    Monterade en trubo från en 900 S -90 i bra skick, byggde samtidigt om bilen för vattenkyld turbo. Vid första start och provkörning sköts returoljeröret ut, dvs det som sitter på högra sidan under grenröret, utgick från att o-ringen var sliten och monterade dit en ny, nu var det tätt.

    Vid nästa test körning för att ställa in turbo tryck osv kör motorn ut olja överallt, detta sker via oljestickan. Tänker i banorna att det kan sitta oljeslamm i vevhusventilationen efter ett toppacknings haveri som hände sent i höstas innan bilen ställdes in.

    Plockade av alla slangar samt rör till turbo insug och vevhusvent, rengjordes noga, monterades igen fyllde ny olja och nytt filter.

    Startar igen och motorn går och låter lite " tungt" , tar av slangen på mellan insug och ventilkåpa varvid motorn stannar, utgår då från att vevhusventilationen är ok. Lyfter oljestickan varvid det kommer avgaser upp denna väg.

    Funderar vidare och kommer snart framtill att något ger motorn ett motstånd. Tror då att avgassystemet som har ett par år på nacken har proppats igen av lös isolering, varvar motorn till 2000 varv, kommer knappt någon rök/ avgaser ut ingen tryck nnär man håller handen för.

    Gör samma jämförelse med vår -87 t-16 cab, där finns ett mycket större tryck på avgaserna när man varvar.

    Plocka ner avgassystemt i kväll, den främre delen är något igensatt dock inte så mycket att det skulle ha betydelse, blåser tryckluft igenom och jämför med ett nytt system till samma bil, visst skillnad men inte så mycket.

    Startar bilen utan avgasrör, fortfarande går avgaserna upp genom oljestickan.

    Var är felet? Enligt mina uppgifter så kan man montera ltt:s turbo på 175 /hk bilen, har jag fel? Alla tips mottages tacksamt.

    Kan tillägga att innan turbobytet så var motorn tät och oljan stannade kvar där den skall vara!

    Bilen är min sons men av någon anledning är det jag som får agera mekaniker igen!!!

    Tacksam för tips..

    MVH

    Michael

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 142
    Medlem#
    7182
    Har du testat att göra ett komptest? Känns som att motorn bygger tryck på fel ställe.

    Jag ser inget problem i att montera en mitsu-snurra från en 900s, det som skiljer är väl att mitsu-snurran börjar att ladda lite tidigare än orginalturbon.

    Vet inte hur det ligger till, ska toppen efterdras efter en viss tid på og900 16v efter packningsbyte? Kanske detta bör göras isåfall, om det nu ska göras.

    Men gör ett komptest i alla fall, det är mitt förslag!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Tomelilla
    Inlägg
    127
    eller nån sprucken kolv ring gör komp test
    hadde samma problem nästan samma problem den rök som fan i vevhusventilaton kolvarna var helt upp ätna bakom kolv ringarna
    de blocket var ett 91block med hypolite kolvar
    det är inte som så att där har lossnat vingar från tubon gått in i motorn
    kolla först kompet mvh kvisten
    900 s 91 ny bygge total renoverad
    http://www.garaget.org/henke99

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    ANNELÖV / SKÅNE
    Inlägg
    536
    OK, tack för dessa tips, komp prov får vi göra i kväll. Toppen är dragen till angivet värde + 45 grader om jag inte missminner mig.

  5. #5
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 010
    Medlem#
    5849
    Håller med föregående talare och bifogar en bild som påtalar att ockulärbesiktigade kolvar uppifrån monterade i blocket inte är värt något alls egentligen.....

    Denna kolv såg helt och hållet OK ut uppifrån, när den fortfarande satt i blocket alltså....

    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    ANNELÖV / SKÅNE
    Inlägg
    536
    Då var kompprov gjort,

    Cyl 1 8,0
    Cyl 2 8,5
    Cyl 3 0,0
    Cyl 4 8,0

    Tack för hjälpen, ny motor är redan inköpt, kan ialla fall inte känna något hål i kolven när man sticker ner en mejsel uppifrån, men det ger sig så småningom. Nu blir det upprustning av motorrum i höst och ny fräsch motor i bilen.

  7. #7
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 142
    Medlem#
    7182
    Ingen tvekan om vart problemet ligger nu i alla fall...

    Du får lycka till med den nya motorn!

Liknande ämnen

  1. Ovanligt pigg 9-3'a
    Av thoka i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-05-27, 10:28
  2. Ovanligt laddtryck 9-5 Aero 02
    Av Lazer 9000 turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-27, 19:45
  3. Ovanligt högt laddtryck??
    Av hasselblad i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-07-23, 14:24
  4. Ovanligt högt insugsljud
    Av Arc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-13, 00:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •