Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: steg 1 - 93og aero

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    skåneland! simrishamn
    Inlägg
    56

    steg 1 - 93og aero

    hejsan...

    köpte mig en 93 aero -01 för inte så länge sen.. var skit stolt att glida runt i en svart sådan, coupé , enda i stan... tills för en vecka då en polare gick å köpte sig en svart 5 dörrars aero, -02 till saken hör att hans e trimmad (260hk) så han drar mig rätt duktigt

    mina polares ng900 turbo hänger på mig rätt duktigt också, köpte ju en aero för att jag skulle kunna dra dom hårt. men men hehe

    nu vill jag höra med er... om jag trimmar min bil med steg 1 (från tex nordic) kommer jag känna stor skillnad ?? känns som jag inte riktigt har råd att lägga ner 20K på ett steg 3 då jag fortfarande går på gymnasiet och bensin e inte gratis.


    hoppas ni kan bidra med nån smart kommentar

  2. #2
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Ja, du kommer att känna en stor skillnad med enbart mjukvara. Klart prisvärd uppgradering.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    skåneland! simrishamn
    Inlägg
    56
    j*vlar, de va snabbt svarat

    så du tycker jag ska göra de då? värt pengarna?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av saabTURBO!
    j*vlar, de va snabbt svarat

    så du tycker jag ska göra de då? värt pengarna?
    Hört från många som lagt st1 i sina bilar och de går ju inte jämföra säger dom! de är ju endå a 42 hk mer så de är klart! Köper mitt när bas å slutsteg är sålt

    såg nu att du ha de aero nån krona mer kostar de ju då men då får du se ju mer pollar samtidigt!

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671
    Brukar bli bra drag i 9-3 aero med steg 1
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  6. #6
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 724
    Medlem#
    6850
    japp det blir stor skillnad..
    Hade en 93 ss 1.8T steg1 chippade den, 150 till 210 pollar, Blev en enorm skillnad.
    köpte mig sedan en 95 aero 04 började med steg 1, blev oxå stor skillnad, sen steg 2, märkte inte så mycket skillnad mot steg 1, sen steg 3 blev ett bra skjut, men ändå lite till besvikelse mot steg 2. Men från orginal till steg 1 var jag super nöjd, Sen handlar det ju bara om att man vänjer sig och vill ha mer
    dock om jag jämför orginal mot steg 3 så e det ju grym skillnad i övrigt.

    nu har jag köpt en svart fin 93 aero 01 och jag tänkte denna gången, ÄÄ jag köper ett steg 4 blev sur när min kusins 95 aero orginal drog mig så jag satt med hakan i knäna och skämdes!
    har nu kompenserat min skam..
    Kan e dig ett tips, ha inte så bråttom med att köpa ett trim...
    Kolla vad ex ett steg 3 har för delar och vad som behövs.. sitt sen och leta efter bättre begagnade delar och lyckas komma undan med 50% billigare än nypris på steg 3!
    Så gjorde jag.. har precis kommit upp i 10.000kr för steg 4 inkl större IC, Nytt avgassystem fast begagnat för säljaren köpt fel, aldrig monterat..
    Kolla hela tiden här på annonsforumet och på blocket.. sätt ut köpes annonser på forumet..
    Det ger resultat.
    Menar steg 1 kostar typ 6000-8000 beroende på firma för endast programvara...
    Letar efter ett beg avgas för 3000 kr som e i bra skick, köp en beg styrbox med steg 2 lr nåt för kanske 3000kr, så e du på bra väg.

    tålamod!
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  7. #7
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av Purex
    japp det blir stor skillnad..
    Hade en 93 ss 1.8T steg1 chippade den, 150 till 210 pollar, Blev en enorm skillnad.
    köpte mig sedan en 95 aero 04 började med steg 1, blev oxå stor skillnad, sen steg 2, märkte inte så mycket skillnad mot steg 1, sen steg 3 blev ett bra skjut, men ändå lite till besvikelse mot steg 2. Men från orginal till steg 1 var jag super nöjd, Sen handlar det ju bara om att man vänjer sig och vill ha mer
    dock om jag jämför orginal mot steg 3 så e det ju grym skillnad i övrigt.

    nu har jag köpt en svart fin 93 aero 01 och jag tänkte denna gången, ÄÄ jag köper ett steg 4 blev sur när min kusins 95 aero orginal drog mig så jag satt med hakan i knäna och skämdes!
    har nu kompenserat min skam..
    Kan e dig ett tips, ha inte så bråttom med att köpa ett trim...
    Kolla vad ex ett steg 3 har för delar och vad som behövs.. sitt sen och leta efter bättre begagnade delar och lyckas komma undan med 50% billigare än nypris på steg 3!
    Så gjorde jag.. har precis kommit upp i 10.000kr för steg 4 inkl större IC, Nytt avgassystem fast begagnat för säljaren köpt fel, aldrig monterat..
    Kolla hela tiden här på annonsforumet och på blocket.. sätt ut köpes annonser på forumet..
    Det ger resultat.
    Menar steg 1 kostar typ 6000-8000 beroende på firma för endast programvara...
    Letar efter ett beg avgas för 3000 kr som e i bra skick, köp en beg styrbox med steg 2 lr nåt för kanske 3000kr, så e du på bra väg.

    tålamod!
    Håller med dig i allt utom det fetstilta. Tycker inte man ska köpa en begagnad box. Man vet aldrig vad man får och då är det även svårt att få support om det krånglar.
    Väljer man "rätt" tuner och köper mjukvaran "ny" så ger dom näst intill oändlig support, möjligheter till personalisering av karaktär på vrid och effektkurvor osv. Dessutom uppgradering av mjukvara från t ex St1 till St3 för en symbolisk summa.

    Så, summa summarum. Köp gärna avgassystem osv begagnat, men köp mjukvaran ny från en av de mer renomerade trimmarna. T ex Nordic, Maptun eller SQR då alla dessa är öppna för personlig customisering.

  8. #8
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 724
    Medlem#
    6850
    förvisso, men om man ska hålla budgeten nere, så är det ett bra alternativ..!
    om inte annat så ligger det en program från Ex SQR som i min box, och det skulle krabba, har jag 40% rabbat hos maptun för att uppgradera eller byta program helt i boxen eftersom man byter Tuner!
    Men i slutändan om det skulle behövas så tjänar det inget till att köpa beg.
    mer än att man kan lyckas skaffa sig ex steg 3 billigt!
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    skåneland! simrishamn
    Inlägg
    56
    tack för alla svar. känner mig dock osäker på om jag ska göra det för motorgarantin förfaller jue.. tycker ni man ska skita i de och trimma eller ska man vänta tills den har gått ut nästa år.. ???

    mvh

  10. #10
    Helt original Kippys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Södra Skåne
    Inlägg
    591
    Citat Ursprungligen postat av saabTURBO!
    tack för alla svar. känner mig dock osäker på om jag ska göra det för motorgarantin förfaller jue.. tycker ni man ska skita i de och trimma eller ska man vänta tills den har gått ut nästa år.. ???

    mvh
    Viktigare att ha roligt, så jag säger trimma!

    Man lever bara en gång

Liknande ämnen

  1. köpråd saab 93og
    Av johan.r89 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-10-06, 00:35
  2. laddtrycksmätare 93og T7
    Av Jwa i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-05-06, 22:32
  3. Orginal sterio 93og
    Av jockeb i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-01-14, 13:18
  4. Svar: 49
    Senaste inlägg: 2005-10-03, 11:40
  5. Stereon krånglar i 93og
    Av Ruul i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-06-03, 17:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •