Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Var kommer elen till fönsterhiss/spegel og900?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    197

    Var kommer elen till fönsterhiss/spegel og900?

    Jag håller på för fullt att montera elspeglar och elhissar på en og900. Har kopplat in allt i dörren och dragit in kablarna upp till motorrummet där det låg och väntade fördragna kablar.
    Så frågan är var de tar vägen... Ligger de och väntar bakom instrumentpanelen eller?!? Svåra att få fram eller måste man lossa panelen?
    Någon som vet?

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Såhär ser det ut i verkstadshandboken för elsystemet för og900 85-86. Verkar dock vara samma art.nr på fönsterhissatsen till både äldre og900 och nyare og900! Hoppas bilderna ger lite hjälp i alla fall. Jag är tämligen säker på att skarvarna sitter på samma ställe oberoende av årsmodell.

    För att komma åt bra så misstänker jag att du måste ta ner knäpanelen.

    Finns en fin guide som jag själv använde mig av när jag bytte vacuumslangar till tryckgivare/tryckvakt. Många bilder och förklarande text. http://www.fixmysaab.com/kneebolster/disassemble.html

    Elhissar




    Elspeglar




    Man får hoppas att de varit såpass förutseende på fabriken att de fördragit kablarna in i kupén också.

  3. #3
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288
    Japp, all el finns dragen, ända in i kupén.

    Enhisskontakten hittar du under det långsmala myntfacket och elspegelskontakterna bakom instrumentpanelen (du behöver endast lossa den svarta delen runt värmeväxlare och ljusreglage osv).

    Sedan är det bara att sätta dit kontaker och säkringar och köra

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    197
    Nu har jag lossat myntfacket och hittat en samling kablar till elhissarna. Dock var anslutningarna helt annorlunda mot vad som var på mina knappar.

    Skiljer det mellan årsmodellerna eller?

    Någon som har koll på alla färger var de går?
    En del av färgerna stämmer, men så var det några som inte passade mot knapparna... och börja gissa på ett dussin kablar som allt var totalt känns ju lite jobbigt...

  5. #5
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288
    Citat Ursprungligen postat av emde
    Nu har jag lossat myntfacket och hittat en samling kablar till elhissarna. Dock var anslutningarna helt annorlunda mot vad som var på mina knappar.

    Skiljer det mellan årsmodellerna eller?

    Någon som har koll på alla färger var de går?
    En del av färgerna stämmer, men så var det några som inte passade mot knapparna... och börja gissa på ett dussin kablar som allt var totalt känns ju lite jobbigt...
    Då har du tyvärr fått tag på den gamla knappsatsen med helt andra kontakter, att koppla om och pilla är inget jag rekomenderar. Skaffa en knappsats från en ng900 eller från en og900 91->, den passar bult on, dessutom får du modernare knappare om du väljer den från ng900

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    197
    Citat Ursprungligen postat av Realpower
    Citat Ursprungligen postat av emde
    Nu har jag lossat myntfacket och hittat en samling kablar till elhissarna. Dock var anslutningarna helt annorlunda mot vad som var på mina knappar.

    Skiljer det mellan årsmodellerna eller?

    Någon som har koll på alla färger var de går?
    En del av färgerna stämmer, men så var det några som inte passade mot knapparna... och börja gissa på ett dussin kablar som allt var totalt känns ju lite jobbigt...
    Då har du tyvärr fått tag på den gamla knappsatsen med helt andra kontakter, att koppla om och pilla är inget jag rekomenderar. Skaffa en knappsats från en ng900 eller från en og900 91->, den passar bult on, dessutom får du modernare knappare om du väljer den från ng900
    Ahh... tack! Då ska jag leta knappsats från en annan bil då! Känns enklare än att pula med kablarna!

    Och stort tack för jobbet att lägga in från handboken joH900!

  7. #7
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Inga problem, hoppas att det gav lite hjälp.

Liknande ämnen

  1. Check Engine og900 :O och fönsterhiss
    Av Saabturbopower i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-27, 14:41
  2. Motorbyte, hjälp med elen! OG900
    Av 900 Power i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-09-05, 08:56
  3. Ström till auto.avbländbar spegel m. kompass?
    Av JohanW i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-02-15, 15:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •