Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Saab 9000 Turbo 1988 seg motor

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    22

    Saab 9000 Turbo 1988 seg motor

    Jag startar en ny tråd för den gamla håller inte längre.

    Bilen är en Saab 9000 Turbo 1988 (inte DI) med följande problem:
    - Väldigt seg i motorn, speciellt innan turbon drar igång.
    - Segar sig speciellt vid fullt gaspådrag, går något bättre om man sakta men säkert trycker ner gasen.
    - Går märkbart bättre när motorn är kall.
    - Låter ofint, bluddrar vid gaspådrag och när man släpper gasen. Märks mer på vissa varvtal.
    - Svajande motorvarvtal/turbotryck vid gaspådrag.

    Detta har gjorts:
    - Nya tändstift (BCPR7ES-11).
    - Tändning justerad.
    - Bränslefilter & pump är OK, bränsletryck uppmätt normalt.
    - Alla vakuum slangar bytta/OK.
    - Alla andra slangar kollade/bytta och inga läckage hittade.
    - Spjällhus/spjäll rengjort.
    - Haft i 2 omgångar insprutningsrengöring.
    - Turbotryck uppmätt normal, wastegate kontrollerad.
    - LMM OK.

    Om man tar en titt på tändstiften så ser de vita ut vilket antingen tyder på dålig tändning eller för lite bränsle. Tändningen har som sagt ställts in, och bränsletrycket är som det ska vara. Vad mer kan det vara?? Jag börjar få slut på ideer...
    David Blumberg // 9-5 2.3t -02

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Kan vara värt att testa med en annan tändspole om du inte redan gjort det. Det kanske även kan vara något strul med tändmodulen?

    Har för mig att den sitter placerad på höger framskärm sett framifrån, längesen jag kikade under huven på en äldre 9000 dock.

    Kan även vara värt ett försök med en uppsättning nya tändkablar av god kvalitet, om inte det är testat redan.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    199
    Är det katalysator på en -88?
    Kolla så att den inte smält ihop, förmodligen bara delvis isåfall eftersom den ändå går att köra såpass.

    //Mr MEP

  4. #4
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av Mr MEP
    Är det katalysator på en -88?
    I Sverige är årsmodell 1988 uppdelad i 88a och 88b. Det finns bilar av modell -88a som har katalysator, men det var då "extrautrustning". Bilar av modell -88b och nyare måste vara utrustade med katalysator.

    Eftersom det verkar som att trådskaparen bor i Australien så är det inte säkert att hans -88 har katalysator om den är såld i Australien. Vet dock inte riktigt vad de har för syn på avgaskrav, gissar dock på att den är utrustad med katalysator.

    Kan förresten vara värt att kolla upp så det inte är tätt i någon ljuddämpare också.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    22
    Är det katalysator på en -88?
    Jo jag har katalysator.
    När jag tänker efter så har jag märkt ibland att det luktar svavel om avgaserna. Kan det ha med katten att göra?
    Kan jag kolla själv om det är stopp i katten och/eller ljuddämpare eller måste en mekkare göra det?

    Och ja, jag befinner mig i Australien, pluggar här nere. Självklart kunde jag inte vara utan en Saab!
    David Blumberg // 9-5 2.3t -02

  6. #6
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av davidblumberg
    Kan jag kolla själv om det är stopp i katten och/eller ljuddämpare eller måste en mekkare göra det?
    Det kan du göra själv! Du kan börja med och skruva ner avgassystemet så att en dämpare i taget försvinner (kanske bara sitter en på 9000 turbo när jag tänker efter?). Sedan ut och provköra och se om det blir någon skillnad.

    Borde även gå och plocka ner dämparen/dämparna och blåsa med tryckluft lite försiktigt i ena änden på den, tycker det borde kännas om det är stopp i den då. Sen kan man, beroende lite på hur dämparen är utformad, lysa med en ficklampa och se om allt ser ut och sitta där det ska (massa dämpull på fel ställe osv).

    Går och köra den andra vägen också... haka av avgassystemet direkt vid turbon. Kanske det enklaste, men högljutt värre.

    Angående katalysatorn vet jag inte riktigt hur man ska testa den annat än montera bort den och provköra bilen (inte så miljövänligt, men det är ju inte för någon längre stund.). Man kan även kolla så inte innehållet i själva katalysatorn ligger löst och skramlar, då är den ganska kass.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Torsås, Södra Småland
    Inlägg
    147
    Kolla lambdasonden! Om den är kaputt så släpper ju motorn ut oförbränd bensin i avgasröret. Då osar det bränt om katalysatorn. Då går inte bilen heller något vidare bra.
    Kör:
    Saab 9-5 Aero -04
    Saab 96 De Luxe -63

  8. #8
    babish
    Guest
    kolla spridarna....

  9. #9
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av rallyjohan
    Kolla lambdasonden! Om den är kaputt så släpper ju motorn ut oförbränd bensin i avgasröret. Då osar det bränt om katalysatorn. Då går inte bilen heller något vidare bra.
    Då borde CE-lampan tändas tycker jag, fast det kanske den gjort i och för sig.

    Om det nu visar sig vara lambdasonden, byt till en orginal! Vet att min far köpte en på Biltema och det var inte lyckat... den höll inte länge.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    22
    I brist på tid och tålamod gav jag iväg bilen till en Saab mek (fast inte till min vanliga) och de konstaterade att en kabel satt löst på LMM! Helvete, det kunde väl inte ha varit så svårt att upptäcka på första stället jag tog bilen till... det hade till och med jag kunnat upptäcka om jag hade orkat rota runt.

    Bilen går hursomhelst mycket bättre nu (inte lika slö), men den bluddrar fortfarande och har ojämnt laddtryck när turbonålen närmar sig röda området (antar att den spikar och APC reglerar ner trycket?) Men det känns som om trycket regleras lite väl mycket för det känns i hela bilen med svajanade acceleration. Blir väl dags att testa alla andra tips jag fått!
    David Blumberg // 9-5 2.3t -02

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Stockholm, Sverige
    Inlägg
    191
    Vad har ni för soppa där nere ? Om du spikar kan det ju vara pga för lågt oktantal? Jag har alltså ingen aning vad ni har, därför jag frågar. Kanske en dum fråga, vad vet jag.
    SAAB 9000 CSE 2.0i -95 (Ska säljas)
    SAAB 9000 CSE 2.3t -95 Min projekttråd

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 391
    Citat Ursprungligen postat av davidblumberg
    Bilen går hursomhelst mycket bättre nu (inte lika slö), men den bluddrar fortfarande och har ojämnt laddtryck när turbonålen närmar sig röda området (antar att den spikar och APC reglerar ner trycket?) Men det känns som om trycket regleras lite väl mycket för det känns i hela bilen med svajanade acceleration. Blir väl dags att testa alla andra tips jag fått!
    Jag hade liknande symptom på min 9000, och var helt säker på att motorn spikade. Men efter mycket felsökande var det en kass tändspole som var största boven (den spikade iofs oxå). Det dög inte att byta ut den mot en billig (typ biltema) spole, den gick inte bra för ens den fick en frisk original Bosch.

    Mvh/Patrik
    Bilen http://www.garaget.org/?car=24218 (Nordic steg3!)
    Nya Projektet: Lemansblå 9000 Aero (extra allt) http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=206786
    STCS #5587

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av stesmi
    Vad har ni för soppa där nere ?
    Har kört 95 oktan hittils, men bytte till 98 igår för att se om det gör nån skillnad.

    Citat Ursprungligen postat av simmar´n
    Jag hade liknande symptom på min 9000, och var helt säker på att motorn spikade. Men efter mycket felsökande var det en kass tändspole som var största boven (den spikade iofs oxå). Det dög inte att byta ut den mot en billig (typ biltema) spole, den gick inte bra för ens den fick en frisk original Bosch.
    Låter intressant. Ska leta reda på en annan spole och testa nu i veckan.
    David Blumberg // 9-5 2.3t -02

Liknande ämnen

  1. Motor problem på saab 9000 cs turbo 2,3
    Av sphänning i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-17, 20:19
  2. Motor problem på saab 9000 cs turbo 2,3
    Av sphänning i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-04-21, 13:30
  3. Vill ej ladda högre än 0,35 Saab 9000 års. 1988
    Av Flopparn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-06-09, 18:29
  4. Saab 9000 turbo 1988
    Av ErRE i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-08-29, 12:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •