Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Omlackering av framskärm. Nyansskillnader?

  1. #1
    Helt original TurboAndes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    676

    Omlackering av framskärm. Nyansskillnader?

    Är i valet och kvalet om jag ska byta framskärm på min aero (inte så himmla mycket rost, mest under plasten).

    Brukar det bli störande färgskillnader efter lackering, ny del jämfört med resten av bilen?

    Färgen är 9000 aero -93 röd. Är rätt så välbehållen lack.

    Jag kanske stör mig mer på färgskillnaden än att det finns lite rost på skärmen.

    Era erfarenheter tack
    SAAB 900 Turbo Lyx -83, SAAB 9000 Aero -93
    SAAB 9-5 ARC -05, SAAB 9-5 Vector -08

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    715
    Finns redan en tråd om detta. kolla där först

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 710
    Bytte framskärm på min 9000 A50 -97 och det syns rätt tydliga nyansskillnader tyvärr. Men hellre det än rost längs hela skärmbreddaren. En ordentlig rekond borde dra ner skillnaden en aning också.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 656
    Jag lackade kjolpaketet för sig när det byttes på skylinen. Bilens lack är 17 år gammal och det går inte att se skillnad. Grymt nöjd med resultatet...

  5. #5
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273
    Beror mycket på vilken färg du har, röd är väll inte helt omöjlig då den är rätt tacksam när man polerar upp den. Silvermetallic är dock döden att färgmatcha vad jag hört.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    7
    Jag jobbade 2 år med att lacka försäkringsskadade Saabar och jag kan säga att just Aero röd är den svåraste färgen att få bra. Den som blandar färgen måste väl VÄLDIGT nogrann. Färgskilladen kan bli mycket stor. Silvermetallic är busenkel jämnför med aeroröd. Mitt tips är att låta den va som den är. Om inte, lycka till
    9000 cse 2.0t- 97
    Fiat 127 special -72

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    510
    Skulle vilja påstå att det är precis tvärtom. Silver är fan så mycket svårare än solid röd. Silver blir efter hur du målar. Hur silverpigmenten ställer sig osv. Solid röd kan du måla precis hur som helst. Den kan ändå bara bli röd.

    Så jag säger som så, att det beror helt och hållet på lackeraren som gör jobbet och vilket fabrikat han har på färg. Har man tur har han ett fabrikat som är väldigt bra på att matcha Saabkulörer. Och att han är nogrann så han verkligen kollar vilka nyanser det finns och vilken som passar bäst.Har man otur så är det ett fabrikat som är lite sämte på Saabs kulörer. Och så är lackeraren en slavpelle som tar första bästa kulör utan att kolla hur den överensstämmer med bilen.

    Jag hade lämnat in skärmarna på lack och gjort riktigt klart för lackeraren att du är riktigt petig med din bil och att du inte kommer godkänna lackeringen förrän den stämmer helt 100. Då vet lackeraren hur läget är. Det folk ofta gör fel är att de tar emot bilen fastän att de inte är nöjda. Det är bara att säga ifrån, att det här är jag faktiskt inte nöjd med. Det här får ni göra om. Vänligt med bestämt. Jag vet själv hur jag är.
    Om kunden är skrikit och krängd, får han ett likadant bemötande tillbaka. Är han lugn och sansad och gör klart att han faktiskt inte är nöjd på ett trevligt sätt, ja, då är jag också mer än villig att hjälpa kunden rätta till det.
    (Fast det är klart. Jag lämnar ju iofs inte ut något jag själv inte är nöjd med..)

    Lycka till.

    Mvh. Släggan
    (Hört på STCS-träff) Att köra Audis fyrkrafsare året om är som att gå med flytväst hela året för att kunna fiska kräftor i augusti...
    1a Bilen: http://www.garaget.org/show.php?car=1943
    2a Bilen: http://www.garaget.org/show.php?car=1942

  8. #8
    Helt original TurboAndes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    676
    Ja, oftast brukar man vara övertydlig när man lämnar in saker. Det är ju inte ovanligt att det inte blir som man sagt.

    Får åka runt och snacka lite och välja ut den man tror verkar vara skickligast och seriösast, + att man ska ha en hel del tur också...
    SAAB 900 Turbo Lyx -83, SAAB 9000 Aero -93
    SAAB 9-5 ARC -05, SAAB 9-5 Vector -08

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 037
    Citat Ursprungligen postat av Släggan
    Skulle vilja påstå att det är precis tvärtom. Silver är fan så mycket svårare än solid röd. Silver blir efter hur du målar. Hur silverpigmenten ställer sig osv. Solid röd kan du måla precis hur som helst. Den kan ändå bara bli röd.

    Så jag säger som så, att det beror helt och hållet på lackeraren som gör jobbet och vilket fabrikat han har på färg. Har man tur har han ett fabrikat som är väldigt bra på att matcha Saabkulörer. Och att han är nogrann så han verkligen kollar vilka nyanser det finns och vilken som passar bäst.Har man otur så är det ett fabrikat som är lite sämte på Saabs kulörer. Och så är lackeraren en slavpelle som tar första bästa kulör utan att kolla hur den överensstämmer med bilen.

    Jag hade lämnat in skärmarna på lack och gjort riktigt klart för lackeraren att du är riktigt petig med din bil och att du inte kommer godkänna lackeringen förrän den stämmer helt 100. Då vet lackeraren hur läget är. Det folk ofta gör fel är att de tar emot bilen fastän att de inte är nöjda. Det är bara att säga ifrån, att det här är jag faktiskt inte nöjd med. Det här får ni göra om. Vänligt med bestämt. Jag vet själv hur jag är.
    Om kunden är skrikit och krängd, får han ett likadant bemötande tillbaka. Är han lugn och sansad och gör klart att han faktiskt inte är nöjd på ett trevligt sätt, ja, då är jag också mer än villig att hjälpa kunden rätta till det.
    (Fast det är klart. Jag lämnar ju iofs inte ut något jag själv inte är nöjd med..)

    Lycka till.

    Mvh. Släggan


    Så är det!
    Gone country....

  10. #10
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Citat Ursprungligen postat av Släggan
    Skulle vilja påstå att det är precis tvärtom. Silver är fan så mycket svårare än solid röd. Silver blir efter hur du målar. Hur silverpigmenten ställer sig osv.
    Jag har fått för mig att på en så ljus metallicfärg som silver har det också att göra med klarlackens åldrande...

    Fel eller rätt?

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    510
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Citat Ursprungligen postat av Släggan
    Skulle vilja påstå att det är precis tvärtom. Silver är fan så mycket svårare än solid röd. Silver blir efter hur du målar. Hur silverpigmenten ställer sig osv.
    Jag har fått för mig att på en så ljus metallicfärg som silver har det också att göra med klarlackens åldrande...

    Fel eller rätt?

    /J
    Kan säkert vara så med jättebillig och dålig klarlack, typ sprejburkslack, men inte med kvalitetsklarlack.

    /Släggan
    (Hört på STCS-träff) Att köra Audis fyrkrafsare året om är som att gå med flytväst hela året för att kunna fiska kräftor i augusti...
    1a Bilen: http://www.garaget.org/show.php?car=1943
    2a Bilen: http://www.garaget.org/show.php?car=1942

  12. #12
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273
    Citat Ursprungligen postat av Släggan
    (Fast det är klart. Jag lämnar ju iofs inte ut något jag själv inte är nöjd med..)

    Nä, och härdare behöver man inte använda, eller hur?

Liknande ämnen

  1. Nyansskillnader på og9-3 aero fälgar mellan 2001 & 2002?
    Av AndreasOstman i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-02-20, 17:12
  2. Oacceptabel omlackering??
    Av Botte i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-08-22, 21:23
  3. Hur ser försäkringsbolagen på nyansskillnader på framlyktor?
    Av NiV3Rt i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-21, 15:31
  4. Omlackering av framskärm - misstänker fuskjobb
    Av Nephilim i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-20, 08:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •