Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Är det turbon som pajjat??

  1. #1

    Är det turbon som pajjat??

    Måste ha ett råd av någon kunnig. Jag har en Saab 9000 turbo 2.0 som idag havererade men vi vet inte vad det är som har gått sönder, vi har bara spekulerat.

    Bilen har sedan köpet för två år sedan överladdat upp till 1.5 bar därefter träder laddvakten in. Idag när jag körde bilen på landsvägen och drog på för en omkörning så händer det som inte ska hända. Bilen laddar 1.5 bar och jag drar om några bilar. Väl uppe i ca 160 km så känner jag att bilen sakta tappar ork, turbotrycket sjunker och bilen ger inget gensvar på gasen, sedan kollar jag i backspegeln och får se en redig kvast av blårök.
    Bilen går ett kort tag men accelererar inte, jag rullar tillslut upp på en parkering och försöker att starta bilen men den går endast runt på startmotorn men vägrar att starta. Tittar i motorn och olja har sprutat lite här och där, mest har det sprutat olja från oljepåfyllningslocket. Vi har öppnat ventilkåpan och kamkedjan verkar vara korrekt spänd och markeringarna stämmer. Vi har rådfrågat några bekanta och alla tror att det är turbon som har rasat. Jag trodde först att topplockspackningen hade gått eller att kolvringarna var körda men det finns inget missljud i motorn. Lägger man i växeln och försöker att skjuta fram bilen så tar det stopp som det ska. Jag hörde dock ett rultande ljud när bilen rullade in på parkeringen, svårt att beskriva tyvärr.

    Vad tror ni, vad har rasat?
    MvH Ankie
    9000 CD turbo 2,0 -90 chippad

  2. #2
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    Att det sprutar olja ur påfyllningen brukar tyvär tyda på ett rejält tryck i vevhuset, alltså någon kolv eller dyligt som har gått. Jag kan ju ha fel med det är vad jag själv har fått erfara. Gör ett komptest och skriv ut resultatet här.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Kolvarna har nog gått på den på grund av att den har laddat för mycket.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  4. #4
    Jo det är möjligt men det är flera Saab mekaniker som tror att det är turbon som rasat.

    De menar att när turbon rasar så trycker den in olja i insuget och vidare runt i motorn. Kan det vara en möjlighet?

    Komptest.. är det möjligt att göra här på plats eller måste jag bogsera den till en mekaniker?
    9000 CD turbo 2,0 -90 chippad

  5. #5
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    Går det hål i en kolv så får du tryck i vevhuset och oljan trycks upp ur oljepåfyllningen, skulle oljan komma ur turbon så har jag väldigt svårt att tänka mig att den ska ta sig upp ur oljepåfyllningen, det måste ju bli tryck i vevhuset för att det ska hända.

    Komptest kan du göra där bilen står, bara riva ur stiften och skruva i en kompprovare, sen går du in i bilen och håller full gas och vrider runt på starten till mätaren inte rör sig högre.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  6. #6
    Okej, vi ska fixa en kompmätare förhoppningsvis idag för att kolla kompet på alla cylindrarna. Om det nu skulle vara så att någon/några kolvar har skjutit så är det bara för oss att byta motor. Renovering är inte aktuellt då vi inte har något vettigt garage att arbeta i och det tar sannolikt mer tid att byta kolv/kolvar samt dyrare än att byta hela motorn. Om det nu skulle vara så, finns det någon här på forumet som har en komplett 2.0T motor till salu?

    Kan man köpa en 2.3T motor och stoppa i istället? Besiktningen kommer inte se någon skillnad då man byter ventilkåpan så att det inte står 2.3. Men frågan är om man kan använda växellådan från 2.0T till 2.3T, eller har 2.3:an en annan växellåda?

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008

    Re: Är det turbon som pajjat??

    Citat Ursprungligen postat av AnkieGlader
    Måste ha ett råd av någon kunnig. Jag har en Saab 9000 turbo 2.0 som idag havererade men vi vet inte vad det är som har gått sönder, vi har bara spekulerat.

    Bilen har sedan köpet för två år sedan överladdat upp till 1.5 bar därefter träder laddvakten in. Idag när jag körde bilen på landsvägen och drog på för en omkörning så händer det som inte ska hända. Bilen laddar 1.5 bar och jag drar om några bilar. Väl uppe i ca 160 km så känner jag att bilen sakta tappar ork, turbotrycket sjunker och bilen ger inget gensvar på gasen, sedan kollar jag i backspegeln och får se en redig kvast av blårök.
    Bilen går ett kort tag men accelererar inte, jag rullar tillslut upp på en parkering och försöker att starta bilen men den går endast runt på startmotorn men vägrar att starta. Tittar i motorn och olja har sprutat lite här och där, mest har det sprutat olja från oljepåfyllningslocket. Vi har öppnat ventilkåpan och kamkedjan verkar vara korrekt spänd och markeringarna stämmer. Vi har rådfrågat några bekanta och alla tror att det är turbon som har rasat. Jag trodde först att topplockspackningen hade gått eller att kolvringarna var körda men det finns inget missljud i motorn. Lägger man i växeln och försöker att skjuta fram bilen så tar det stopp som det ska. Jag hörde dock ett rultande ljud när bilen rullade in på parkeringen, svårt att beskriva tyvärr.

    Vad tror ni, vad har rasat?
    MvH Ankie
    Hade det varit turbon hade den gått o starta. Jag tror på kolvhaveri.

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Jag skulle rekomendera att du i så fall köper en motor och låda efter -94 med tillhörande motor elektronik för då får du ut mest.
    Tror inte ett 2,3l block passar mot lådan.
    Du får nog skaffa både låda och block om du vill ha större cylindervolym om du inte väljer att byta mot de jag rekomenderar.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  9. #9
    Jag vill inte byta växellådan alls, den jag har i nu är Fabriksrenoverad och har bara rullat i 1 år. Så om det nu skulle vara så att motor måste köpas så får det bli en 2.0T

    Det ska bli intressant att se vad felet är efter alla olika bud man hört


    Det trista i historien är att jag fick köpa mig en Ford scorpio för 2000Kr bara för att ha nått att åka i tills pärlan är fixad. *Jag saknar min SAAB*
    9000 CD turbo 2,0 -90 chippad

  10. #10
    precis samma sak hände mig och då var det en bit av en kolv som lossnat . hade nästan ingen komp på fyrans cylinder



    mvh

  11. #11
    Har äntligen gjort ett komptest på bilen. Jag tänkte att fler kanske var med om samma sak och ville veta hur det gick.. så jag skriver väl ut det här.

    När killen min skruvade bort fjärde tändstiftet var hela bygeln borta ända ner till kanten metallspån och olja hade bekvämt hittat sin plats på stiftet också. De resterande tre stiften var OK men det hade letat in sig nån droppe olja där med. Redan då förstod jag att det nog va kört med kolvarna.

    Vid komptestet så blev resultatet:

    Fjärde *den med trasigt stift*: inget utslag alls

    Tredje: Mätaren gick upp till första linjen

    Andra: Mätaren hoppade till men steg inte till något värde alls

    Första: där gick mätaren upp till 6 sen *POFFADE* det till ganska högt och jag vågade inte hålla den längre


    Så det blir till att köpa en motor och byta.
    9000 CD turbo 2,0 -90 chippad

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av AnkieGlader
    Så det blir till att köpa en motor och byta.
    Se till att fixa felet som gör att den överladdar med då. Så slipper du förmodligen byta motor fler gånger.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  13. #13
    Jaa jag vet inte säkert vad som är felet.. men jag ska byta wastegate på turbon ..jag har en ny liggande. sen får vi se om det är nått annat då får jag prova mig fram.
    9000 CD turbo 2,0 -90 chippad

Liknande ämnen

  1. Lådan har pajjat! 9-5 2.3t -00
    Av bergo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-01, 23:02
  2. Pajjat vevlager 9-5, 2002 års modell. Ta ner tråg?
    Av David V i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-11-06, 08:38
  3. Har växellådan pajjat ?
    Av ToriBass i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-13, 09:28
  4. Fan jag tror min växellåda har pajjat=(
    Av Macke3 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-11-24, 02:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •