Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Tidiga og900cab

  1. #1
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    Tidiga og900cab

    Jag har blivit lite biten av att försöka få tag på en og900 cab istället för min 9-3a.
    Jag fångades av den här:
    http://www.blocket.se/vi/12829081.htm?ca=23_11_s
    Som ju blivit faceliftad. Man skulle ju såklart ta tillbaka trubbnosen omedelbart i så fall.
    Jag tycker det ser ut som att numret på den är MHR273 och det verkar stämma när jag kollar i VV-databasen. Dock så börjar man ju bli lite ledsen då jag också ser att motorn är utbytt till en T16 då den troligen levererades med en i8 orginal (AB25J).

    Jag försökte läsa på lite om de tidiga cabbarna och hittade då en bild på en vit cabbe med regnr OHJ905 som tydligen är en 1985a (!) som blivit återimporterad till Sverige då den troligen såldes i USA först.

    Vad tror ni om MHR:en? Värt att satsa på? ska man stoppa tillbaka orginalmotorn? i8..hmm...lagom kul...

  2. #2
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 056
    hmmm.... ALLA cabbar av första årgångarna ska va T16, den vita du syftar till är nog en av prototyperna, då 86 var första året, prototypen är lätt att känna igen då den saknar sidoblinkers.

    jag kan ju ha fel, men det är vad jag läst mig till

    //Konrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Återställ till gamla fronten och lämna kvar T16-spisen är vad jag skulle gjort. Orginalskick i all ära.. men det känns bara fel att byta bort en T16-spis mot en i8. Inte nog med att man blir av med massa effekt, den mer eller mindre klassiska turbosången som T16-maskiner producerar försvinner ju också.

    På något sätt känns det dock som man "måste" återställa den till ett hundraprocentigt orginalskick. Men jag hade nog som sagt inte klarat av att byta bort T16 spisen.

    Angående den vita cabben... eftersom första modellåret för og900 cab var -86 så måste det vara en riktigt, riktigt tidig bil!

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020

    Re: Tidiga og900cab

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Jag försökte läsa på lite om de tidiga cabbarna och hittade då en bild på en vit cabbe med regnr OHJ905 som tydligen är en 1985a (!) som blivit återimporterad till Sverige då den troligen såldes i USA först.
    Den du tänker på är no 1. dvs prototypen, som nu finns och är privatägd, och harfått ärva ett chassinummer och blev reggad senare.

    Fanns mycket att läsa om den på jubileumet.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ystad Medlemsnummer: 2745
    Inlägg
    51

    Re: Tidiga og900cab

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Jag har blivit lite biten av att försöka få tag på en og900 cab istället för min 9-3a.
    Jag fångades av den här:
    http://www.blocket.se/vi/12829081.htm?ca=23_11_s
    Som ju blivit faceliftad. Man skulle ju såklart ta tillbaka trubbnosen omedelbart i så fall.
    Jag tycker det ser ut som att numret på den är MHR273 och det verkar stämma när jag kollar i VV-databasen. Dock så börjar man ju bli lite ledsen då jag också ser att motorn är utbytt till en T16 då den troligen levererades med en i8 orginal (AB25J).

    Jag försökte läsa på lite om de tidiga cabbarna och hittade då en bild på en vit cabbe med regnr OHJ905 som tydligen är en 1985a (!) som blivit återimporterad till Sverige då den troligen såldes i USA först.


    Vad tror ni om MHR:en? Värt att satsa på? ska man stoppa tillbaka orginalmotorn? i8..hmm...lagom kul...
    Hallå.
    När det gäller OHJ905 så är det ingen import. Den är helsvensk. Som sagts innan i tråden är detta en av de två prototyper som byggdes (den andra står på Saabmuseet). Kolla gärna in på www.saabcab.com

    När det gäller Blocketannonsen gissar jag att det är någon form av utprovningsbil/testkörningsbil som Saab haft då det finns en fyra fem till som är gjorda på AB25 chassi. Att dom är faceliftade är nog inte så konstigt om dom senare såldes av Saab. Jag menar... vem ville på den tiden köpa en cab med den gamla fronten när den nya kommit.... När det gäller Blocketannonsen är detta helt personliga reflektioner om hur jag tror det gått till.

    Edit: direktlänkar om bilen/bilarna: http://d755141.u31.surftown.se/Infoskylt%20cab.pdf
    http://d755141.u31.surftown.se/Infoblad%20cab.pdf

    Mvh Martin
    Stolt ägare till 1360 kg kärlek: SAAB 900 S -85
    Nu även med en SAAB 900 T16 cab -87

  6. #6
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 285
    Jag snackade med ägaren till den vita og900an ni talar om på saabfestivalen. Det är den absolut första prototypen som byggdes, egentligen skulle den ha skrotats, men en lycklig ägare fick lägga vantarna på den. Den som står på muséet ska tydligen vara nr 2.

    Han berättade även att bilen endast var popnitad och med minimalt med rostskydd när han fick den, så de första han fick göra när han kom hem var att plocka ner allt, svetsa och rostskydda. Jag har för mig bilen endast hade gått 4000 mil och var ganska udda vid närmare granskning. Bl.a. var dörrarna kortare än de serieproducerade bilarna, så behöver han någongång en ny dörr blir de till att specialtillverka.

    Väldigt kul att den bilen överlevde pressen, för den är full av kuriosa

  7. #7
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Tror också jag såg den på festivalen när jag tänker efter! Ska se om jag tog något foto på den.

    edit: Jodå, visst hade jag det!



    Tycker det låter ganska ogenomtänkt att bygga ihop en bil med hjälp av popnitar, även om det nu var en prototyp så kunde de väl ha svetsat ihop den? Kanske är lite dyrare/mer tidskrävande att svetsa den i och för sig.

  8. #8
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Den vita förseriebilen var American Sunroof som byggde. Ägdes av en hög GM chef för at sedan hamna i Norrköping.

    Bernt som har den är Sasses och Robert@ exsvåger. Ägaren drar ju trailer med cabben på. Dragbil 9-3 Aero steg3 med Toppola2.

    Bollman. Jag fixar så vi får en guidning av den vita. Vi har slängt lite sten tillsammans (curlat)

    http://www.ostgotasaabklubb.com/saabcab.htm
    http://www.ostgotasaabklubb.com/Saabcab ... d20cab.pdf
    http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... C_3485.JPG

    http://www.ostgotasaabklubb.com/toppola.htm

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Duh, det där om OHJ visste jag ju lite om om jag hade använt det innanför pannbenet!

    Men, blocketannonsen, AB25J som den skall vara bör alltså vara en förseriebil? En "riktig" cab bör väl ha AB75?

    Hm, borde kanske kontakta den där säljaren, undras om det är han som har faceliftat den, i så fall måste den ju få trubbnosen tillbaka... och kanske i8an... en sån där bil bör ju verkligen hållas i hel-orginal istället för någon ämlans trim

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 251
    Jag är helt inne på Bovys linje.
    Tror inte heller att det är någon privat brukare som faceliftat den bilen, utan Saab själva ...
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Kan ju så vara, men varför då skriva det uttryckligen i annonsen att den blivit faceliftad? Hade man köpt den som så så hade man kanske aldrig riktigt funderat över det, men det är klart, det kan ju vara en saab-nörd som äger den

  12. #12
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Den informationen jag hittat är att det tillverkades bara 379 st av 1986 års model. Samtliga silverfärgade med T16motorn och alla exporterades till USA. Men utöver dessa 379 silverfärgade så gjordes det några till i olika provfärger. http://www.blocket.se/vi/12829081.htm?ca=23_11_s kan ju vara en av dessa provbilar som Saab "faceliftade" innan de såldes. Hade varit roligt att veta hur många av 86 års modell det egentligen gjordes och om någon med "orginalfronten" finns kvar.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 167
    http://www.saabnet.com/tsn/class/900convertibles.html

    1986 Saab 900 Turbo Convertible (Posted 6/21/2007)

    Color: Silver Trans: Automatic Mileage: 200,000? Price: $2,000 OBO
    Convertible with a good top, current inspection sticker, no rust, and above average interior. It has a newer moter with water cool turbo. It's a pretty nice old car.
    Contact: John Rumrill, Orange MA
    Email: Click Here
    Phone: 978-575-0338

    http://www.saabnet.com/tsn/class/photos/3896/1.jpg

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ystad Medlemsnummer: 2745
    Inlägg
    51
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Men, blocketannonsen, AB25J som den skall vara bör alltså vara en förseriebil? En "riktig" cab bör väl ha AB75?
    Jag skulle vilja gissa/är säker på att chassinumret på just denna cab är AD75L1G7XXXXXX. Alltså är det en riktig cab enligt chassinumret. Den 10:nde positionen anger ju vilken årsmodell det är (YS3AD75L1G) och det stämmer att det är en -86:a. Min egen cab har också AD75 (-87) som begynnelse i chassinumret. Dock kan den femte positionen (YS3AD75) vara vad som helst mellan A-Z då detta är för internt bruk.

    Mvh Martin
    Stolt ägare till 1360 kg kärlek: SAAB 900 S -85
    Nu även med en SAAB 900 T16 cab -87

  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Det är ju 2:an som är intressant, och tittar man på VV så står det så här:

    Citat Ursprungligen postat av Vägverket
    Regnr: MHR273 Färg: MRÖD
    Fabrikat: SAAB 900I AB25J-KP
    Årsmodell: 1986 Fordonsslag: PB
    I trafik första gången i Sverige: 1986-01-08
    Kaross: Öppet (02)
    Skattevikt: 1430 Tjänstevikt: 1430
    Totalvikt: 1670 Sänkt totaltvikt: 1670
    Längd: 480 Bredd: 169
    T31A MOTORN UTBYTT
    T52C KOPPLINGSANORDNING MED DEMONTERBAR KOPPLINGSDEL.
    och det är alltså bytt spis i den och det verkar ju som om chassienumret är YS3AB25J????

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ystad Medlemsnummer: 2745
    Inlägg
    51
    [quote=bollman]Det är ju 2:an som är intressant, och tittar man på VV så står det så här:

    Citat Ursprungligen postat av Vägverket
    Regnr: MHR273 Färg: MRÖD
    Fabrikat: SAAB 900I AB25J-KP
    Årsmodell: 1986 Fordonsslag: PB
    I trafik första gången i Sverige: 1986-01-08
    Kaross: Öppet (02)
    Skattevikt: 1430 Tjänstevikt: 1430
    Totalvikt: 1670 Sänkt totaltvikt: 1670
    Längd: 480 Bredd: 169
    T31A MOTORN UTBYTT
    T52C KOPPLINGSANORDNING MED DEMONTERBAR KOPPLINGSDEL.

    och det är alltså bytt spis i den och det verkar ju som om chassienumret är YS3AB25J????
    Hej.
    2:an? Förstår dig inte. Men jag kan säga så mycket att i detta fallet stämmer inte fabrikatet och chassinumret. Fabrikatet säger: SAAB 900I AB25J-KP. Jag gissar att dom tagit identiteten till 2-dörrars sedanmodeller och gjort dessa cabbar. Chassinumret är det jag angav innan vilket stämmer med att det är en cab, gjord -86 i Finland samt har T16 spis från fabrik.

    Mvh Martin
    Stolt ägare till 1360 kg kärlek: SAAB 900 S -85
    Nu även med en SAAB 900 T16 cab -87

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ystad Medlemsnummer: 2745
    Inlägg
    51
    Hej igen.
    Jag kan ge dig ett regnummer som referens som du kan kolla upp på vv.se. Där kommer du nog att se att det jag skriver har en viss sanningshalt.

    MFU848

    Mvh.
    Stolt ägare till 1360 kg kärlek: SAAB 900 S -85
    Nu även med en SAAB 900 T16 cab -87

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    Jag har själv sett en äkta OG900 cab med trubbnosfronten live i Svenska bil Akalla norra STHLM.
    Röd vad den, icke metallic vad den nu heter...

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  19. #19
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Jag har själv sett en äkta OG900 cab med trubbnosfronten live i Svenska bil Akalla norra STHLM.
    Röd vad den, icke metallic vad den nu heter...

    M.V.H.
    Skulle nog kunna ha varit cherryröd.

  20. #20
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Citat Ursprungligen postat av Bovy
    Hej.
    2:an? Förstår dig inte. Men jag kan säga så mycket att i detta fallet stämmer inte fabrikatet och chassinumret. Fabrikatet säger: SAAB 900I AB25J-KP. Jag gissar att dom tagit identiteten till 2-dörrars sedanmodeller och gjort dessa cabbar. Chassinumret är det jag angav innan vilket stämmer med att det är en cab, gjord -86 i Finland samt har T16 spis från fabrik.

    Mvh Martin
    Talar vi helt om varandra? Denna blocket-cabbe verkar ju vara en förseriebil precis som du själv skrev ovan, att det finns några fler som är byggda på AB25-chassie. Stämmer ju också med att de byggdes med i-motor.

Liknande ämnen

  1. Rädda og900Cab T16
    Av Gunnervik i forum Projekt
    Svar: 67
    Senaste inlägg: 2015-06-05, 09:54
  2. Rostskydd på OG900Cab
    Av gbg i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-05-16, 13:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •