Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Funkar det bra att sätta i en 9-5 aero box i en 9-5 2,3 LTT

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    MOTALA
    Inlägg
    10

    Funkar det bra att sätta i en 9-5 aero box i en 9-5 2,3 LTT

    som sagt funkar det bra eller?? nån som har erfarenheter??
    mvh Björn.

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej,

    Nej.

    Byte av hårdvara, ja då funkar det bra.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    151
    Den här frågan har diskuterats en del på ett annat forum: http://jkbpower.egetforum.se/viewtopic. ... highlight=
    Man kan väl konstatera att för vissa årsmodeller är det bara turbon (samt koppling och bromsar) som skiljer och då finns det en del som påstår att det går bra och att bilen får lite bättre effekt.
    9-5 2.3t -03 nu med BioPower.
    9-3 -99 Cab.
    Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    151
    Sådär. Nu har jag ca 15 minuters praktisk erfarenhet Och visst funkar det (säger dock inget om långtidseffekterna på motorn eller växellådan). Bilen är en 9-5 2.3t, -03, TCS, automat och jag stoppade i ett Aeroprogram från -04. Återkommer med mer info när jag haft lite mer vardagskörning med Aeroprogrammet.
    9-5 2.3t -03 nu med BioPower.
    9-3 -99 Cab.
    Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 419
    Jag säger byt turbo för de lär du få göra då du kör sönder din turbo.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    151
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Jag säger byt turbo för de lär du få göra då du kör sönder din turbo.

    MVH

    F
    Det gör jag jättegärna men jag måste nog köra sönder den jag har först. Köpa större turbo har väldigt låg WAF (Wife Acceptance Factor) medans laga trasig bil har hög WAF

    Vi får väl se. Någon som vet hur pass stor skillnad det är på ett LTT steg1-program och ett Aeroprogram?
    9-5 2.3t -03 nu med BioPower.
    9-3 -99 Cab.
    Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej,

    Mjukvaran är gjord efter en viss sorts hårdvara, visst går det att få bilen att gå, men det är bara en fråga innan saker går sönder.
    En del är kopplingen som inte är byggd för 370 Nm, visst går bilen, frågan är bara hur länge det håller och då vilka övriga saker det är som har gått sönder, men visst om man inte bryr sig om pengarna så är det bra att för sig själv testa.
    Ett annat sätt, kanske inte lika kul och inte lika dyrt är att köpa ett färdig program eller kombinera rätt hårdvara med rätt mjukvara, inte bara det att bilen kommer att gå bättre, det blir troligast billigaste alternativet i längden.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    151
    Citat Ursprungligen postat av Johan S
    Hej,

    Mjukvaran är gjord efter en viss sorts hårdvara, visst går det att få bilen att gå, men det är bara en fråga innan saker går sönder.
    En del är kopplingen som inte är byggd för 370 Nm, visst går bilen, frågan är bara hur länge det håller och då vilka övriga saker det är som har gått sönder, men visst om man inte bryr sig om pengarna så är det bra att för sig själv testa.
    Ett annat sätt, kanske inte lika kul och inte lika dyrt är att köpa ett färdig program eller kombinera rätt hårdvara med rätt mjukvara, inte bara det att bilen kommer att gå bättre, det blir troligast billigaste alternativet i längden.

    Mvh
    Johan
    Förnuftigt sagt. Och ska man vara riktigt förnuftig ska man inte modifiera bilen alls. Jag är dock inte jätteorolig för lådan (koppling kör jag utan). Aeroprogrammet ger som mest 401 Nm (med aerohårdvara) och det är ungefär den gränsen som tuningföretagen brukar sätta för automatlådor. Och med min lilla turbo kommer jag väl inte upp i 400 Nm.
    Men visst, jag ska stoppa in ett anpassat steg1 så småningom.
    9-5 2.3t -03 nu med BioPower.
    9-3 -99 Cab.
    Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 419
    [quote=General Failure]
    Citat Ursprungligen postat av "Johan S":1l1zt5bp
    Hej,

    Mjukvaran är gjord efter en viss sorts hårdvara, visst går det att få bilen att gå, men det är bara en fråga innan saker går sönder.
    En del är kopplingen som inte är byggd för 370 Nm, visst går bilen, frågan är bara hur länge det håller och då vilka övriga saker det är som har gått sönder, men visst om man inte bryr sig om pengarna så är det bra att för sig själv testa.
    Ett annat sätt, kanske inte lika kul och inte lika dyrt är att köpa ett färdig program eller kombinera rätt hårdvara med rätt mjukvara, inte bara det att bilen kommer att gå bättre, det blir troligast billigaste alternativet i längden.

    Mvh
    Johan
    En mindre turbo kan komma upp i högre vridmoment än en Aero turbo då de är mer motstånd i en liten turbo för avgaserna om man jämför mot en aero turbo.
    Jag säger byt turbo.
    Växellådan ska du inte behöva vara orolig för om du inte kör med huvudet.

    MVH

    F

    Förnuftigt sagt. Och ska man vara riktigt förnuftig ska man inte modifiera bilen alls. Jag är dock inte jätteorolig för lådan (koppling kör jag utan). Aeroprogrammet ger som mest 401 Nm (med aerohårdvara) och det är ungefär den gränsen som tuningföretagen brukar sätta för automatlådor. Och med min lilla turbo kommer jag väl inte upp i 400 Nm.
    Men visst, jag ska stoppa in ett anpassat steg1 så småningom.[/quote:1l1zt5bp]
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    151
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j

    En mindre turbo kan komma upp i högre vridmoment än en Aero turbo då de är mer motstånd i en liten turbo för avgaserna om man jämför mot en aero turbo.
    Jag säger byt turbo.
    Växellådan ska du inte behöva vara orolig för om du inte kör med huvudet.
    Det finns ju en momentbegränsning i styrprogrammet så även om hårdvaran kanske klarar högre moment så borde programmet begränsa det.
    9-5 2.3t -03 nu med BioPower.
    9-3 -99 Cab.
    Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Ehh.. Sitter det magnetventil på LTT 2,3? Om det inte gör det så borde det inte göra så himla mycket att byta mjukvaran. Dock kommer den nog att tända CE för att inte MV:n finns..? Jag antar att spridarna är desamma mellan motoralternativen.

    Om det sitter MV kommer nog bilen gå "bättre", men turbon nog leva ett kortare liv är tänkt. Dessutom kan man kanske fundera över hur det går med bränsle/luftblandningen om man "krämar på". Då kommer nog de sista hektona turbotryck nog vara skapligt varma, vilket kan leda till spikningar och i värsta fall kolvras...

    Observera att jag pratar ren teori, jag har ingen praktisk erfarenhet att backa upp mina påståenden med...

    Mitt råd är ändå att ta det lugnt tills du fixat rätt koppling mellan hårdvara å mjukvara.
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  12. #12
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 247
    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Ehh.. Sitter det magnetventil på LTT 2,3? Om det inte gör det så borde det inte göra så himla mycket att byta mjukvaran. Dock kommer den nog att tända CE för att inte MV:n finns..? Jag antar att spridarna är desamma mellan motoralternativen.
    Sitter MV i alla 9-5.

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Sitter MV i alla 9-5.
    Tack för det! Då vet jag osså...
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 020
    [quote=General Failure]
    Citat Ursprungligen postat av "Fredrik.j":3r6nvtzd

    En mindre turbo kan komma upp i högre vridmoment än en Aero turbo då de är mer motstånd i en liten turbo för avgaserna om man jämför mot en aero turbo.
    Jag säger byt turbo.
    Växellådan ska du inte behöva vara orolig för om du inte kör med huvudet.
    Det finns ju en momentbegränsning i styrprogrammet så även om hårdvaran kanske klarar högre moment så borde programmet begränsa det.[/quote:3r6nvtzd]
    Men har du ett program till Automat som har du bara 350Nm, har du ett program till en Manuell så kommer inte lådan hålla länge då programmet inte sänker momentet vid växlingarna.

  15. #15
    Kul GF att du fått lite mer fart i kärran.
    Det är ju ett relativt billigt sätt att få mer effekt i en 185hk maskin.

    Varför ska turbon gå sönder?
    Jag har uppgraderat rätt många 170 och 185hk bilar till Aero program och vad jag vet har ingen rasat.
    Turbon rasar ju hela tiden på 9-5 i alla fall tack vare konstruktions brister.

    Och för att inte tala om 9000 bilar.Finns det nån som inte kör med aero program :-)
    Och pallar inte kopplingen vilket man snart märker får man väl lätta på foten eller byta koppling vid tillfälle.

    Och som GF säger. Byta trasiga grejer har högre WAF än byta hela grejer
    There Is No Power Without Power

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    736
    Medlem#
    7284
    [quote=General Failure]
    Citat Ursprungligen postat av "Fredrik.j":y9ich1yw
    Jag säger byt turbo för de lär du få göra då du kör sönder din turbo.

    MVH

    F
    Det gör jag jättegärna men jag måste nog köra sönder den jag har först. Köpa större turbo har väldigt låg WAF (Wife Acceptance Factor) medans laga trasig bil har hög WAF

    Vi får väl se. Någon som vet hur pass stor skillnad det är på ett LTT steg1-program och ett Aeroprogram?[/quote:y9ich1yw]

    Vet precis vad du menar.

    Självklart hoppas jag inte att din turbo går sönder, men det gör ju inget om du "råkar" ha ett gäng tusenlappar undanstoppade ifall att
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Citat Ursprungligen postat av JkbPower
    Kul GF att du fått lite mer fart i kärran.
    Det är ju ett relativt billigt sätt att få mer effekt i en 185hk maskin.

    Varför ska turbon gå sönder?
    Jag har uppgraderat rätt många 170 och 185hk bilar till Aero program och vad jag vet har ingen rasat.
    Turbon rasar ju hela tiden på 9-5 i alla fall tack vare konstruktions brister.

    Och för att inte tala om 9000 bilar.Finns det nån som inte kör med aero program :-)
    Och pallar inte kopplingen vilket man snart märker får man väl lätta på foten eller byta koppling vid tillfälle.

    Och som GF säger. Byta trasiga grejer har högre WAF än byta hela grejer
    Hej,

    Vad innebär billigt? Är det totalkostnaden?

    Utveckla gärna varför turbon inte tar stryk.

    Varför rasar turbon på Aero modellerna?

    Vilka påverkan får man om man inte byter koppling i tid, hur kan svänghjulet påverkas?

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    151
    Citat Ursprungligen postat av Johan S

    Hej,

    Vad innebär billigt? Är det totalkostnaden?
    Du tänker på totalkostnaden när man även räknar med att något går sönder? Kostnaden för att byta till ett Aeroprogram kan vara så låg som 150 kr (eller gratis om man får hälp av någon som har utrustning för 150 kr). Om man jämför det med 7500 kr för ett steg-1-program från en seriös trimfirma så har man 7350 kvar att reparera bilen för och det kan man komma ganska långt med om man utför reparationerna själv.

    Jag tycker man ska ställa den här typen av trimning i relation till en parkeringstrimning. Då betalar man kanske 3500 kr och får ett program i bilen som man inte vet ett dugg om. Kan mycket väl bli ett tokmaxat steg-3-program i en bil som har originalhårdvara (det har hänt).
    9-5 2.3t -03 nu med BioPower.
    9-3 -99 Cab.
    Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av Johan S
    Citat Ursprungligen postat av JkbPower
    Kul GF att du fått lite mer fart i kärran.
    Det är ju ett relativt billigt sätt att få mer effekt i en 185hk maskin.

    Varför ska turbon gå sönder?
    Jag har uppgraderat rätt många 170 och 185hk bilar till Aero program och vad jag vet har ingen rasat.
    Turbon rasar ju hela tiden på 9-5 i alla fall tack vare konstruktions brister.

    Och för att inte tala om 9000 bilar.Finns det nån som inte kör med aero program :-)
    Och pallar inte kopplingen vilket man snart märker får man väl lätta på foten eller byta koppling vid tillfälle.

    Och som GF säger. Byta trasiga grejer har högre WAF än byta hela grejer
    Hej,

    Vad innebär billigt? Är det totalkostnaden?

    Utveckla gärna varför turbon inte tar stryk.

    Varför rasar turbon på Aero modellerna?

    Vilka påverkan får man om man inte byter koppling i tid, hur kan svänghjulet påverkas?

    Mvh
    Johan
    Hej,

    Billigt är som GF skriver. Kanske ett par hundringar.

    På aero modellerna pajar inte turbon lika ofta men det beror på att kvaliten är bättre än på garret. Kollar man på en Mitsubishi och en garret förstår man varför.

    Svänghjulet påverkas på samma sätt som när kopplingen börjar bli dålig på en 185hk std antar jag.

    mvh
    Jimmy
    There Is No Power Without Power

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 547
    Citat Ursprungligen postat av JkbPower
    Varför ska turbon gå sönder?
    Var det en uppriktig fråga?

    /R

Liknande ämnen

  1. Hjälp med att sätta pris 9k Aero -96
    Av SpennisH i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-10-17, 20:36
  2. Sätta in baslåda i Saab 93sc 06 aero
    Av Jaackee i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-08-18, 21:54
  3. Sätta gripendekaler på en svart 9-5 Aero sedan? (Att göra...
    Av håckepåcke i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-04, 12:47
  4. Sätta i steg2 i min bil, funkar det?
    Av iiyama i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-06-17, 10:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •