Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 46

Ämne: Problem med ACC OG9-5

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    51
    OK!

    Återkommer med resultat av reparationen när jag fått hem mitt "blend door shaft repair kit".
    9-5SE 2.0t -98

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    51
    Har nu åtgärdat felet med följande reservdel: http://www.thesaabsite.com/shop/cati...pair-photo.jpg

    Det tog inte så lång tid att krypa under vid pedalerna & skruva lös div delar för att se att axeln var av, kanske en halvtimma. Det tog lite längre tid att få dit den nya axeln då man måsta passa in den på den del av den gamla axeln som fortfarande var kvar, men det gick efter en stund.

    Följer man bara anvisningarna så kan man inte misslyckas... Tog mig en timme att få allt att fungera igen, inge felkoder alls i ACC´n efter rep :-D

    Att tänka på är att ha korta mejslar tillhands då det är väldigt trångt att komma åt skruvarna(jag fick inte tillbaka en skruv, pga att det var så trångt). Även avbitartång (modell mindre) är bra att ha när man tar bort den del av gamla axeln som ska ersättas av den nya.

    Det är helt sanslöst att saab själv inte kör med denna lösning. Dom ville byta hela värmepaketet/spjällhuset på min bil, detta skulle kosta 18-20 000:- & skulle ta en hel arbetsdag för dem. När jag nu lagade detta själv så kostade det ca 2500:- (aluminium-axel & div verktyg) & det tog inte mer än en timme.
    9-5SE 2.0t -98

  3. #23
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996
    Härligt att det löste sig...

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Söderköping
    Inlägg
    66
    Jag har precis konstaterat samma fel på min bil idag. Ska beställa och laga det. Körde in huvudet och tittade och det var mycketriktigt axeln som gått av p.g.a. att stoppet brustit.


    Vilken modell köpte du? Den med plast eller den helt i aluminium?
    Saab 9-3 SS 1,9 TTID -10
    Saab 9-5 2,3t -99

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    51
    Citat Ursprungligen postat av krang
    Jag har precis konstaterat samma fel på min bil idag. Ska beställa och laga det. Körde in huvudet och tittade och det var mycketriktigt axeln som gått av p.g.a. att stoppet brustit.


    Vilken modell köpte du? Den med plast eller den helt i aluminium?
    Den som var helt i aluminium beställde jag då hela axeln var av & stoppet såg jag inte till alls.

    Mailade till info@skandix.com & beställde, fick betala via förskottsfaktura & leveransen tog kanske ca 1 vecka.
    9-5SE 2.0t -98

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Söderköping
    Inlägg
    66
    Citat Ursprungligen postat av j0nkan
    Citat Ursprungligen postat av krang
    Jag har precis konstaterat samma fel på min bil idag. Ska beställa och laga det. Körde in huvudet och tittade och det var mycketriktigt axeln som gått av p.g.a. att stoppet brustit.


    Vilken modell köpte du? Den med plast eller den helt i aluminium?
    Den som var helt i aluminium beställde jag då hela axeln var av & stoppet såg jag inte till alls.

    Mailade till info@skandix.com & beställde, fick betala via förskottsfaktura & leveransen tog kanske ca 1 vecka.

    Samma som för mig. Ska beställa en i alumnium. Kanske behöver limma lite när jag trär på den för jag har en spricka på ena sidan av axeln där den ska på. Lite epoxy i cylindern borde lösa det.
    Saab 9-3 SS 1,9 TTID -10
    Saab 9-5 2,3t -99

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Söderköping
    Inlägg
    66
    Nu har jag fått hem och installerat aluminiumprylen och jag är mycket nöjd. Det lagade mitt spjäll och jag har äntligen fått kontroll över mitt klimat igen =D.
    Saab 9-3 SS 1,9 TTID -10
    Saab 9-5 2,3t -99

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Malmberget
    Inlägg
    438
    Har också beställt från skandix. Men lite hög frakt tycker jag. 20 Euro!. Prylen kostar 106 Euro i min brevlåda.(ca 1012kr)
    -9-5 AERO Kombi-00' Midnight Blue Pearl Pilot-
    -Nissan Primastar 1.9DCI -04´

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Söderköping
    Inlägg
    66
    Idag Fick jaf se att den numera finns på mekonomen Dock inget pris.

    ....Jo 495kr !!!!

    Ser ut att vara samma aluminium grej. Men frågan är om det är den i verkligheten eller den kombinerade plas/alu.
    Saab 9-3 SS 1,9 TTID -10
    Saab 9-5 2,3t -99

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Malmberget
    Inlägg
    438
    Citat Ursprungligen postat av krang
    Idag Fick jaf se att den numera finns på mekonomen Dock inget pris.

    ....Jo 495kr !!!!

    Ser ut att vara samma aluminium grej. Men frågan är om det är den i verkligheten eller den kombinerade plas/alu.
    GAAHH!!
    Det var då själve fan..ska maila till skandix och försöka stoppa ordern, beställde igår!
    -9-5 AERO Kombi-00' Midnight Blue Pearl Pilot-
    -Nissan Primastar 1.9DCI -04´

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Malmberget
    Inlägg
    438
    Citat Ursprungligen postat av Laplander
    Citat Ursprungligen postat av krang
    Idag Fick jaf se att den numera finns på mekonomen Dock inget pris.

    ....Jo 495kr !!!!

    Ser ut att vara samma aluminium grej. Men frågan är om det är den i verkligheten eller den kombinerade plas/alu.
    GAAHH!!
    Det var då själve fan..ska maila till skandix och försöka stoppa ordern, beställde igår!
    Ja! Det gick att avbeställa! Nu går mina steg till Mekonomen. TACK för tipset!
    -9-5 AERO Kombi-00' Midnight Blue Pearl Pilot-
    -Nissan Primastar 1.9DCI -04´

  12. #32
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Söderköping
    Inlägg
    66
    Citat Ursprungligen postat av Laplander
    Citat Ursprungligen postat av Laplander
    Citat Ursprungligen postat av krang
    Idag Fick jaf se att den numera finns på mekonomen Dock inget pris.

    ....Jo 495kr !!!!

    Ser ut att vara samma aluminium grej. Men frågan är om det är den i verkligheten eller den kombinerade plas/alu.
    GAAHH!!
    Det var då själve fan..ska maila till skandix och försöka stoppa ordern, beställde igår!
    Ja! Det gick att avbeställa! Nu går mina steg till Mekonomen. TACK för tipset!
    Bra! Posta gärna lite om det verkar vara samma produkt.
    Saab 9-3 SS 1,9 TTID -10
    Saab 9-5 2,3t -99

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Malmberget
    Inlägg
    438
    jo hej bara. Inte hade Mekonomen den. "Det är en ny produkt" . Jaha, när får ni in den då? "Vet inte".

    Jag blir galen. Hur fan (ursäkta min svenska) kan man marknadsföra en produkt man inte har?
    -9-5 AERO Kombi-00' Midnight Blue Pearl Pilot-
    -Nissan Primastar 1.9DCI -04´

  14. #34
    Hur hittar man denna del på mekonomens hemsida? Jag misstänker att det kommer behövas två stycken på mina föräldrars bil.

  15. #35
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Malmberget
    Inlägg
    438
    Citat Ursprungligen postat av turbo_erik_
    Hur hittar man denna del på mekonomens hemsida? Jag misstänker att det kommer behövas två stycken på mina föräldrars bil.
    Skriv in regnr, och gå in under kylsystem, så hittar du den. Min kom idag till mekonomen. De hade dessutom 20-årsjubileum =20% rabatt=396kr!
    Hurra!
    -9-5 AERO Kombi-00' Midnight Blue Pearl Pilot-
    -Nissan Primastar 1.9DCI -04´

  16. #36
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Malmberget
    Inlägg
    438
    Bra! Posta gärna lite om det verkar vara samma produkt.
    http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... ck_acc.jpg

    Finish var det på prylen. Rekommenderas!
    Edit: Har nu monterat prylen. Den hade precis lika bra passform som finish. Kalibrerade och allt fungerade som det ska. Smutt!
    -9-5 AERO Kombi-00' Midnight Blue Pearl Pilot-
    -Nissan Primastar 1.9DCI -04´

  17. #37

    Re:

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    08 betyder motor har ingen mekanisk förbindelse med luftblandningspjäll vänster sida! Det var axeln som var av på min, lagades innan köp av firma då jag kollade felkoder innan köp!


    Har en Saab 9-5 ja med som verkar vara samma fel : felkod 1 08 kall-luft på förarsidan å varmluft på passagerar-sidan när jag tar på högsta värmen.. har kolla här på alla forum verkar vara värt å kolla axeln innan man lämnar in bilen

  18. #38
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Re:

    Citat Ursprungligen postat av gas83
    verkar vara värt å kolla axeln innan man lämnar in bilen
    Fixa det själv... mekonomen & speedparts har reparationskit! Vad saab vill ha för att byta axeln vill du absolut inte veta!

    Reparationskit på Speedparts... Artikelnr: 10,4701 Pris: 390 kr http://www.speedparts.se/shop/prod/res_ ... aket.shtml

    Mekonomen... Artikelnr: 17-10.4701 Pris: 516.00

  19. #39
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    16

    Re: Problem med ACC på 9-5 '98

    har samma problem på min bil....fast på förarsidan.... är det via pedalerna man ska gå eller bakom stereon.... jävligt jobbigt som nattarbetare att åka hem när det är bara 2 grader ute....
    jag vet inte alls hur det ser ut....nån som kan guida??
    Kör Lazerröd Aero SC -01

  20. #40
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Problem med ACC på 9-5 '98

    Citat Ursprungligen postat av Dalarn
    har samma problem på min bil....fast på förarsidan.... är det via pedalerna man ska gå eller bakom stereon.... jävligt jobbigt som nattarbetare att åka hem när det är bara 2 grader ute....
    jag vet inte alls hur det ser ut....nån som kan guida??
    Det blir till att lägga sig i en löjligt obekväm ställning & ner bland pedalerna för att komma åt, bak stereon kommer du inte åt nåt! Ta bort plasten du har ovanför pedalerna sen ser du värmepaketet , det är lite trångt!

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2019-08-30, 14:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •