Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: värmeproblem 9000 cse 2.3T-95

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Hudiksvall (Enånger)
    Inlägg
    17

    värmeproblem 9000 cse 2.3T-95

    hejsan

    jag har letat runt på forumet och har inte hittat lösningen på mitt problem ännu :-)

    jag har en 9000 cse 2.3T-95 med ett värmeproblem.

    bilen kommer fort upp i värme ( och värmen funkar bra) och efter c:a 5 mils körning så börjar det bara att komma kallluft, ökar jag fläkten till fullt så blåser det varmt (hett) , men sänker jag den så blir det bara kallluft.

    vad kan felet bero på?

    hälsningar

    /Anders

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    13 413
    Börjar med att flytta tråden till "Ljud och elektricitet" då jag misstänker att svaret på nästa fråga blir "Ja"

    Har du ACC? I så fall bör du kolla att kalibrera denna genom att trycka in "AUTO" och "<=>" samtidigt och låta den stega igenom. När kalibreringen är klar visas ev antalet fel i tempdisplayen, dock inte vilka fel utan då får du följa detaljerna i denna instruktion.

    (Jag misstänker att blandluftspjället hoppat av från axeln men det är bara en gissning.)

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Hudiksvall (Enånger)
    Inlägg
    17
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Har du ACC? I så fall bör du kolla att kalibrera denna genom att trycka in "AUTO" och "<=>" samtidigt och låta den stega igenom. När kalibreringen är klar visas ev antalet fel i tempdisplayen, dock inte vilka fel utan då får du följa detaljerna i denna instruktion.

    (Jag misstänker att blandluftspjället hoppat av från axeln men det är bara en gissning.)

    Lycka till!
    hej och tack för svaret

    jodå jag har ACC och har nyligen kalibrerat densamma, utan att jag kan komma ihåg at den visade något i displayen. men jag skall nog göra om det och vara mer uppmärksam :-)

    jag skall läsa igenom vad som står i länken och även kolla din gissning

    mvh

    /Anders

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    13 413
    Minns nu att jag själv hävdat att just ett kärvande spjäll eller för den delen avhopp från axeln inte upptäcks vid kalibrering. Endast avbrott eller kortslutning i spjällmotorernas elkrets detekteras tror jag.

    Den del jag menade syns här .

    På't igen och lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Hudiksvall (Enånger)
    Inlägg
    17
    jag har gjort en snabbkoll och delen som är synlig rör sig om man ändrar inställningen på temperaturen. så den funktionen är ok iallafall.

    det känns inte som en hit att hålla på med felsökning av värmebekymmer när vädret är kanon och solen strålar

    jag blir väl tvungen att plocka ut och isär burken för att kontrollera funktionen, jag återkommer när det blir kallare... *ler*

    tack för hjälpen

    /Anders

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    634
    Kolla om innertempgivaren är full med damm.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Hudiksvall (Enånger)
    Inlägg
    17
    Citat Ursprungligen postat av Aeronorpan
    Kolla om innertempgivaren är full med damm.
    jag skall titta till den igen, rensade den i vintras när värmeproblemet var irriterande, men det gav då ingen märkbar effekt.

    /Anders

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    634
    Citat Ursprungligen postat av erbus
    Citat Ursprungligen postat av Aeronorpan
    Kolla om innertempgivaren är full med damm.
    jag skall titta till den igen, rensade den i vintras när värmeproblemet var irriterande, men det gav då ingen märkbar effekt.

    /Anders
    Det brukar vara innertempgivaren när det beter sig såhär.
    Om inte fläkten i den fungerar så mäter den temperaturen bakom panelen,
    och eftersom det blir varmt där så reglerar acc:n ner i tron om att det är varmt i kupén.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    13 413

    Re: värmeproblem 9000 cse 2.3T-95

    Citat Ursprungligen postat av erbus
    .. ökar jag fläkten till fullt så blåser det varmt (hett) , men sänker jag den så blir det bara kallluft.
    Det var just det att fläkthastigheten inverkade på lufttemperaturen som fick mig att tro på ett löst spjäll. I övrig tror jag på Aeronorpan när det gäller ACC2.

    Innertempgivaren hör ju annars till de lättaste att komma åt och ligger ju därför tidigt i felsökningskedjan bara därför.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Hudiksvall (Enånger)
    Inlägg
    17
    Citat Ursprungligen postat av Aeronorpan
    Det brukar vara innertempgivaren när det beter sig såhär.
    Om inte fläkten i den fungerar så mäter den temperaturen bakom panelen,
    och eftersom det blir varmt där så reglerar acc:n ner i tron om att det är varmt i kupén.
    jag skall kolla den väldigt noga, kan man mäta på något sätt för att kontrollera funktion?

    /Anders

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    13 413
    Citat Ursprungligen postat av erbus

    jag skall kolla den väldigt noga, kan man mäta på något sätt för att kontrollera funktion?

    /Anders
    Jodå, jag har redan länkat till felsökningsguiden ovan men är kommer den specifika sidan för just innertempgivaren: http://townsendimports.com/Web/clima...idetempsen.htm

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    634
    Citat Ursprungligen postat av erbus
    Citat Ursprungligen postat av Aeronorpan
    Det brukar vara innertempgivaren när det beter sig såhär.
    Om inte fläkten i den fungerar så mäter den temperaturen bakom panelen,
    och eftersom det blir varmt där så reglerar acc:n ner i tron om att det är varmt i kupén.
    jag skall kolla den väldigt noga, kan man mäta på något sätt för att kontrollera funktion?

    /Anders
    Pilla bort gallret så ser du fläkthjulet en bit in.
    Slå på tändningen så ska det snurra, gör det inte det så blir inte kupétempen bra.
    Eller ta ut hela givaren så syns det bättre.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Hudiksvall (Enånger)
    Inlägg
    17
    Citat Ursprungligen postat av Aeronorpan
    Slå på tändningen så ska det snurra, gör det inte det så blir inte kupétempen bra.
    Eller ta ut hela givaren så syns det bättre.
    eftersom jag har fått en hel del tips så var det bara att gå ut till bilen och sätta igång :-)

    fläkten startar inte av sig själv, utan man är tvungen att peta till den, då snurrar den så bra att den inte vill stanna när tändningen är avslagen.

    när man startar tändningen så märks det på fläkten att den vill gå igång, den smårycker lite men startar inte av sig själv.

    vad kostar en dylik pryl hos saab? eller är skroten ett bra option?

    tack för tips och trixs

    /Anders

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    13 413
    Citat Ursprungligen postat av erbus
    fläkten startar inte av sig själv, utan man är tvungen att peta till den, då snurrar den så bra att den inte vill stanna när tändningen är avslagen.
    Den skall gå ( 2 min?) en stund efter du slagit ifrån tändningen, däremot skall den ju starta utan hjälp. Ta loss (bakåt, in i panelen, gör rent och smörj upp. Brukar funka då.

    Citat Ursprungligen postat av erbus
    vad kostar en dylik pryl hos saab? eller är skroten ett bra option?
    Har för mig den kostar kring 500:- men går som sagt ofta att fixa.

    Edit: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=92472
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Hudiksvall (Enånger)
    Inlägg
    17
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Ta loss bakåt, in i panelen, gör rent och smörj upp. Brukar funka då.

    skall göra det i morgon...

    /anders

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Hudiksvall (Enånger)
    Inlägg
    17
    Citat Ursprungligen postat av erbus
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Ta loss bakåt, in i panelen, gör rent och smörj upp. Brukar funka då.

    skall göra det i morgon...

    /anders
    och detta funkade inte alls , efter rengöring och smörjning samt isärtagning så går fläktdelen trögare !! hur den nu kan göra det.

    det sitter em magnet på fläkten som nu går emot ovandelen på tempmojängen, det gjorde den inte tidigare, och såvitt jag kan se så kan man inte sätta sakerna fel... blir nog en bättre beg i stället...mkt jobb för lite

    /A

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    53
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Den skall gå ( 2 min?) en stund efter du slagit ifrån tändningen
    Vet någon vad tanken med detta är?
    9³ Aero

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    13 413
    Citat Ursprungligen postat av Howser
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Den skall gå ( 2 min?) en stund efter du slagit ifrån tändningen
    Vet någon vad tanken med detta är?
    Jag tror helt enkelt att den skall "kyla sig själv":
    Eftersom det sitter en elmotor i den som blir varm skulle denna värma upp tempgivaren om den stannade genast och startade du då bilen skulle ACC:n få fnatt och brassa på full kyla eftersom den då skulle tro att det var varmare i bilen är det i verkligheten var.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Värmeproblem i SAAB 9000 A50 2.3t
    Av Spetan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-12-26, 20:19
  2. saab 9000 2,3T -96 värmeproblem
    Av Mixxx90 i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-10-25, 22:11
  3. värmeproblem 9000 cse -95
    Av bengeb i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-11-07, 14:22
  4. Värmeproblem med 9000 2,3i
    Av jörgen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-07-21, 02:27
  5. Värmeproblem Saab 9000 CD -92
    Av Elias i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-06-28, 20:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •