Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Serviceinfo i Sid:en

  1. #1

    Serviceinfo i Sid:en

    Man kan ju kolla servicestatus samt oljekvalitet i Sid:en på en 9-3ss. Men kan man nollställa oljekvalitetsindikatorn så den blir 100% igen när man byter olja och filter själv??
    Saab 9-3ss Areo -03

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    252
    Om färddatorn säger "Dags för service" kommer oljekvaliteten att bli 100% när du nollställer serviceindikatorn. Jag har även testat detta i praktiken då jag servade bilen själv senast.

    Om du däremot tänker byta oljan i förtid (dvs innan serviceindikatorn indikerar att det är dags för service) kan man inte nollställa själv, utan en verkstad måste göra det med Tech 2. (Detta har jag bara läst mig till någonstans, och ej testat själv.)
    Ronnie S, ej längre Saab-ägare

    Tidigare Saabar: 2012 9-3 SC Griffin (220 hk Biopower), 2006 9-3 Vector SC 2,0T, 2003 9-3 Vector SS 2,0t, 1995 9000 CSE 2,3 Turbo (200 hk), 1985 900 T16, 1980 900 Turbo

  3. #3
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 856
    Medlem#
    4458
    Går det verkligen inte att nollställa bara oljekvalitén från SID (9-3SS)?

    Det blir ju lite besvärligt att själv göra extra oljebyten då, om man måste ha en Tech2 för det. Tyvärr lyckas jag inte nollställa serviceinfo ö.h.t från SID. Det står i instruktionen att man skall "vrida knappen B tills meddelandet "Nollställ serviceind." visas. Där får jag inte något sånt alternativ alls. Det finns inget nollställ där, bara OK. Jag provade även att trycka CLR bara för test men då hoppar den tillbaka i menyn med en gång, d.v.s man får aldrig chansen att hålla den inne heller. Vad göra?
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    571
    Jag har för mig att jag bara höll inne clear i några sekunder när oljekvalitén visades i sid. Lite dumt att jag inte kommer ihåg bergsäkert hur men jag vet att jag nollställde oljeindikatorn efter ett extra oljebyte. Infon om hur man går tillväga finns någonstans på forumet.

    Edit: Tog bort felaktig info om att sid inte meddelade "dags för service", kommer i efterhand fram till att det nog måste ha gjort det för att nollställningen ska gå att göra,sorry...

  5. #5
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 856
    Medlem#
    4458
    Jag provade även CLR, på alla ställen i servicemenyerna. Ingen reaktion.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    571
    Hittade den tidigare tråden: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=142406
    Det konstiga är att jag kan göra det i min -06 men har för mig att det inte gick på min tidigare -04. Borde inte vara någon skillnad kan man tycka

  7. #7
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 856
    Medlem#
    4458
    Citat Ursprungligen postat av 93ss Daniel
    Det konstiga är att jag kan göra det i min -06 men har för mig att det inte gick på min tidigare -04. Borde inte vara någon skillnad kan man tycka
    Nej, man tycker ju det! Är det någon som har några uppgifter om hur det är med det?

    Är det verkligen bara möjligt att ö.h.t nolla service på nyare årsmodeller av 9-3 (från SID)?
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    571
    Nu har jag varit ute i bilen och provat (har ändå service inbokad i nästa vecka) och det gick faktiskt inte . Vet att jag gjorde det när jag bytte olja senast men då var iof oljekvalitén betydligt lägre än vad den är nu. Jag får väl revidera mitt uttalande och konstatera att det gick förra gången när kvalitén var neråt botten på skalan och att mitt minne inte alltid är på topp .

  9. #9
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 856
    Medlem#
    4458
    Eftersom det finns en instruktion på hur man SKA göra så måste det ju fungera i någon sån bil iallafall, även om det skulle vara olika mellan årsmodellerna. Hmmm.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  10. #10
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 856
    Medlem#
    4458
    Det verkar som att på min 9-3 (2003) så kan man bara nollställa service om indikeringen kommit upp. Inte bara oljekvalitén, utan nollställa service ö.h.t. Verkar ju fullständigt vansinnigt. Hur fan ska man bära sig åt om man är "duktig" och byter olja oftare än serviceindikatorn anger? Man har ju ingen Tech2 hemma att nollställa med. Och ska man åka och nollställa indikatorn varje gång man bytt olja blir det snart dyra oljebyten. Risken är ju stor att dom extra oljebytena inte blir gjorda istället då.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1
    Har läst här att detta:

    Slå till tändningen
    Tryck på bromspedalen
    Tryck in 2:a knappen (A) under färddator vredet (B) på instrumentpanelen
    Vrid vred (B) tills "systeminställningar" visas
    Tryck in vred (B)
    Vrid vred (B) tills "serviceinfo" visas
    Tryck in vred (B), "% kvar av...." visas.
    Vrid vred (B) tills "Nollställd serviceind" visas
    Tryck in vred (B) meddelande "Är du säker, Ja eller Nej" visas.
    Vrid vred (B) till "Ja"
    Tryck in vred (B)
    Meddelande "Serviceparametrar uppdaterade" visas
    Slå från tändningen.

    Är vad som behövs göras för att nollställa, har haft infon att jdet är dags för service. Bytte olja och filter idag men "Nollställ serviceind" är inget alternativ som finns i menyn, endast "ok" när man är inne och kollar på oljekvalité. Är det bara att åka till närmaste verkstad och koppla in en tech2 eller finns det något annat altenativt sätt att göra det på för att få nollställt serviceinfon?

Liknande ämnen

  1. Hjälp med serviceinfo.
    Av Lindfors i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-03-02, 16:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •