Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Laddtryckind. m.m.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    311

    Laddtryckind. m.m.

    För ett tag sen hade min tändkassett lossnat varpå motorn tokspikade när laddet var mitt på röda. Jag skruvade fast kassetten varpå allt var frid och fröjd. Efter ett debackel med skeva skivor som vst. bytte upptäckte jag att laddtrycksmätaren hade lagt av, visaren ligger hela tiden precis i skarven mellan vita och gula området. Jag provgasade på trean för att se hur laddet kändes och det var inte alls samma drag som tidigare, mer än grundladd, men inte som det brukar vara* Det hörs också ett "brusande" ljud från motorrummet, liksom ett vinande, sugande eller blåsande ljud som från en dammsugare eller högtrucksluftmunstycke (om ni fattar vad jag menar). Har kollat under huven men kan inte se något konstigt, alla slangar verkar sitta där de ska. Nån som har någe tipps på felsökning eller nåt eller vad kan ha hänt eller ? Kan verkstan ha lossat nåt eller ?

    *)9000CSE2,3T225C(STT250Hk/400Nm)

    /Stefan B
    Medlem #2660
    ...som hellre kör om i en ful bil än blir omkörd i en snygg...
    9-3SC2,8T280XWD-09

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Du har säkerigen ett rejält luftläckage på trycksidan. Eftersomdu har ett markant vinande är det troligtvis mellan turbo och IC som något hänt.

    Börja med att kolla slangarna (från turbo och in i IC) och sedan gavlarna påIC´n. Inte helt ovanligt att 9000 som laddar uppåt 1,4-1,5bar skjuter gavlarna på IC´n
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737
    Jag tror bestämmt att du har en trasig vakuumslang någonstans mellan avlast. ventilen, turbomätaren och insuget. Kolla bilderna i denna tråden och följ den "gröna" slangen.

    Det är inte helt ovanligt att de lossnar vid T-korset.

    Då kommer avlastningsventilen att tjuvöppna, därav det flåsande ljudet.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •