Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Tillverka eget extraktor grenrör

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314

    Tillverka eget extraktor grenrör

    Då brorsan är leg svetsare och duktig så tänkte jag be honom göra ett extraktor grenrör åt mig.
    Men behöver hjälp med att hitta alla bitar, finns väl färdiga kit att köpa som man svetsar själv ?
    Och vad bör man tänka på.
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    89
    Färdig kit vet jag inget om, men vet att speedparts har en hel sektion för bara grenrörs-byggare. Här

    Det bästa är att slänga på flänsen mot motorn, och sen svetsa en massa stag till den där du vill ha turbon och där den får plats, alltså om du vill ha turbon uppe eller nere.

    Och sen när du har turboflänsen där den ska vara, så tar du tex hönsnät, som du sen bokar till och viker så man vet exakt vart man inte kan gå utanför med alla rören till grenröret sen, så du inte tex tar i remhjul och acpump osv, det är en jävla massa bök, men desto mera tid du lägger på en ordentlig jigg, desto lättare blir det senare. I värsta fall annars får du slänga hela grenröret annars, för det inte passar åt något håll.

    Kanske inte så bra förklarat, men fråga bara så ska jag försöka förklara bättre.

    /OE
    När Dr.Boost talar, då lyssnar man...
    EVO III

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314
    Citat Ursprungligen postat av Hewran
    Färdig kit vet jag inget om, men vet att speedparts har en hel sektion för bara grenrörs-byggare. Här

    Det bästa är att slänga på flänsen mot motorn, och sen svetsa en massa stag till den där du vill ha turbon och där den får plats, alltså om du vill ha turbon uppe eller nere.

    Och sen när du har turboflänsen där den ska vara, så tar du tex hönsnät, som du sen bokar till och viker så man vet exakt vart man inte kan gå utanför med alla rören till grenröret sen, så du inte tex tar i remhjul och acpump osv, det är en jävla massa bök, men desto mera tid du lägger på en ordentlig jigg, desto lättare blir det senare. I värsta fall annars får du slänga hela grenröret annars, för det inte passar åt något håll.

    Kanske inte så bra förklarat, men fråga bara så ska jag försöka förklara bättre.

    /OE
    Ja det låter ju vettigt, blir ett litet projekt.
    Gör ett extraktor grenrör nåt rent effektmässigt ? & ljudmässigt ?
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    På en originalsnurra så ger ett extraktor nog ingen extra effekt. Ljudmässigt tror jag heller inte det blir någon skillnad. Jag har fått för mig att besiktingsgubbarna kan vara griniga då det syns ganska väl med huven öppnad... Rätt eller fel?


    mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    89
    Var och besiktade en EVO III med extraktor-rör, då sa besiktningsgubben "och det är såhär det ser ut i en sån här?" Jag sa bara, japp, helt original och smålog.

    Ljudmässigt är det nog inget, det du tjänar är spoolup, och kanske nån enstaka hästkraft, vad vet jag. Men med originalturbo kommer du förmodligen inte märka någon större skillnad.

    Var min förklaring "bra" ? hehe. Hade bilder på jiggen till grenröret vi gjorde förut, men polarens dator kraschade och dom försvann.

    /OE
    När Dr.Boost talar, då lyssnar man...
    EVO III

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314
    Citat Ursprungligen postat av Hewran
    Var och besiktade en EVO III med extraktor-rör, då sa besiktningsgubben "och det är såhär det ser ut i en sån här?" Jag sa bara, japp, helt original och smålog.

    Ljudmässigt är det nog inget, det du tjänar är spoolup, och kanske nån enstaka hästkraft, vad vet jag. Men med originalturbo kommer du förmodligen inte märka någon större skillnad.

    Var min förklaring "bra" ? hehe. Hade bilder på jiggen till grenröret vi gjorde förut, men polarens dator kraschade och dom försvann.

    /OE

    Jo rappare spoolup är ju alltid välkommen.
    Ang ljudet så borde det väl bli en viss skillnad, i min tidigare tråd fråga jag varför OG900 turbos låter så rått, men 9000 inte låter så och svaret berodde på grenröret.
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Älmhultsmaffian
    Inlägg
    855
    X rör bör ju ha bättre flöde än orginal, och värme är ju bra att få bort från motorn så fort som möjligt....
    Färdig kört på bana.....
    Nu kan man vara flaggvakt istället...
    ELLER

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    På en originalsnurra så ger ett extraktor nog ingen extra effekt. Ljudmässigt tror jag heller inte det blir någon skillnad. Jag har fått för mig att besiktingsgubbarna kan vara griniga då det syns ganska väl med huven öppnad... Rätt eller fel?
    mvh
    Besiktningsgubbarna kan mycket väl ha åsikter eftersom Saab-turbos normalt sett inte är avgascertifierade med extraktorrör => återställning till originalskick samt regbesiktning. "Håkan 831" råkade ut för det för några år sen, om jag inte minns fel.

    Men det är inte alltid säkert att man fastnar eller att SBP bryr sig.
    Kör BMW 330i Touring -02 med Steptronic

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Sätter man extraktorrör på en relativt original eller lätt trimmad motor istället för original grenrör så får man räkna med något sämre spool up och något lägre vridmoment på låga varvtal medans effekten på höga varvtal ökar något. Har man trimmat ordentligt kan effektökningen vid högre varval vara ganska ordentlig.

    Att svetsa samman grenröret direkt på motorn är ett vanlig alternativ för hemmapulare. På lite högre nivå brukar man dock använda sig av jiggar.

    Det är också stor skillnad på extaktorgrenrör och extraktorgrenrör. Dels gäller det ju att få till diametrar, längder osv rätt för bra prestanda, men också viktigt är att inte använda tvära eller onödiga böjar. För låg vikt och bra hållbarhet är också material, konstruktion och detaljarbetet viktigt.

    Den som vill se hur riktigt bra byggda grenrör kan se ut kan ta sig en titt här:
    http://www.reidwashbon.com/
    Finns även halvfabrikat att köpa för den som har råd. Notera också att kollektorn inte är ihopsvetsad med primärrören, istället används "slip joints" vilket tillåter grejorna att röra på sig då det blir varmt.

Liknande ämnen

  1. extraktor grenrör 9-5
    Av _WmB_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-12-04, 20:39
  2. tillverka eget kjolpaket
    Av peps9_3 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-21, 11:55
  3. bygga eget extraktor og900
    Av Saaben i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-12-08, 23:00
  4. extraktor grenrör
    Av Nocturnus Dream i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-08-31, 21:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •