Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Turbo och kammar??

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    136

    Turbo och kammar??

    Hej hallå!

    Håller på med ett litet projekt. En gammal Ng900-95:a

    Det som är gjort/köpt hittills är:

    Motor:

    Portad topp
    275LPH
    SPEC 3+ koppling
    3 Bars MAP-sensor
    Balanserad och renoverad botten del, bortagen balanskedja.
    x-grenrör med t25fläns org. placering av turbon.
    Större ic

    Låda:

    F28:a med Quaife-diff

    Chassi:

    Gula koni
    HR-fjädrar
    Powerflex runt om

    Å så till frågorna:

    Ska köpa en turbo men är jäkligt osäker på vilken, körbarhet prioteras före högsta möjliga toppeffekt, den ska ju användas som familjebil

    Ni som ligger på 350+hk vad kör ni med och hur upplever ni eran körbarhet?

    Sen funderar jag lite runt kammarna, hur stor skillnad blir det 260/9.5 alt. 268/9.6 kammar?
    Vill ju att det ska hända lite på högre varv men inte förlora för mycket ”vardagskörbarhet”..

    Tacksam för tankar, idéer och erfarenheter.

    Mvh Peder

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Östhammar
    Inlägg
    1 310
    Hej jag kör med ett GT2871R agg till liknande setup. Lagom till 350hk men mer om man vill. Kostar med et lär dina övriga saker med gort. Funkar på grenröret. lite modd å dåligt med platts blir det doch.. men när det laddar 1,5 sen så är det destor roligare.
    Saab 9-5 SE / Aero-04 "look alike"

    http://www.garaget.org/?car=12197

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    136
    okey, hur upplever du responsen med ditt agg?

    Var lite inne på ett TD04-19t men tycker de ger för lite effekt..

    Skulle vilja ha en turbo som jag kan klämma ut närmare 400hkpå bf98 utan stressa den allt för mycket..

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Hej,

    Personligen hade jag inte gått på större än en GT28RS eller 18T #6 på en 2,0:a om du prioriterar vardagskörbarhet.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    136
    Har sneglat lite på en GT28RS.. De ska väl räcka till en 370hk va?

    Tanken med att jag fixat toppen och ett grenrör är ju just att jag ska kunna använda en "lite" större snurra utan att förstöra för mycket körbarhet..

    Klart att jag vill att bilen ska bli lite vildare men vill ändå kunna ha den till jobbet..

    Vad skulle ni satsa på om högsta effekt prioterades i stället? kul att höra..

    Det är ju en svår mix det där..

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 759
    Enligt Sasse upplevdes inte min turbo som märkbart segare än en GT28RS, alltså ganska fin respons men som ändå räcker en bit. http://www.airtune.se/product_info.php? ... 71mm-.html
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 960
    Citat Ursprungligen postat av Turbovin
    Enligt Sasse upplevdes inte min turbo som märkbart segare än en GT28RS, alltså ganska fin respons men som ändå räcker en bit. http://www.airtune.se/product_info.php? ... 71mm-.html


    Om du kollar turbovins 420hk maskin, så är den inte precis skitslö från 3000 varv. 360Nm@3000 varv 480Nm@3600
    http://www.garaget.org/archive/15590/33 ... 493610.jpg

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    136
    Ja, den verkar ju trevlig..
    Hur mycket räcker den till om man kör bf98?

    Turbovin Har jag förståt rätt med att det räckte att trycka dit en extra avgasfläns mot toppen för att få dit turbon? Nåt annat jag bör tänka på innan inköp av den? Ligger ju rätt bra i pris..

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 759
    Citat Ursprungligen postat av turbo16v
    Ja, den verkar ju trevlig..
    Hur mycket räcker den till om man kör bf98?

    Turbovin Har jag förståt rätt med att det räckte att trycka dit en extra avgasfläns mot toppen för att få dit turbon? Nåt annat jag bör tänka på innan inköp av den? Ligger ju rätt bra i pris..
    Ja det räckte med en extra avgasfläns. Hade säkert gått att få dit den om man slipar i balansaxeltunneln och kompressorhuset men jag tyckte inte det kändes bra att göra så.

    400 hk tycker jag nog borde klaras av speciellt om du portat toppen, har andra kammar och med x-rör. Hade nog gått kräma ur en del mer ur min också om man hade lagt marginalerna på samma nivå som Robbans egna

    Turbon som på bilden har fel avgashus för att en vanlig v-bandsadapter eller elbow ska passa. Är omvänt bultmönster för Skyline, samma med kompressorhuset som är lite special. Så Stefan på Airtune fixade ett vanligt Garrett avgashus + GT28R kompressorhus till mig istället.

    Sen behövde jag adaptrar för inlopp och utlopp på kompressorhuset + ett universalstag till wg-klockan för att få till det.

    http://www.airtune.se/product_info.php? ... -2-5-.html

    http://www.airtune.se/product_info.php? ... yline.html

    http://www.airtune.se/product_info.php? ... ersal.html

    Jag valde GT28R-kompressorhuset då jag trodde det skulle va lite mindre men med adaptrarna på plats så blev det nog minst lika stort som ett vanligt GT28RS kompressorhus. Så man kan nog lika gärna gå på det för att slippa köpa adaptrarna.

    Maila eller ring Stefan och kolla vad han kan fixa fram.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    400
    Jag skulle ha valt att behålla orginal grenrör för besiktning etc. Sedan kört på en Gt3071R. Vilket ger runt 400hk och sedan med portad topplock och kanske ett par 260/9.5 kamaxlar yttligare lite effekt:!

    /Mvh
    Kör: Saab 900 Talladega -97 MapTun Individual 574Hk/710Nm i motorn, 516,6 på hjulen! E85 Sommaren 2009 uppskattningsvis 650hk+
    Garaget

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 960
    Citat Ursprungligen postat av svedberg
    Jag skulle ha valt att behålla orginal grenrör för besiktning etc. Sedan kört på en Gt3071R. Vilket ger runt 400hk och sedan med portad topplock och kanske ett par 260/9.5 kamaxlar yttligare lite effekt:!

    /Mvh
    Är det nån som har en bromsning på en 2.0a med Gt3071R. Undrar hur effektkurvan ser ut.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    136
    Kommer nog bli en sån som turbovin har..
    Turbovin Vad fick du ge med allt? Pm:a om du inte vill ta det här..

    Kommer nog köra in motorn under vintern med T25:a och grönisar, men resten av specen kör jag med..

    Får ringa till Maptun och se om de kan anpassa mitt nuvarande steg3 för det..

    Vore kul att bromsa och se vad topp, bättre ic och grenrör gör på en för övrigt steg3

    Nån som har lite info om de kammarna som jag nämde tidigare? Hur bilen upplevs med dem osv.

    Skulle gärna att bilen drog ordentligt upp till varvstopp, typ 7000rpm, alltså bilen behöver inte ha momentkurva som en org. gillar att peta ner och dra lite på varv..

    Mycket frågor och tankar men det är ju lite själ och pengar i allt nu så man vill ju att det ska bli bra.. Så andras erfarenheter är guld värda..

    Tack för tidigare svar och tack på förhand för kommande..

    Mvh Peder

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 759
    Spelar nog inte så stor roll vilka kammar du går på, jag skulle ta 268-kammarna när du ändå slänger upp pengarna för nya kammar. Den kommer dra bra elakt till 7000, det gör den hyggligt redan nu med mina standard B202 T16-kammar.

    Du har pm ang pris.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 960
    Citat Ursprungligen postat av turbo16v
    Kommer nog bli en sån som turbovin har..
    Turbovin Vad fick du ge med allt? Pm:a om du inte vill ta det här..

    Kommer nog köra in motorn under vintern med T25:a och grönisar, men resten av specen kör jag med..

    Får ringa till Maptun och se om de kan anpassa mitt nuvarande steg3 för det..

    Vore kul att bromsa och se vad topp, bättre ic och grenrör gör på en för övrigt steg3

    Nån som har lite info om de kammarna som jag nämde tidigare? Hur bilen upplevs med dem osv.

    Skulle gärna att bilen drog ordentligt upp till varvstopp, typ 7000rpm, alltså bilen behöver inte ha momentkurva som en org. gillar att peta ner och dra lite på varv..

    Mycket frågor och tankar men det är ju lite själ och pengar i allt nu så man vill ju att det ska bli bra.. Så andras erfarenheter är guld värda..

    Tack för tidigare svar och tack på förhand för kommande..

    Mvh Peder
    268-kammarna har man ju bara hört gott om, tror det är "RZ" som brukar skryta upp dom mest. Han påstår att dom är minst lika bra som orginalkammar på lågvarv och helt tokiga på högvarv.

  15. #15
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 050
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Citat Ursprungligen postat av turbo16v
    Kommer nog bli en sån som turbovin har..
    Turbovin Vad fick du ge med allt? Pm:a om du inte vill ta det här..

    Kommer nog köra in motorn under vintern med T25:a och grönisar, men resten av specen kör jag med..

    Får ringa till Maptun och se om de kan anpassa mitt nuvarande steg3 för det..

    Vore kul att bromsa och se vad topp, bättre ic och grenrör gör på en för övrigt steg3

    Nån som har lite info om de kammarna som jag nämde tidigare? Hur bilen upplevs med dem osv.

    Skulle gärna att bilen drog ordentligt upp till varvstopp, typ 7000rpm, alltså bilen behöver inte ha momentkurva som en org. gillar att peta ner och dra lite på varv..

    Mycket frågor och tankar men det är ju lite själ och pengar i allt nu så man vill ju att det ska bli bra.. Så andras erfarenheter är guld värda..

    Tack för tidigare svar och tack på förhand för kommande..

    Mvh Peder
    268-kammarna har man ju bara hört gott om, tror det är "RZ" som brukar skryta upp dom mest. Han påstår att dom är minst lika bra som orginalkammar på lågvarv och helt tokiga på högvarv.
    Hehe, då slapp man det då.

    Bättre än original.

    Dom är helt underbara, skulle inte tveka att skaffa såna igen om det skulle bli toktrim.

    /R
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    136
    Ja, då har man mer eller mindre bestämt sig..

    Blir inkörning med steg3+

    Och sen kör jag på en sån turbo som Turbovin har.. och 268-kammarna ska på de med.. Mappas i vår och sen så..

    Tack för era tankar..

    Mvh Peder

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Finland
    Inlägg
    1 129
    T5 kammar vs. Enem 268/9.6 (toppen bytten fron T7 orig till portad T5 topp på samma gång)

    http://www.stcf.net/viggen/nokah.jpg
    ladd och afr samt med tändvinkel ~lika.
    Acceleration
    I bägge fal är hastighet ~100km/h (t=4s) och med 268 kammar och portad topp 149.9km/h (T=6.96) och "bara" 144.1km/h med T7 topp/T5 kammar. Skilnade i acceleration är störst på högsta varv och tex. 140-150km/h tid förbättras 20%

    Acceleration baserad effekt kurvor
    http://www.stcf.net/viggen/kamvs1.gif

    obs2 mappning ikke"optimerad", hemma djort shit
    Brukis 9-3 Viggen, "bone stock"
    Leksak 9-3 2.0T Stående 1700m, 313m/h http://www.garaget.org/?car=164450

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    136
    Olde kollade på dina filmer på garaget. Verkar gå riktigt fint.. När du kör 272km/h repan använder du 268-kammarna då? Ser ut som den går jämt och fint på lägre varv med..

    Nån annan som har lite filmer med värre kammar i?

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Finland
    Inlägg
    1 129
    Citat Ursprungligen postat av turbo16v
    Olde kollade på dina filmer på garaget. Verkar gå riktigt fint.. När du kör 272km/h repan använder du 268-kammarna då? Ser ut som den går jämt och fint på lägre varv med..

    Nån annan som har lite filmer med värre kammar i?
    272 repan var med T7 topp/ T5 kammar.
    Brukis 9-3 Viggen, "bone stock"
    Leksak 9-3 2.0T Stående 1700m, 313m/h http://www.garaget.org/?car=164450

Liknande ämnen

  1. I kammar i en turbo
    Av viggen959 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-02-05, 18:03
  2. T5 kammar i T7
    Av ZoreX i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-08, 18:46
  3. Kammar 276 / 10,4
    Av Nolis_cc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-04-02, 19:17
  4. Vassare kammar osv. till b202 turbo
    Av T16 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-11-18, 12:26
  5. Val av kammar och turbo..
    Av turbo16v i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-01-25, 12:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •