Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Ang Dumpventil

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    192

    Ang Dumpventil

    Tjena


    Jag tänkte tabort dumpen på min bil och sätta dit orginal slangen igen, men då kom jag o tänka på nått

    Man ska ju skruva fast slangen med en slangklämma på "höger" sida (när du tittar ner i motor rummet), och på vänster sida.. Men just till saken på vänster sidan, vad ska klämman "klämma åt" förnågot? Ett metall rör? Jag har bara en plugg på slangen från filtret, inga metall rör eller liknande


    Nån som kan lite mer om detta?


    Mvh,


    PS: Det är en 900 2.0t
    Turbo galning

  2. #2

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    192
    Om du referera till att jag ska söka så har jag redan försökt, kollade även guiden om hur en dump fungerar.. Står dock inget om hur man fäster orginal slangen


    Mvh,
    Turbo galning

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Eskilstuna.
    Inlägg
    642
    Citat Ursprungligen postat av Joelk
    Om du referera till att jag ska söka så har jag redan försökt, kollade även guiden om hur en dump fungerar.. Står dock inget om hur man fäster orginal slangen


    Mvh,
    Han kanske menar att du ska skriva vad DU har för BIL?

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 382
    de är/var iaf ingen slangklämma på nån av de ng900 jag haft, sitter en klämma på dumpen bara.
    det ska vara ett litet alurör inuti slangen från dumpen som trycks in i slangen till turbon...

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Björketorp
    Inlägg
    120
    Då undrar jag bara varför ta bort dumpen för?????
    http://www.garaget.org/Simba1
    Saab 900 2.0T 96:a Nordic Steg2
    Medlemsnr: #7255

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    192
    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    de är/var iaf ingen slangklämma på nån av de ng900 jag haft, sitter en klämma på dumpen bara.
    det ska vara ett litet alurör inuti slangen från dumpen som trycks in i slangen till turbon...
    Aha, för jag fick med orginal slangen och där visar den avtryck på att det varit slangklämmor på båda ändar av slangen varav därför jag undrar.. Men då ska jag bege mig till en bildemontering och leta lite


    Simba, jag har hört och blivit tipsad av några att det sliter onödigt mycket på turbon (om det nu är sant vet jag ej).. Sedan är det inte min stil att åka runt o "pysa", har man pulver under huven så visar det sig i längden ändå


    Mvh,
    Turbo galning

  8. #8
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 706
    Medlem#
    6850
    men har du dumpventil så har du väl turbo.. och tar du bort din dump så blir det väl ändå INGET BRA.. Om jag får säga mitt.. vet ej hur det ser ut på ng 900, men på 95 och 93 t7 med LMM.
    dock så kan jag ha fel som attan men detta e min teori:

    dumpen sitter ju där av en anledning, dels att du ska kunna hålla ditt turbo tryck utan att nåt läcker tillbaka i insuget(återcirkulernade dump),
    eller ut i motorrummet via en öppen dump,
    och släppa ut övertrycket(pys ljudet) när du släpper gasen.
    om du inte har en dump, så åker mycket av turbotrycket ut i atmosvären om du inte pluggat hålet i tryckröret.
    om du pluggar hålet där dumpen satt i tryckröret så måste ju dump trycket som är över när du släpper gasen ta vägen nånstans, altså följa vägen via tryckrör in i motor och ut genom avgassystemet?!(har jag fel?)
    vilket kan leda till förödande skador, om inte annat en obehaglig extra acceleration efter gas släpp. konstigt laddtryck och andra dumma saker!

    rätta mig gärna, men så TROR jag att det funkar.. har inte läst nån FAQ lr liknande, utan bara en ren tanke på vad som händer om jag hade tagit bort min dumpventil och antingen pluggat dumphålet i Tryckrör lr inte eller satt en slang mellan ist för en dump!
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  9. #9
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 706
    Medlem#
    6850
    så Installera en återcrikulerande dump, så pyser det inte alls så mycket.

    har man verkligen ingen dump på hans bilmodell, eftersom han skriver han ska montera orginal slangen???

    jag kanse har fått hela tråden om bakfoten men, shit happens
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

Liknande ämnen

  1. Dumpventil på 9-5
    Av 9000 TS i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-01, 20:41
  2. Dumpventil på 1.8T
    Av ventus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-03-28, 09:07
  3. Dumpventil
    Av Aero lover i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-04, 23:44
  4. Dumpventil?
    Av MR.M.Johansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-01, 18:53
  5. Dumpventil
    Av owenball i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-28, 16:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •