Eftersom detta efterfrågas väldigt ofta så tänkte jag sammanställa vad som behövs göras vid olika ombyggnationer.

900 -94 till -96 har ett annat växellänkage än -97 och nyare.
Senare modell har ett stag som stöder upp länkaget vi växellådan.
-97 och nyare passar alltså på alla 9-3 lådor.
Finns att köpa på Saab eller en skrot.



Bygga om till hydraulisk koppling men behålla 900 lådan.

Det du behöver är:
Pedalställ från en 900 -98 eller 9-3
Huvudkopplingscylinder (sitter oftast på pedalstället om du köper begagnat)
Slang från bromsvätskebehållaren till huvudkopplingscylindern. (jag använde slangen från 9-3, lite kort men det funkar)
Slangen mellan huvudkopplingscylinder och Slavcylindern på växellådan
Slavcylinder
När man endå håller på så passar man givetvis på att byta koppling

Speedparts saluför ett komplett ombyggnadskit som innehåller allt du behöver.
Art.nr. 10.7962


Vill man komma undan billigare så kan man handla begagnade prylar från www.sdcc.se




Ombyggnad till hydraulisk koppling och 9-3 växellåda (505) till -00 (ej Viggen)

Allt jag nämde ovan behövs även i denna ombyggnation.
Växellåda med beteckning 505 i slutet är den gamla modellen, 507 kom till Viggen samt samtliga 9-3or -01.

Använder du en låda från en 9-3 så behöver du inte köpa slavcylinder, dock rekomenderas det.




Ombyggnad till hydraulisk koppling och 9-3 växellåda (507) -01 samt Viggen -99

Allt som nämnts ovan samt det bakre motorfästet, det som sitter i lådan och subframen. (syns om man kollar ner mellan växellåda och torped)
Det sitter alltså ett annat fäste på 507 lådan än 505 lådan.


Sen kommer vi till det roliga, att montera skiten.
Antingen lämnar man bort jobbet eller gör det själv.

Vet inte om jag behöver gå in närmare på själva skruvningen, kan man skruva så löser det sig självmant. Om man inte vet hur man ska göra så är en Haynes verkstadshandbok ett bra första steg.
Hur man än väljer att göra så måste växellådan ut ur bilen. Ett ganska omfattande jobb så om man är en ovan mekare så bör man kanske ta hjälp av någon som är duktig att skruva.
För att få dit det nya pedalstället så måste man borra lite i torpeden, bäst är att gör en borrmall så att man inte borrar fel.
Sen så är det bara att skruva på.

Här är en beskrivning på hur man bygger om från sensonic till manuellt, nu handlar ju denna FAQ inte om det men vissa saker är lika.
http://www.genuinesaab.com/psi/files/Hy ... clutch.pdf

Om ni hittar något fel i denna text eller tycker att den behöver kompletteras så hojta till.