Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: El-fel ng900 generatorkolet?

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    El-fel ng900 generatorkolet?

    hej.

    idag var det min tur att få elfel, började väl tidigare idag när jag var tvungen att göra en rätt rejäl gasning ut från en korning, plingade till i bilen men ingen varningslampa tändes.

    körde lite från och till sen åkte jag till mina föräldrar och ställde bilen, 3-4 timmar senare skulle jag starta den, den hoppar igång som den ska men reagerar över att instrumentbelysningen är väldigt låg, helt plötsligt tänds abs lampan... hmmm slocknar lika fort, fläkten börjar följa varvtalet och när man kopplar så dör fläkten.... hmm igen
    så de turas om abs och fläkten men tillsut slutar det och belysningen tänds normalt i bilen, tar sikte på bensinmacken och börjar gasa då tänds batterilampan...
    släpper gasen så slocknade lampan.
    kör in och tankar, bilen är lätt startad och kör hemmåt, halvvägs så börjar batterilampan blinka och de plingar stup i kvarten, lägger av fårnh och till så man komemr en bit med släckt lampa, sen tänds igen och börjar plinga, kör in och pakerar bilen och börjar leta fel, plockade först väck kablen till bilstereon för att utesluta att nått var fel där, så ska starta bilen, alla lampor tänds startmotorn hostar till några varv för att sen inte orka dra runt mer... batteriet slut.

    har en ganska ny generator som är bytt för om jag mins rätt 5000mil,
    kan de va generatorkolet som är slut och därför den gör så här?

    jag gissar ju på att kolet som sitter ihop med de lilla laddreläet eller vad det kallas som man pluggar i bak på generatorn som pajat när jag gjorde gasen i botten, och batteriet klarat sig hela dagen tills jag nu började köra på kvällen med ett par av och på stängningar och därför dragit ut batteriet.

    kan det vara så eller vad annars kan va fel?
    för om batteriet tagit slut på de 3-4 timmarna jag hade bilen stående hos mina föräldrar så måste de ju varit rätt rejält med ström som gått ut, vilket borde resulterat i trasiga säkringar eller dyl.
    varnar inte bilen för att generatorn inte laddar som den ska på ng900?

    Hur byter man lättast kolet/reläet eller vad den där lilla grejen kallas?

    kollat lite nu och generatorn verkar inte va byggd riktigt på samma vis på den gamla 9000 jag klabbade med, någon som vet vilken del jag åker på att köpa?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    ingen som vågar på sig en gissning på vad de är för fel?

    ser ju 3 tänkbara saker

    1: laddregulator/kolet
    2: generatorn
    3: batteriet

    hur utesluter jag vilket det kan vara?


    sen varför kostar en generator 3500kr på mekonomen, meca osv när Speedparts kan sälja för 2000kr?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 040
    Hade liknande problem med min förra året.

    Här kan du läsa lite, kanske kan va till hjälp. http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... =generator
    Gone country....

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    Verkar som de är generatorn...

    åka och köpte nytt batteri och då gick bilen igång men generatorlampan glöder mer eller mindre oavsett varvtal, den lyser aningen mindre när man kommer över 3000 rpm.

    Speedparts säljer generator för 2000kr så de blir nog en sådan.
    bytta laddregulator och kol verkar inte va så billigt, så lika ba att köra på ny generator,

    kollade i mina papper och generatorn är bytt för 14 000mil sedan till en bättre beg enligt papprena från förra ägaren.

    sen har jag fattat det som att när kolen är dålig så kommer problemet smygande, jag körde ju inte mer än 1km från det att lampan tändes.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    hade tänkt lossa generatorn nu..

    och kolla kolet, generatorn måste bort i vilket fall som, eller?

    går de kontrollera kolet på generatorn på en ng900 utan att plocka bort generatorn?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    ja om du lyckas med att få bort plastkåpan så borde det gå utan att demontera generatorn. Dock vill jag minnas att någon skruv som håller kåpan sitter väldigt avigt till, jag har dock hört att många bryter loss kåpan och låter den sitta endast med återstående skruv.

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    ja om du lyckas med att få bort plastkåpan så borde det gå utan att demontera generatorn. Dock vill jag minnas att någon skruv som håller kåpan sitter väldigt avigt till, jag har dock hört att många bryter loss kåpan och låter den sitta endast med återstående skruv.
    Ok, ska kolla på det imorgon

    dumt att beställa ny generator innan man försäkrat sig att de inte är kolen.
    började fundera på kolen då laddlampan lyser svagare ju högre i varv motorn ligger, ungefär som att den laddar fast dåligt, så antingen diodbryggan eller vad de heter eller så är de kolen som är slut.
    men men får bli morgondagensproblem.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    de va kolet som pajat, ganska sletet med men inte de som var felet, utan kopparkablen som sitter fast på kolet hade gått av, så när jag fick ut laddregulatorn trillade ena kolstiftet ut.

    så nu ska jag bara sätta i den nya och hoppas de blir bra.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Funkar NG900 2,0t -97 motor till min NG900 2,0t -95
    Av SaabXXXTurbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 01:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •