Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: "Kvittrande" samt missljud vid laddning, 9-5 Aero -00 [Löst]

  1. #1
    Sugmotor Nemesizs avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    40
    Medlem#
    14666

    "Kvittrande" samt missljud vid laddning, 9-5 Aero -00 [Löst]

    Hej!

    För ett par dagar sedan tändes "Check Engine" lampan i min Saab samtidigt som den bytte ljud vid luftutsläpp från det klassiska "pshhh" till ett kvitter. Dessutom uppstår ett missljud ibland vid gaspådrag, oftast då laddmätaren står precis mellan vita och gula fältet, som låter ungefär som när man blåser i en tom glasflaska, ett sorts dovt tjut. Detta tjut försvinner både då jag gasar mer eller minskar gasen.

    Bilen går fortfarande bra och laddmätaren beter sig som vanligt (anar en visst effektförlust men jag tror det beror på paranoia).

    Motorn är orginal förutom 3" avgassystem samt öppet luftfilter från JR.

    Jag svängde förbi min verkstad som kollade med sin handdator lite snabbt och han sa att den antydde problem med nånting angående avlastningsventilen. Jag införskaffade en ny sådan från SAAB och mekade dit den ikväll, men utan förändring.

    SAAB tar minst 1000:- bara för felsökning, och jag är allt utom förmögen. Nu vet jag inte var jag ska ta vägen, och hoppas att någon därute kan hjälpa mig.

    MVH/Alex
    Tillbaka med ett riktigt ”barnfind” som skall bli ett skållat troll.
    9³ Aero Coupé -02 (Maptun steg 3 för tillfället.) Inköpt: T5 2.3 botten, Kl-racing IC, Deka 630cc, Viggen-koppling, 255 bränslepump, DO88 tryckrör.
    9⁵ Aero Kombi -05
    Min projekttråd och Garaget-profilen

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    196
    Hej hej har lite av symtom på min bil ... Men varför den ojar sig när den ligger mellan vitt o gult beror på det öppna filtret!! Det blev så på min 9-5 när jag monterade öppet filter!! Även min gammla 9-5 samma där!!
    Det där med cheek engin är en bra fråga.. Vad är det för motor?? årsmodel?? Jag fick cheek engin när jag monterad 3" främre rör.. Satte lambda nr 2 fel satte den framför katten när den ska sitta efter katten

    ja ja hoppas det kan vara till någon hjälp!!

    Mvh Erik
    Åker Volvo V70 II D5-09
    Busbil Saab 9-5
    Finbil Volvo 164-71
    Livet är en Fest och du är välkommen

  3. #3
    Sugmotor Nemesizs avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    40
    Medlem#
    14666

    missljud

    Luftfiltret och avgassystemet har jag haft länge, så det beror inte på dem. Motorn är som sagt orginal Aero, 2,3T från -00 med T7 styrsystem. Ska kolla vacumslangarna ordentligt, men en läcka borde ändå inte förklara det mystiska tjutet.

    Både tjutet och kvittret samt lampan dök upp samtidigt och hänger garanterat ihop om någon missförstod det.

    Är helt vilsen och ingen tråd i forumet verkar hjälpa...
    Tillbaka med ett riktigt ”barnfind” som skall bli ett skållat troll.
    9³ Aero Coupé -02 (Maptun steg 3 för tillfället.) Inköpt: T5 2.3 botten, Kl-racing IC, Deka 630cc, Viggen-koppling, 255 bränslepump, DO88 tryckrör.
    9⁵ Aero Kombi -05
    Min projekttråd och Garaget-profilen

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 412
    låter som vakumslangen till av.n är paj, då kvittrar den, samt låter konstigt vid lite laddtryck. byt.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Sthlm/Kungsängen
    Inlägg
    472
    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    låter som vakumslangen till av.n är paj, då kvittrar den, samt låter konstigt vid lite laddtryck. byt.
    japp, luften skuts tillbaka till turbons impeller, därav kvitter ljudet. Rätta mig om jag har fel.
    The Only Subtitute For Cubic Inches Is Technology.
    // 9³ Aero -02
    #6962

  6. #6
    Sugmotor Nemesizs avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    40
    Medlem#
    14666

    Vakumslang

    Ska kolla det imorgon, återkommer då med info om hur det gick. Tack för tipsen!
    Tillbaka med ett riktigt ”barnfind” som skall bli ett skållat troll.
    9³ Aero Coupé -02 (Maptun steg 3 för tillfället.) Inköpt: T5 2.3 botten, Kl-racing IC, Deka 630cc, Viggen-koppling, 255 bränslepump, DO88 tryckrör.
    9⁵ Aero Kombi -05
    Min projekttråd och Garaget-profilen

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    KARLSTAD
    Inlägg
    516
    hade exakt samma fel på min 900 för bara någon vecka sedan.

    Lazer: Orsaken till att du tror det kommer av luftfiltret skulle jag tro är att original luftfilter dämpar insugsljud mm mer än ett öppet luftfilter och på så sätt hörs missljudet mer med ett öppet.

    Jag bytta dumpventil och då försvann hoandet som var precis som i din bil. Dock var kvittrandet kvar. Kollade runt lite vid insuget och det visade sig att vacuumslangen som ska öppna dumpen hade hoppat av. Det gör att dumpen aldrig öppnar och då studsar laddtrycket tillbaka på impellerbladen...

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    196
    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    låter som vakumslangen till av.n är paj, då kvittrar den, samt låter konstigt vid lite laddtryck. byt.
    Vad är av.n??
    Åker Volvo V70 II D5-09
    Busbil Saab 9-5
    Finbil Volvo 164-71
    Livet är en Fest och du är välkommen

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av Lazer 9000 turbo
    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    låter som vakumslangen till av.n är paj, då kvittrar den, samt låter konstigt vid lite laddtryck. byt.
    Vad är av.n??
    Avlastningsventilen eller "dumpen" om man nu så vill.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  10. #10
    Sugmotor Nemesizs avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    40
    Medlem#
    14666

    Tack!

    Hej igen!

    Tack för all hjälp! Det var som misstänkt vacumslangen som torkat och hoppat av insuget. Skar av en bit och tryckte dit den, och nu går den som ett skållat troll igen.

    Trevlig fortsatt sommar!

    /Alex
    Tillbaka med ett riktigt ”barnfind” som skall bli ett skållat troll.
    9³ Aero Coupé -02 (Maptun steg 3 för tillfället.) Inköpt: T5 2.3 botten, Kl-racing IC, Deka 630cc, Viggen-koppling, 255 bränslepump, DO88 tryckrör.
    9⁵ Aero Kombi -05
    Min projekttråd och Garaget-profilen

  11. #11
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 025
    Medlem#
    6220

    Re: Tack!

    Citat Ursprungligen postat av Nemesiz
    Hej igen!

    Tack för all hjälp! Det var som misstänkt vacumslangen som torkat och hoppat av insuget. Skar av en bit och tryckte dit den, och nu går den som ett skållat troll igen.

    Trevlig fortsatt sommar!

    /Alex
    Härligt.. men byt gärna hela slangen ist, när du ändå är där och joxar så byt alla vaccum slangar.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

Liknande ämnen

  1. "Flappande" missljud i högersväng på 9-5 Aero
    Av Niklas71 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-09-14, 09:30
  2. Motor startar inte alltid på min 9-5a aero 01a "LÖST"!!!
    Av Jimix i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-02-05, 03:31
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-16, 01:19
  4. Missljud"gnissel" från fläkten som sitter under ha
    Av Larron i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-26, 18:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •