Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: CHECK ENGINE / TEMPGIVARE / BRÄNSLEFILTER / LIMP HOME

  1. #1

    CHECK ENGINE / TEMPGIVARE / BRÄNSLEFILTER / LIMP HOME

    Bil: SAAB 9000 CD 1995 års modell 2,3 l insprutning.

    1. Jag bytte termostat. Bilen gick helt ok.

    2. En vecka senare bytte jag tempgivare (SAAB original) och bränslefilter (Biltemas).

    Efter det svarar motorn inte på gaspådrag utan "lägger av" vid ca 2 700 varv. Vidare tänds CHECK ENGINE lampan. Det är tre blink.

    På länken:

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=80314

    anges att tre blink betyder "3 Tempgivare, insugningsrör".

    Det verkar ju rimligt eftersom jag bl a bytt just tempgivare.

    Jag har tagit bort negkabeln på batteriet i två timmar. och när jag slog på tändningen så lyste (blinkade) inte Check Engine lampan längre. Motorn svarar fortfarande dock inte på gaspådrag. (Jag har inte kört bilen bara provat att varva den i garaget.)

    Jag antar att bilen försatts i så kallat Limp Home (Linka hem?????) läge.
    (Nedan LH-läge)

    Nu undrar jag:

    1. Försätts bilen alltid i LH - läge när något hänt som gör att bilen tycker att Check Engine lampan skall tändas?


    Vad har jag gjort för fel kan man undra. Jag lossade på slangklämmorna runt luftintagsburken (det stora plastskrället som sitter framme till vänster i motorrummet. Jag lossade INTE på någon LUFT-slang. Däremot på en KYLAR-slang som det rann ut en del glykol ur.

    Jag lossade (och satte dit - har kollat noga) anslutningen till tändkassetten och Airflow-kontakten (heter det väl? Den som sitter ovan på luftinaget)

    2. Kan jag ha rubbat någon slang / kontakt (som inte syns) när jag "drog" i den lossade luftintagsburken?


    3. Hur får jag bilen ur LH-läget?

    Jag har sett en bild (på en engelsk sajt med instruktion) men är inte säker på att den tekniken fungerar på min bil. (Det ser lite annorlunda ut på min bil).

    4. Kan det vara så tokigt att det är bränslefiltret som spökar trots att CHECK ENGINE koden säger temgivare / insugning?

    Alltså om jag skall ha omaket att byta tillbaka vilken tror Ni läsare att jag skall börja med.

    Någon som har några funderingar / någon idé?

    INGO

  2. #2
    Detta är ett "svar" från mig själv = förklaringen / lösningen på mitt problem.

    Så här simpelt eller korkat var det:

    Bilen svarade alltså inte på gaspådrag. Jag åkte ner till OK och satte tillbaka det gamla bränslefiltret. När jag skulle åka därifrån så startade bilen inte alls!!.

    LÄTT FÖRBANNAD visste jag i all fall att nu var det bränslefiltret jag klantat mig med.

    Ner under bilen och kolla.

    Vad jag ställt till vara att när jag drog åt bultarna på filtret så vred sig filtret något och slangen kom i kläm så att ö h t ingen soppa alls kom fram. Det var alltså bara att se till att åtdragningen gjordes så att bensinen fick fri väg.

    Idiotiskt men lärdomen är att laga en sak i taget. Jag hade ju bytt även vattentempgivaren och trodde att det kunde vara den som spökade.

    Simpelt och i och för sig naturligt. När jag ställde till det för mig första varvet så hade slangen bara kommit delvis i kläm så lite soppa komma fram - ungefär så det räckte till 70 km / tim.

Liknande ämnen

  1. 9000 limp home, check engine. verkstan kan ej hitta felet
    Av hagan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-03-18, 22:19
  2. Check engine och limp-home efter turbobyte
    Av stirre i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-10-24, 23:45
  3. [LÖST] Engine failure och limp home mode aktiverat OG9-3
    Av Grane i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-10-07, 09:55
  4. [LÖST] CE & Limp-home på OG9-5 -00
    Av Rostig 9000i -88 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-07-04, 20:16
  5. TCS off, check engin lyser, limp home och ingen tomgång.
    Av stammler i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-12-13, 18:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •