Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Kan ej hitta varken tryckgivare eller di/apc box på en 9000

  1. #1

    Kan ej hitta varken tryckgivare eller di/apc box på en 9000

    Nu börjar jag få rök ur huvudet snart.

    Kan inte hitta varken apc/di boxen eller tryckgivaren till den. Har letat efter boxen under förarstolen, passagerar stolen, i "akvariet" och lite här och där. Ingenstans hittar jag skiten. Börjar undra va det är för nånting som tändkasseten att fungera.

    Tryckgivaren för apc sägs det ska sitta undertill instrumentpanelen, men där har vi ingenting som kan härledas till nånting.

    Bilen det rör sig om är en 9000cc '91 2.0 turbo. Importerad tydligen nånstans vi 96.

    En bonusfråga är vad den lilla givaren som sitter på röret upp från intercoolern kan vara för nått.

    Har nån nååån form av aning, eller en 91a man kan titta på så skulle det hjälpa litegrann.
    Åker saab nu igen, varför lät jag bli från första början ?

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737
    Eftersom du har en lufttempgivare på tryckröret så har du ingen tryckgivare. DI/APC-systemet räknar istället ut trycket med hjälp av den givaren och en signal från luftmassamätaren.

    Boxen bör sitta under förarstolen. Om du kör fram stolen så långt det går och lägger dej i baksätet så ser du en upphöjning av mattan där gummimattan slutar. Lossa klädseln på upphöjningen, vik undan och lossa plåten där under (2 torx). Kolla in i hålet så bör du se DI/APC-boxen.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  3. #3
    Eftersom du har en lufttempgivare på tryckröret så har du ingen tryckgivare. DI/APC-systemet räknar istället ut trycket med hjälp av den givaren och en signal från luftmassamätaren.
    Aha. Där hade vi ett litet samanhang kanske. Spännande att saab blandar och ger lite sådär. Dax att köpa sig handboken till di/apc kanske.

    Misstänkte litegrann att dendär rackaren på röret har å göra med att bilen vägrar släppa upp laddet, varken med slangen till WG bortagen eller inte.
    Vad man än gör så vägrar det bli mer än 0.6 - 0.8 bar. (Förut ladda bilen 1.3)
    Och turbo är precis nybytt till en frisk.
    Har snappat upp på ett hörn att systemet kan backa tändningen för att hålla nere laddet, kan det stämma ?
    Och hur blir det med "förställningen" om systemet inte vet va insugstrycket är ?
    LH 2.4 och di/apc pratar allså med varandra nånstans ?
    Många frågor snurrar i skallen.

    Då måste jag ta å hitta den lilla givaren på röret. Mekonomen har den inte och på saab kostar den FLÄSK ! Vet nån billigare eller kanske råkar ha en ?

    Boxen bör sitta under förarstolen. Om du kör fram stolen så långt det går och lägger dej i baksätet så ser du en upphöjning av mattan där gummimattan slutar. Lossa klädseln på upphöjningen, vik undan och lossa plåten där under (2 torx). Kolla in i hålet så bör du se DI/APC-boxen.
    Hmm.. springer ut å gräver lite till
    Åker saab nu igen, varför lät jag bli från första början ?

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av wadde
    Misstänkte litegrann att dendär rackaren på röret har å göra med att bilen vägrar släppa upp laddet, varken med slangen till WG bortagen eller inte.
    Vad man än gör så vägrar det bli mer än 0.6 - 0.8 bar. (Förut ladda bilen 1.3)
    Har du kollat att avlastningsventilen är hel och håller tätt? Får du inte högre ladd än så så bör du ha ett stort luftläck eller en trilskandes wastegate.

    Citat Ursprungligen postat av wadde
    LH 2.4 och di/apc pratar allså med varandra nånstans ?
    Japp, det finns en 3-4 trådar mellan de två burkarna.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  5. #5
    Där lärde jag mig ytterligare lite hemligheter.


    Men nu har jag vart ute å felsökt litegranna. Hade helt förbisett avlastningsventilen, en klämma på slangen till den och bort med wastegateslangen så ladda kärran hejvilt upp till 1.5 där laddstoppet gjore en "ratten-i-näsan".

    På med slangen till WG igen å köra vidare, å då ladda rackaren bara 0,6igen, kanske segar sig upp till 0,8 i början.
    Och glt är det inte, det var nere på 0,35.

    Leta efter en frisk "dump" och i med den e nästa projekt.

    Och sen varför den inte vill ladda som den ska kan då allså bero på insugstempmätaren och LMM.
    Eller så spikar den rackaren (men inte vad jag hör) :/
    Åker saab nu igen, varför lät jag bli från första början ?

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 TiD 06 varken bränslepump eller startmotor går
    Av H4z3 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-11-19, 16:30
  2. ng900 som varken har tändning eller bränsletillförsel
    Av 1sterpuck i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-01-06, 19:39
  3. Varken kyla eller värma vill fungera 9-5 -00
    Av tobiasf i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-08-16, 21:38
  4. varken värme eller kyla i bilen
    Av sheridan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-10-25, 00:10
  5. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-12-10, 19:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •