Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: POI i navigatorn i en 9-5 -06

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping / Åby
    Inlägg
    121

    POI i navigatorn i en 9-5 -06

    Halloj

    Går och väntar på att få sätta tänderna i min 9-5 -06 som är utrustad med navigator. Dock har jag inte fått bilen ännu då den är inne på service och lite annat då det är en gammal tjänstebil.

    Nu funderar jag på navigatorn, går det att lägga till en egen lista med Poi:ar? t ex matställen och sånt man kan hitta på Internet?

    Tack på förhand.

    Mattias
    9-5 Aero -00 kombi, såld. Nu väntar jag på en 9-5 1.9 Tid -06

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Västra Frölunda
    Inlägg
    267
    Ja det går aldeles utmärkt. Den klarar inte så hemskt många dock (vet inte exakt hur många, orkar inte gå ut till bilen och kolla men jag tror det är ett hundratal eller så).

    Man kan också lägga in fartkameror så att navin spelar en litet ljud när man är inom ett visst avstånd. Kolla lista på www.poidatabase.se

    Eftersom man inte kan lägga in så många så får man ju lägga in de som ligger i sitt närområde. Jag håller dock på med ett litet sidoprojekt (som dock har legat lite på is sista tiden) vilket är att redan på skivan byta en POI som man aldrig använder till fartkameror, t.ex minnesmärke eller liknande. D.v.s göra så att man kan bränna en ny DVD med hastighetskameror inlagda.

    /Tobbe
    Volvo V70II 2.4D Business Summum MY10
    Saab 9-5 Aero MY05 *SÅLD*

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    364
    Faktiskt riktigt händigt att ha bl.a fartkameror i navin (plus ett litet varningsljud då ). Har även lagt in ikoner osv för t ex statoil, mcdonalds osv.

    Men detta är dock anledningen till varför man aldrig kör orginalgrejjor. Helt vansinnigt att dessa "orginal" gps:er som kostar åtskillga tusenlappar inte klarar av mer än den gör. Kör tomtom och jag vet inte hur många poi den har, går iaf inte att räkna.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Västra Frölunda
    Inlägg
    267
    Citat Ursprungligen postat av PaleRider
    Faktiskt riktigt händigt att ha bl.a fartkameror i navin (plus ett litet varningsljud då ). Har även lagt in ikoner osv för t ex statoil, mcdonalds osv.

    Men detta är dock anledningen till varför man aldrig kör orginalgrejjor. Helt vansinnigt att dessa "orginal" gps:er som kostar åtskillga tusenlappar inte klarar av mer än den gör. Kör tomtom och jag vet inte hur många poi den har, går iaf inte att räkna.
    Antalet POI som finns på original-DVD'n är åtskilliga tiotusentals, det är däremot begränsat hur många man kan lägga in själv. När man betalar för original-navi så får man ju mer än bara navin, t.ex cd-växlare.
    Volvo V70II 2.4D Business Summum MY10
    Saab 9-5 Aero MY05 *SÅLD*

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping / Åby
    Inlägg
    121
    OK

    så det går alltså att kasta in egna, men man måste knappa manuellt då eller? Hur ligger POI:arna på skivan? Nån databas eller en fil som kan bytas ut?

    ///Mattias
    9-5 Aero -00 kombi, såld. Nu väntar jag på en 9-5 1.9 Tid -06

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Västra Frölunda
    Inlägg
    267
    Citat Ursprungligen postat av HussE
    OK

    så det går alltså att kasta in egna, men man måste knappa manuellt då eller? Hur ligger POI:arna på skivan? Nån databas eller en fil som kan bytas ut?

    ///Mattias
    Ja tyvärr måste man knappa in koordinater manuellt.

    Problemet med POI'erna på skivan är att databasen är i KWI/IDX format, vilket är ett låst format med binära filer. Det är detta jag försöker komma runt genom att få fram hur databasen är uppbyggd för att sedan kunna lägga in nya POI på själva skivan.

    /Tobbe
    Volvo V70II 2.4D Business Summum MY10
    Saab 9-5 Aero MY05 *SÅLD*

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Västra Frölunda
    Inlägg
    267
    Passar även på att tipsa om denna tråden

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=69702

    /Tobbe
    Volvo V70II 2.4D Business Summum MY10
    Saab 9-5 Aero MY05 *SÅLD*

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Tobbe>>

    Hjälper detta nåt?
    http://www.posit.se/poi.html
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Västra Frölunda
    Inlägg
    267
    Tyvärr inte. Jag har koordinater för alla kameror i sverige etc, problemet är att få in dom på skivan i rätt format. Det är själva källan till problemet
    Volvo V70II 2.4D Business Summum MY10
    Saab 9-5 Aero MY05 *SÅLD*

Liknande ämnen

  1. Hur demontera navigatorn 9-5 -07?
    Av RobbanSthlm i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-10-25, 12:18
  2. Hur få in nya kartor i navigatorn på 9-3 -08?
    Av byggarn i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-04-25, 11:38
  3. Bästa navigatorn idag??
    Av Herr Gaspedal i forum Off Topic
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-03-19, 13:28
  4. Navigatorn i nyare 9-5
    Av lohman i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-02, 10:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •