Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 68

Ämne: Trimrecept og900S -90

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 097

    Trimrecept og900S -90

    Tja!

    Fick tag på en billig og900S bruxis (3000:- skattad och besiktad) och kunde inte låta bli att skrämma upp den. Den går nu så himla bra (cca. 200hk+) att det är värt att sprida receptet:

    - Tag en og900S -90 (Med Lucas), gärna tvåsitsig (för lägre vikt).
    - Montera en og900 intercooler och röda spridare (0280150431 från 9000 turbo, ja det funkar trotts att gamla spridare är lågohms, funkar ej med 91:or då deras spridare är mindre) Inga soppachip behövs! Kollat med bredbandslambda.
    - Byt soppafilter, tanka E85
    - Byt slutburken mot raktigenom Simons, montera orginal slutrör (för sleeper-stuket)
    - Pys upp laddtrycket till 1.0 bar som mest (uppnås vid cca. 3500 varv, går ner sen till cca. 0.7 bar vid höga varv vilket är helt OK då TE05-13g inte orkar mer, vilket laddtrycksstirrande kepsungar naturligtvis inte kommer att fatta)
    - Ställ på tändningen några grader (för att SaabJohan ska kunna varna dig för ökat cylindertryck och för att orginal tändkurvan är väldigt snäll)
    - Montera omslipade Matskammar (slipa upp kamspår för justering eller montera ställbara drev förr extra varv) Detta är bonus som ger några hästar extra.

    Vips går bilen som skållad troll. Hur bra? tillräckligt bra för att lämna Audi Ur-S4, Golf GTI DSG bakom sig och hålla jämna steg med Mercedes E500 på motorvägen Billigt med E85 och milkostnad sjunker litegrann. Miljövänligt också!

    Sen är det bara att slänga på lite väghållning (fjädrarr, däck) efter tycke och smak.
    Signatur...

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    1 888
    Trevligt med ett recept, men, hur är det med soppasystemet och E85?
    Har du noterat några tendenser till att slangar m.m. börjat falla sönder pga E85:ans annorlunda egenskaper?
    Kör BMW 330i Touring -02 med Steptronic

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 097
    Citat Ursprungligen postat av poh99
    Trevligt med ett recept, men, hur är det med soppasystemet och E85?
    Har du noterat några tendenser till att slangar m.m. börjat falla sönder pga E85:ans annorlunda egenskaper?
    Har kört cca 2000 mil, inga problem whatsoever. Innan dess körde jag en 9000i i ett år på E85, nya ägaren har kört det i ett år till. Inga problem där heller. Observera att alla är konverterade med större spridare, så inget mickel med ökad soppatryck har förekomit.

    Startgas behövs dock om det är jättekallt.
    Signatur...

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna #2772
    Inlägg
    669
    Det lutar mot att görta nåt i den stilen eftersom jag inte fått orning på mitt APC-system efter jag hade ur motorn

    Nån som vet hur mycket laddtryck man kan ha om man har ett bränslechip och 9000ic utan att riskera generalras?

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 097
    Citat Ursprungligen postat av jurkko
    Det lutar mot att görta nåt i den stilen eftersom jag inte fått orning på mitt APC-system efter jag hade ur motorn

    Nån som vet hur mycket laddtryck man kan ha om man har ett bränslechip och 9000ic utan att riskera generalras?
    1.0 bar på mellanvarv och 0.7 på toppen. Har räknat och plottat i kompressormappen för TE05-13b. Turbon körs i väldigt ogynnsamt område med mer ladd än så...producerar troligtvis bara mer värme och glädjesiffror på laddtrycksmätaren så jag rekomenderar inte mer.

    Soppan är det inget problem med, den går finfint på E85 och röda spridare...du behöver inte soppachip.

    Signatur...

  6. #6
    Tycker det här var ett kul project och behöver inte kosta skjortan. :-)

    Vettig grej för de som kanske nyss tagit kortet och fått tag i en gammal 900:a som man vill ha lite mer fart på.

    /JKBPower
    There Is No Power Without Power

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna #2772
    Inlägg
    669
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    Soppan är det inget problem med, den går finfint på E85 och röda spridare...du behöver inte soppachip.
    Men jag tänkte om jag skulle fortsätta att köra med mina gamla spridare och 98 oktan.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 097
    Citat Ursprungligen postat av jurkko
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    Soppan är det inget problem med, den går finfint på E85 och röda spridare...du behöver inte soppachip.
    Men jag tänkte om jag skulle fortsätta att köra med mina gamla spridare och 98 oktan.
    Det har jag också mätt upp...inga problem så länge laddtrycket håller sig inom ovannämnda ramar. Men som sagt, detta gäller og900 intercooler och Lucas från 90:a.
    Signatur...

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna #2772
    Inlägg
    669
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    Citat Ursprungligen postat av jurkko
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    Soppan är det inget problem med, den går finfint på E85 och röda spridare...du behöver inte soppachip.
    Men jag tänkte om jag skulle fortsätta att köra med mina gamla spridare och 98 oktan.
    Det har jag också mätt upp...inga problem så länge laddtrycket håller sig inom ovannämnda ramar. Men som sagt, detta gäller og900 intercooler och Lucas från 90:a.
    Får helt enkelt testa
    Kan ju inte gå sämmre än att det rasar.

    Nya motorer får man ju tag på

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    699
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    Citat Ursprungligen postat av jurkko
    Det lutar mot att görta nåt i den stilen eftersom jag inte fått orning på mitt APC-system efter jag hade ur motorn

    Nån som vet hur mycket laddtryck man kan ha om man har ett bränslechip och 9000ic utan att riskera generalras?
    1.0 bar på mellanvarv och 0.7 på toppen. Har räknat och plottat i kompressormappen för TE05-13b. Turbon körs i väldigt ogynnsamt område med mer ladd än så...producerar troligtvis bara mer värme och glädjesiffror på laddtrycksmätaren så jag rekomenderar inte mer.

    Soppan är det inget problem med, den går finfint på E85 och röda spridare...du behöver inte soppachip.
    Konstigt, jag körde ett tag med 0,8 bar, för att öka till 1 bar, blev en bra skillnad, men jävlar vilken skillnad det blev vid 1,4 bar..

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 097
    Citat Ursprungligen postat av beatone
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    Citat Ursprungligen postat av jurkko
    Det lutar mot att görta nåt i den stilen eftersom jag inte fått orning på mitt APC-system efter jag hade ur motorn

    Nån som vet hur mycket laddtryck man kan ha om man har ett bränslechip och 9000ic utan att riskera generalras?
    1.0 bar på mellanvarv och 0.7 på toppen. Har räknat och plottat i kompressormappen för TE05-13b. Turbon körs i väldigt ogynnsamt område med mer ladd än så...producerar troligtvis bara mer värme och glädjesiffror på laddtrycksmätaren så jag rekomenderar inte mer.

    Soppan är det inget problem med, den går finfint på E85 och röda spridare...du behöver inte soppachip.
    Konstigt, jag körde ett tag med 0,8 bar, för att öka till 1 bar, blev en bra skillnad, men jävlar vilken skillnad det blev vid 1,4 bar..
    Märkligt, då Lucas klipper vid cca. 1 bar. Flödesspärr... Var det Lucas på motorn?

    Jag rekomenderar inte att köra laddet mer än 1.4 bar. Det övervarvar turbon, får motorn att gå snålt och knäcker lådan. Massflöde vid 1 bar och 6000 varv är helt klart utanför TD05:ans arbetsområde. Det kanske håller några repor men är ej bra.

    Hellre en linjär motor som drar fint och jämnt från 3000 till 6000 varv än 1.4 bar vid 3500 varv och rasad låda. Därför rekomenderar jag vassare kammar och mer förtändning. Ju mindre jag får ladda för att få önskad effekt dessto bättre.
    Jag råkade haka av slangen till wastegaten
    Signatur...

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    699
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    Citat Ursprungligen postat av beatone
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    Citat Ursprungligen postat av jurkko
    Det lutar mot att görta nåt i den stilen eftersom jag inte fått orning på mitt APC-system efter jag hade ur motorn

    Nån som vet hur mycket laddtryck man kan ha om man har ett bränslechip och 9000ic utan att riskera generalras?
    1.0 bar på mellanvarv och 0.7 på toppen. Har räknat och plottat i kompressormappen för TE05-13b. Turbon körs i väldigt ogynnsamt område med mer ladd än så...producerar troligtvis bara mer värme och glädjesiffror på laddtrycksmätaren så jag rekomenderar inte mer.

    Soppan är det inget problem med, den går finfint på E85 och röda spridare...du behöver inte soppachip.
    Konstigt, jag körde ett tag med 0,8 bar, för att öka till 1 bar, blev en bra skillnad, men jävlar vilken skillnad det blev vid 1,4 bar..
    Märkligt, då Lucas klipper vid cca. 1 bar. Flödesspärr... Var det Lucas på motorn?

    Jag rekomenderar inte att köra laddet mer än 1.4 bar. Det övervarvar turbon, får motorn att gå snålt och knäcker lådan. Massflöde vid 1 bar och 6000 varv är helt klart utanför TD05:ans arbetsområde. Det kanske håller några repor men är ej bra.

    Hellre en linjär motor som drar fint och jämnt från 3000 till 6000 varv än 1.4 bar vid 3500 varv och rasad låda. Därför rekomenderar jag vassare kammar och mer förtändning. Ju mindre jag får ladda för att få önskad effekt dessto bättre.
    Jag råkade haka av slangen till wastegaten
    Bränslechip givetvis. Skrev mest för att säga att det skjuter på bra även med 1,4 i ladd. Jag tvivlar inte på dina teorier.

  13. #13
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 757
    Medlem#
    1765
    Är väl bara 90:an som har laddtryckspärren, 91-93 delar väl box med vanliga T16. Så över ett bar om man nu vill det ska funka även "o-chippat" på 91->
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    97
    Du har pm, beepbeep!

    btw, hur mycket motsvarar 1 bar på orginalladdtrycksmätaren? Är det inne i röda fältet eller? (nej, jag har inte keps, men vet inte om min 900s redan är uppställd, därav frågan )
    "I rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy!"

  15. #15
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    7182
    Svar ja, 1bar är inne på det röda fältet. Vet dock inte exakt hur mycket.

    Mvh

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    97
    okej, då är nog min orginal, för när jag trycker på så ligger mätaren inne strax över "halva gula".

    Jisses, jag tycker att den går bra som det är nu

    Det lustiga är att när jag bytte till mig den mot min 99:a så satt det redan 900-IC monterat, samt Simons system. Den kanske har varit trimmad tidigare, vad vet jag? Hursomhelst, det ska bli skoj att se hur den går med beepbeep:s recept!
    "I rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy!"

  17. #17
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    606
    Medlem#
    6833
    Citat Ursprungligen postat av claatu
    orginalladdtrycksmätaren?
    Finns väl ingen sån på 900S?
    Eftermonterat?
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead

  18. #18
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    7182
    Det har du rätt i, det stämmer att 900s saknar laddtrycksmätare orginal.

    Mvh

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 097
    F.ö. fick jag testa bilen mot polarens Porsche 911 C4:a -89 med 3.6L motorn. Drar ungef. jämnt till cca 180km/h, sen seglar Porschen sakta iväg.

    Det borde motsvara cca. 220 kusar i motorn.
    Signatur...

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 235
    Vilket bränsletryck kör du med ?

    Har själv klurat på att montera röda spridare och köra og900an på E85 men inte kommit längre än till att skaffa spridare
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. Trimrecept Aero ss
    Av Timez i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-02-11, 21:41
  2. og900s 44k mil.
    Av Luban i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-11, 17:19
  3. og900s goes T16?
    Av Hultman i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-22, 22:23
  4. Og900s = T16
    Av Hultman i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-04-11, 22:10
  5. apc i og900s?
    Av gamle svarten i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-02-21, 19:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •