Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Spridar kontroll, OG 900

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skurup
    Inlägg
    329

    Spridar kontroll, OG 900

    Hade bilen igång till den blev varm. Sen stängde jag den och skruvade ur spridarna och torkade av dom. Ska väl bildas en droppe på dom om dom läcker efter ett tag? Ska dom vara helt torra om dom inte läcker eller dom får vara lite fuktiga (dock inte så mycket så det blir en droppe)?

    Anledningen till att jag vill kolla dom är att bilen blir sur med gämna mellanrum

    Är det riktigt att kontrollera dom så här eller? Har även gjort enligt Heynes rep.handbok, men då kom det inte fram nån bensin till spridarna när man tryckte på plattan i luftmängdsmätaren som där stod att man ska göra.

    Bilen är en Saab 900i -88 (mekaniskt insprut)

    /Rikard
    Saab 9-3 -00
    Saab 99 "Cab" -78
    Saab 95 V4:a -72, 1850cc

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nora
    Inlägg
    90
    Medlem#
    2048

    Re: Spridar kontroll, OG 900

    Citat Ursprungligen postat av Rikard
    Hade bilen igång till den blev varm. Sen stängde jag den och skruvade ur spridarna och torkade av dom. Ska väl bildas en droppe på dom om dom läcker efter ett tag? Ska dom vara helt torra om dom inte läcker eller dom får vara lite fuktiga (dock inte så mycket så det blir en droppe)?

    Anledningen till att jag vill kolla dom är att bilen blir sur med gämna mellanrum

    Är det riktigt att kontrollera dom så här eller? Har även gjort enligt Heynes rep.handbok, men då kom det inte fram nån bensin till spridarna när man tryckte på plattan i luftmängdsmätaren som där stod att man ska göra.

    Bilen är en Saab 900i -88 (mekaniskt insprut)

    /Rikard
    Länge sen jag höll på med mekanisk insprut, men du måste koppla förbi bränslepumpsrelät så pumpen går när du testar spridarna, och ska man inte lyfta plattan?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skurup
    Inlägg
    329
    Jo, så står det i rep.handboken, och det gjorde jag, men vilken platta är det som ska lyftas? Jag fattade det som om det var plattan mellan luftfiltret och slangen som går till gasspjället? Men denna plattan gick bara att trycka ner tyckte jag

    Eller det är en annan platta som man ska lyfta?

    Eftersom jag inte hittade rätt platta (förmodligen) så kom det heller ingen bensin genom spridarna Därför kunde jag inte testa på detta viset.

    /Rikard
    Saab 9-3 -00
    Saab 99 "Cab" -78
    Saab 95 V4:a -72, 1850cc

  4. #4
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 078
    ajaja... plattan skulle du inte ha tryckt nedåt! då kan du få en riktigt dåligt blandning,, du ska brygga 2 anslutningar dä du kopplar bränslerelät, kolla i haynes vilka stift det är, sen ska man lyfta på plattan som sitter under slangen som går till insuget. när du lyfter plattan kommer det spruta ur spridarna, en dimma som ska vara som ja, som en fin dimma och inte droppa, när du släpper plattan ska det inte droppa ur spridarna

    rätta mig någon om jag har fel

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skurup
    Inlägg
    329
    Nån som har en bild på vilken platta det är? Enda plattan jag kan hitta är den som sitter ovanför luftfiltret och den går bara att trycka ned. Är den som sitter ihop med "bränsle fördelaren".

    /Rikard
    Saab 9-3 -00
    Saab 99 "Cab" -78
    Saab 95 V4:a -72, 1850cc

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nora
    Inlägg
    90
    Medlem#
    2048
    Citat Ursprungligen postat av Rikard
    Nån som har en bild på vilken platta det är? Enda plattan jag kan hitta är den som sitter ovanför luftfiltret och den går bara att trycka ned. Är den som sitter ihop med "bränsle fördelaren".

    /Rikard
    Kommer inte riktigt ihåg hur det ser ut, men det sitter ovanpå luftfiltret. Som en skål i aluminium men ett lock(plattan) i botten som har en bult i mitten...om jag inte missminner mig nu...
    Ta tag med en tång om bulten i mitten på plattan och lyft den uppåt. Då skall det komma bränsle ur spridarna om pumpen går vill säga.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skurup
    Inlägg
    329
    Okej, tack så mycket. Ska testa det.

    Jag trodde nämligen hela plattan skulle lyftas, men det gick inte.

    /Rikard
    Saab 9-3 -00
    Saab 99 "Cab" -78
    Saab 95 V4:a -72, 1850cc

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nora
    Inlägg
    90
    Medlem#
    2048
    Citat Ursprungligen postat av Rikard
    Okej, tack så mycket. Ska testa det.

    Jag trodde nämligen hela plattan skulle lyftas, men det gick inte.

    /Rikard
    Jo, det är riktigt att hela plattan ska lyftas. Men ta tag med en tång i bulten för att lättare få tag.
    När du lyfter ska hela plattan följa med upp.

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Det finns ett styrtryck som skall ballansera skivan som då fungerar som en luftvåg. Så det skall gå lite tungt.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

Liknande ämnen

  1. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-19, 00:55
  2. spridar fråga
    Av saalex i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-02-03, 13:26
  3. Spridar fråga 9-5?
    Av kIM0h i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-28, 12:46
  4. spridar fråga?
    Av 5xaero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-02-15, 10:20
  5. spridar fråga
    Av 666 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-19, 13:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •