Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Byte bromsar bak samt handbroms 9-5 -00?

  1. #1
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 969
    Medlem#
    6220

    Byte bromsar bak samt handbroms 9-5 -00?

    Hej!

    Tänkte ja skulle ge mig på att byta bromsarna bak på bilen här om dagarna då man ändå är ledig.

    Har alla grejer ligger och även en Haynes bok att läsa/titta i.

    Byte av belägg och skiva vet ja hur det går till, dock tänkte ja mer på just handbroms backarna, i Haynes står det att man enklast går till väga om man ta bort hela hjullagret för att komma åt lättare, hur har ni gjort?

    Så tips och råd ta ja mer än gärna emot.

    Edit: har sökt och hittat nåra trådar, men inget som direkt beskriver min fråga om handbromsen och hur man går till väga.

    Tack på förhand

    Mvh /Kim
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  2. #2

    broms

    Om du inte behöver byta spärrpinnar , ( håller handbromsbackarna på plats )
    behöver du ej lossa hjullagren. ( De kan ha rostat fast ordentligt )

    Lire trixande att hålla spärrpinnarna på plats när fjäder och låsplatta skall
    återmonteras, men det går.

    mvh
    loca

  3. #3
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 969
    Medlem#
    6220
    Ja det där var ju lite rappakalja för min del

    Men ska ge mig på det kan ju inte bli värre än att det går åt skogen.

    Tack

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  4. #4

    broms

    Spärrpinnar = pinnarna med fjäder och bricka som håller backarna på plats. För att lossa backarna trycker / vrider man brickorna ( låsplattorna ) 90 grader så att de passar med skåran mot änden på pinnen.
    När man trycker på brickorna måste du hålla emot pinnen på baksidan av bromsskjölden, däri ligger trixandet.

    mvh
    loca

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 699
    Några tips och bilder finns här: http://photo.platonoff.com/Auto/2005070 ... kes_fixed/

    (Reservation för att jag inte vet när bakbromsarna på 9-5 ändrades till den senare flytande modellen även om det nu inte var det frågan gällde. MY99?)


    Brickorna och fjädrarna som Lars-Ove talar om syns ju lite här.
    Om jag vore i din sits skulle jag för säkerhets skull inhandla justerskruv för handbromsbackarna till båda sidor och lämna tillbaka om den inte behövs. Har varit med om att dessa skruvar rostat ihop totalt.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 259
    Citat Ursprungligen postat av LM
    OT men LM is alive!

  7. #7
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 969
    Medlem#
    6220
    Tack nu hänger ja med hur det sitter

    Har ju en monterings sats från speedparts till handbromsen, men vet ej om den skruven finns med där, dock så justerades handbromsen på senaste servicen så dom har nog inte rostat sönder helt iaf

    Tack igen

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  8. #8
    Tänkte passa på att inflika ett litet tips här.. Du har säkert redan bytt dina backar, men om någon annan ska göra det så..

    Fjädrarna som håller backarna på plats, dvs dom som kallas stabiliseringsfjärdrar/fästen går mycket lättare att sätta på plats om du börjar med att sätta dom i ett skruvstäd och klämma ihop dom, och därefter sätta ett par buntband eller liknande på den. På det sättet sparar du mycket tid.

    Första tog lätt över 20 min utan speciella verktyg. De andra tog några minuter styck på detta sätt..
    .:bjorn:eriksson

  9. #9
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 969
    Medlem#
    6220
    Har ju inte kommit så långt än

    Men tack för tipset låter vettigt, slipper man ju att fjädern spänner tillbaka när man ska ha på backarna.

    Tack igen

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 018
    Låter väldigt lätt när dom förklarar här, men en sak som var väldigt trixigt var att välja verktyd när man ska vrida runt låsplattorna. Ett rent helvete hade jag iaf, satt nog en timme i halvmörker när jag skulle få på fyra stycken. Säkert jättelätt med rätt verktyg, men utan blir det som sagt ett rent helvete. Kommer aldrig göra det själv igen, en fattig tusenlapp kan man lätt ge till nån annan för att slippa pilla med sånt smutsjobb.
    Gone country....

  11. #11
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 969
    Medlem#
    6220
    Meh hörrö.. skrämms inte så där

    Nä men det var nog det som tidigare inlägg menade, att man trycker ihop fjädern med små buntband innan man sätter dit den så kanske det går att skruva brickan förhand? Annars är väl en mindre model av polygrip rätt bra?

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 018
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Meh hörrö.. skrämms inte så där

    Nä men det var nog det som tidigare inlägg menade, att man trycker ihop fjädern med små buntband innan man sätter dit den så kanske det går att skruva brickan förhand? Annars är väl en mindre model av polygrip rätt bra?

    Mvh
    Buntband var ju en bra idé iaf. Varför tänkte jag aldrig på det när jag mekade?

    Polygrip är svårt, kör med buntband, det är nog den lättaste metoden.
    Gone country....

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    731
    Medlem#
    7284
    Citat Ursprungligen postat av bjorn.eriksson
    Tänkte passa på att inflika ett litet tips här.. Du har säkert redan bytt dina backar, men om någon annan ska göra det så..

    Fjädrarna som håller backarna på plats, dvs dom som kallas stabiliseringsfjärdrar/fästen går mycket lättare att sätta på plats om du börjar med att sätta dom i ett skruvstäd och klämma ihop dom, och därefter sätta ett par buntband eller liknande på den. På det sättet sparar du mycket tid.

    Första tog lätt över 20 min utan speciella verktyg. De andra tog några minuter styck på detta sätt..
    Tipset med buntband var VÄLDIGT bra, sparade mycket tid. Nu ska bromsskivan på plats igen. Någon som har några tips på vad man bör tänka på, när man justerar in handbromsbackarna mot skivan?

    mvh
    Victor
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    630
    justera så att du inte kan röra skivan för hand och sen justerar du till backa ungefär 2 hack..sen ut och kör lite lugnt och dra i handbromsen så att det sliter in sig..sen får du justera igen då backarna slits ner ganska snabbt när dom är nya.

    //Andreas

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    731
    Medlem#
    7284
    Citat Ursprungligen postat av Saabturbo__
    justera så att du inte kan röra skivan för hand och sen justerar du till backa ungefär 2 hack..sen ut och kör lite lugnt och dra i handbromsen så att det sliter in sig..sen får du justera igen då backarna slits ner ganska snabbt när dom är nya.

    //Andreas
    Tack för tipset

    mvh
    Victor
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

Liknande ämnen

  1. Problem med backen samt handbroms -00 9-5 Aero
    Av WCPC i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-13, 19:16
  2. Byte av NG900 bromsar till OG9-5 Aerobromsar
    Av Marz i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2009-09-11, 09:21
  3. Växellåda (F28), bromsar samt väghållning till 9-5 -02
    Av Chrisse i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-11-13, 11:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •