Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Angående fel på min Saab 93 ss aero 2003 om nån kan hjälpa

  1. #1

    Angående fel på min Saab 93 ss aero 2003 om nån kan hjälpa

    Hejsan, jag skrev för någon tid sedan vad felet var på min bil. Jag vill gärna ta upp ämnet igen och fråga om någon kan hjälpa åtminstone med någon information. Det är så här: min saab 93 ss aero var avställd i ca en månad. När jag skulle starta den igen var batteriet helt slut så jag laddade batteriet. Bilen startade då men jag upptäckte att SID display,NAV-display,radio inte fungerade. Inte heller ljudet för blinkers fungerade eller överhuvudtagen något ljud som tidigare hördes. Jag försökte med att lossa batteriet och vänta lite,jag försökte med att ta bort säkring nr 14 och vänta lite. Inget hjälpte. Så idag åkte jag till Saab service ( jag bor inte i Sverige utan i Serbien). Där gjorde de funktionskontroll med Tech 2. Vad de kom fram till var att något som heter CIM enhet och som sitter bakom ratten skulle vara orsak till detta felet. De sa att CIM måste bytas och att den delen kostar ca 820 euro. Vad jag skulle vilja fråga er om någon av er har haft samma problem och vad har ni gjort för att lösa problemet. kan det verkligen vara så att den delen kan ha lagt av och måste bytas och att den verkligen kostar så mycket? Det verkar ju vara helt sjukt att om bilen har inte varit kört på ca 1 månad att sådana saker kan hända.
    Skulle var jätte tacksamm om ni kan hjälpa mig med lite information eller länka mig till någon sida var jag kan läsa lite mera om detta.
    Tack så mycket i förväg.
    Hälsning Miro.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 688
    Jag är ganska skeptisk till att CIM skulle orsaka att alla infotainment-enheter är stendöda.
    Nästan mer troligt att någon råtta gnagt utav fiberkabeln.

    Om ICM-panelen (manöverpanelen till radion) är död så får du inga varning/blinkers-ljud.

    Har du verkligen kolla igenom alla säkringar?
    Även säkringarna bak i bakre elcentralen. (Om du har navigation, mobiltelefon eller 6x9*" basar i hatthyllan)

    Om en enhet på den optiska bussen dör så dör alla enheter då dom ligger i serie. ("ringbuss")

    Fungerar knappbelysningen i ICM´n?
    Man lär så länge man lever.

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 Aero Sportkombi 2003
    Av i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-12-10, 13:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •