Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Hydralkolv (vibrationsdämpare) löprulle svårt att byta?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Smedjebacken
    Inlägg
    258

    Hydralkolv (vibrationsdämpare) löprulle svårt att byta?

    Som topicen säger hur svårt är det att byta, klarar jag av det själv sittandes på garageuppfarten?
    För det måste väl vara det som är fel när remmen hoppar av, detta har hänt en gång förr men då hade skruvarana som håller ac-pumpen gått av. Som gjorde att den bara satt i en skruv.
    Jag har fyllt på olja i kolven genom att stika hål i bäljen på hydralkolven med en spruta och fylla på olja (ett tips från forumet) och nu så tycker jag att remen är mycket lugnare men så ringer sambon och säger att remen skriker som aldrig för! kan det vara det fuktigavädret ? eller är det bara att byta rubbet.
    Tacksam för hjälp
    Mvh Björne
    9-5 AERO Sport Combi -06
    9000 cse 2,0 ltt -96 190hp

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Smedjebacken
    Inlägg
    258
    nu är det akut har varit bra fram tills nu men nu så hoppar den av stup i ett. Hur svårt är det att byta vibrationsdämparen ? löprullarna har jag tagit bort så det är inga problem.
    Mycket tacksam för hjälp.
    9-5 AERO Sport Combi -06
    9000 cse 2,0 ltt -96 190hp

  3. #3
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Jag bytte på min cs 2.0t med AC ståendes på en parkering.
    Jag ska inte säga att det är lätt, men det går. Krävdes en helvetes massa våld och ett spännband för att få dit remmen efter att den nya kolven var på plats.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Smedjebacken
    Inlägg
    258
    Hur menar du med spännbandet ? är det bara att skruva det kolven i expanderat läge eller måste den skjutas ihop om du fattar vad jag menar.
    9-5 AERO Sport Combi -06
    9000 cse 2,0 ltt -96 190hp

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    Citat Ursprungligen postat av björne
    Hur menar du med spännbandet ? är det bara att skruva det kolven i expanderat läge eller måste den skjutas ihop om du fattar vad jag menar.
    Du kan skruva dit kolven(=remspännaren) i expanderat läge. Kom nu ihåg att bulten som håller spännhjulet är VÄNSTERGÄNGAD !

    När du väl fått dit den börjar det roliga. Har man inte det där lilla specialverktyget som håller ihop spännaren i komprimerat läge rekommenderar jag att ni är 2 som hjälps åt. Se först till att remmen ligger som den ska innan du skruvar fast spännaren. När du ändå håller på kolla upp spännhjulet och dess lager så att det är fräscht. Är det minsta tvekan - BYT.

    För att trycka ihop spännaren kan man använda en 19 u-ringsnyckel som du sätter på den vänstergängade bulten uppifrån. Lämpligt är att man sedan har ett rör av lämplig dimension och längd(=1 meter) som går på U-ringsnyckeln motsatta ände. Nu är det bara att sakta pressa/trycka röret bakåt och spänncylindern kommer sakta att komprimeras. Kompisen som står bredvid eller om han nu trycker röret bakåt så lägger du remmen till rätta över alla hjul och vinklar. När så du fått remmen i rätt läge är det bara att sakta släppa tillbaka röret och spänncylindern kommer nu vackert att sträcka ut remmen. That´s it !
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Smedjebacken
    Inlägg
    258
    Tack som fan, jag vet vilket verktyg du menar och ett sån lånar jag eller böjer till själv, vet du hur långt man skall ha mellan vinklarna? Tar man bort innerskärmen eller fixar det sig i allafall? många frågor blir det!
    9-5 AERO Sport Combi -06
    9000 cse 2,0 ltt -96 190hp

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    Det är bäst att plocka bort innerskärmen så att du får full koll på hur remmen ska ligga. Specialverktyget tillverkar du enklast av en bit plattjärn. Borra 2 hål på 117 mm avstånd och sätter fast 2 lämpligt långa skruv/bult i hålen - så gjorde iaf jag. Du ser på spännaren 2 urtag där verktyget/skruvarna ska hakas fast - välj utifrån det lämplig dimension på skruvarna.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Smedjebacken
    Inlägg
    258
    Tack så mycket!!! då har jag vad jag behöver veta.
    9-5 AERO Sport Combi -06
    9000 cse 2,0 ltt -96 190hp

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    368
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=165691
    Där finns bilder som förtydligar lite om det kan vara till nån hjälp.

    MVH Viktor

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 880
    Har du väl fått bort innerskärmen och demonterat remmen ska det inte vara några problem alls. Olika längd på skruvarna som håller dämparen uppe och nere förvisso men det ger sig själv liksom hur dämparen skall vändas.
    Bifogar några bilder till även om det mesta är sagt i FAQ:n.



    (Jo, jag "fuskade" ju när jag spände ihop kolven, hade gjort mig ett verktyg för detta tidigare)

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 921
    man kanske ska förtydliga dämparens funktion lite här för jag tror många våldar i onödan. Att förlänga verktyg och annat med meterlånga rör är inte nödvändigt, då är risken stor att man förstör dämparen.
    Anledningen till att den går tungt är att oljan i den ska passera en liiiten oljekanal, dvs att mycket olja ska igenom ett litet hål och det är därför det går tungt, det sitter alltså ingen jättefjäder i den som ska övervinnas eller nåt.
    Man ska alltså pressa ihop den långsamt utan överdriven kraft och jag brukar bara använda normala handverktyg och dra den i spänt läge, när den väl är där är det ingen jättekraft som behövs för att hålla den där och man kan då peta på remmen.

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    man kanske ska förtydliga dämparens funktion lite här för jag tror många våldar i onödan. Att förlänga verktyg och annat med meterlånga rör är inte nödvändigt, då är risken stor att man förstör dämparen.
    Anledningen till att den går tungt är att oljan i den ska passera en liiiten oljekanal, dvs att mycket olja ska igenom ett litet hål och det är därför det går tungt, det sitter alltså ingen jättefjäder i den som ska övervinnas eller nåt.
    Man ska alltså pressa ihop den långsamt utan överdriven kraft och jag brukar bara använda normala handverktyg och dra den i spänt läge, när den väl är där är det ingen jättekraft som behövs för att hålla den där och man kan då peta på remmen.
    Eftersom jag är så klen så måste jag använda långa verktyg...

    Orkar inte hålla komprimeringen med en hand och samtidigt lägga på remmen om jag använder en kort nyckel.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

Liknande ämnen

  1. Cylindrisk vibrationsdämpare? Var köpa?
    Av Mr Aero i forum Off Topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-07-19, 12:25
  2. vilken löprulle har 9-5 98 ?
    Av reydelchat i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-23, 14:50
  3. Hur mycket får en löprulle glappa i lagret?
    Av bart112 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-13, 14:54
  4. Vibrationsdämpare / Remspännare
    Av hellraiser i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-12, 20:21
  5. art.nr på vibrationsdämpare motorfäste 9-5?
    Av Laplander i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-02-18, 16:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •