Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: hur göra om det ser ut så här? oil-sludge? *bild*

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 374

    hur göra om det ser ut så här? oil-sludge? *bild*

    detta en 9-5 -98 2.3t, turbon rasa imorse, klämde på slangarna till vv, och de var ju igengeggade... och kollade då för säkerhets skull under ventilkåpan och där var ju en del avlagringar... är man tvungen att lämna in den och riva isär för rengöring eller räcker det med några täta oljebyten? nån flush kanske?
    antar att jag lär av med tråget för rengöring med...
    bilen har gått 18k, vid 14k fick den utbytesmotor o ny kamkedja bla...




    mvh en som snart bryter ihop på sin saab [/img]

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 096
    Mja...det enklaste/billigaste är att plocka ner och göra rent tråget+silen, byta turbo och kanske mäta hur långt kamkedjesträckaren har gått ut.
    Sen är det bara att fylla på med olja och hålla hököga på oljeförbrukningen.
    Signatur...

  3. #3
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 480
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    Mja...det enklaste/billigaste är att plocka ner och göra rent tråget+silen, byta turbo och kanske mäta hur långt kamkedjesträckaren har gått ut.
    Sen är det bara att fylla på med olja och hålla hököga på oljeförbrukningen.
    Skölj motorn då med.
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    111
    Min turbo rasade i lördags, på en -99:a 2,3T

    När det är såhär, är det då något som kan gå på "oil-sludge"-garantin?

    (jag vet inte om min bil ser ut såhär, eller om det är geggigt i någon slang, men om det skulle vara det, kan det då vara en garanti-sak?
    SAAB 9-5 -99 kombi | Nordic 2+ ca 245 hk

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 549
    Citat Ursprungligen postat av Andykidden
    Min turbo rasade i lördags, på en -99:a 2,3T

    När det är såhär, är det då något som kan gå på "oil-sludge"-garantin?

    (jag vet inte om min bil ser ut såhär, eller om det är geggigt i någon slang, men om det skulle vara det, kan det då vara en garanti-sak?
    Olisludge var/är ju ett problem på T7-bilar. T5 har varit skonade.
    Läs mer om skräpet här: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=133129
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  6. #6
    Grundladd Anguss avatar
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    499
    Citat Ursprungligen postat av niohundra
    Olisludge var/är ju ett problem på T7-bilar. T5 har varit skonade.
    Läs mer om skräpet här: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=133129
    Jo visst är det ett problem på T7... vilket han ju har. En 9-5 kombi från 1999 har ju i allra högsta grad en T7-motor. Eller snabbläste du och fick det till en Saab 99 2,3T?
    SAABHISTORIK • MY95 9000 2,3T > MY98 9000 2,3T Classic > MY04 9-5 Aero SC > MY09 NG9-3 SC

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 549
    Citat Ursprungligen postat av Angus
    Citat Ursprungligen postat av niohundra
    Olisludge var/är ju ett problem på T7-bilar. T5 har varit skonade.
    Läs mer om skräpet här: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=133129
    Jo visst är det ett problem på T7... vilket han ju har. En 9-5 kombi från 1999 har ju i allra högsta grad en T7-motor. Eller snabbläste du och fick det till en Saab 99 2,3T?
    Hehe.. Var den här jag tänkte på

    Citat Ursprungligen postat av Andykidden
    Min turbo rasade i lördags, på en -99:a 2,3T

    När det är såhär, är det då något som kan gå på "oil-sludge"-garantin?

    (jag vet inte om min bil ser ut såhär, eller om det är geggigt i någon slang, men om det skulle vara det, kan det då vara en garanti-sak?
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 296
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Andykidden
    Min turbo rasade i lördags, på en -99:a 2,3T

    När det är såhär, är det då något som kan gå på "oil-sludge"-garantin?

    (jag vet inte om min bil ser ut såhär, eller om det är geggigt i någon slang, men om det skulle vara det, kan det då vara en garanti-sak?
    du har ingen motorgaranti på din, dels har du steg2 trim vilket inte lär va poppis när saab får in den, för det andra är ju garantin 8 år, vilket borde betyda att 99orna är på slutfasen nu, troligen såldes väl inte alltförmånga 9-5 av 99 års modell i slutet på augusti -99 utan då va de årsmod 00.
    eller är jag helt fel ute?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 906
    Helt riktigt. Årsmodell -98 och -99 är körda oavsett hur välfyllda serviceböckerna är...
    Fredrik J

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 549
    Citat Ursprungligen postat av niohundra
    Citat Ursprungligen postat av Angus
    Citat Ursprungligen postat av niohundra
    Olisludge var/är ju ett problem på T7-bilar. T5 har varit skonade.
    Läs mer om skräpet här: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=133129
    Jo visst är det ett problem på T7... vilket han ju har. En 9-5 kombi från 1999 har ju i allra högsta grad en T7-motor. Eller snabbläste du och fick det till en Saab 99 2,3T?
    Hehe.. Var den här jag tänkte på

    Citat Ursprungligen postat av Andykidden
    Min turbo rasade i lördags, på en -99:a 2,3T

    När det är såhär, är det då något som kan gå på "oil-sludge"-garantin?

    (jag vet inte om min bil ser ut såhär, eller om det är geggigt i någon slang, men om det skulle vara det, kan det då vara en garanti-sak?
    Rättar mig själv. Det var ju en 9k på avataren, och en 9-5 i signaturen. Gick förbi mig själv i huvet där, 9ks sista år va väl 98, dessutom är det ju t7 på 9-5orna.

    Mvh
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 374
    har ny plockat av turbo o tråg, rengjort, var inget skit i silen, och bottendelen av motorn såg fin ut, inga avlagringar alls, kolvar stkar o vev såg perfa ut... inget klegg heller i tråget..

    men vad ska man skölja med? dubla oljebyten?

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 096
    Låter bra! Bara att handla en Feltema turbo och bulta ihop. Det var troligtvis bara ett helt vanligt turbohaveri. När man byter motor på garantin flyttar man över gamla turbon. Gamla turbon har troligtvis tagit stryk i samband med att gamla motorn skär så det var bara frågan om tid när den skulle ge sig.

    Med andra ord, inga större problem som jag ser det
    Signatur...

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 374
    jag velade faktiskt lite mellan biltema o en utbytes men beställde faktiskt en utbytes garret, hoppas de är lite bättre än biltema iaf...

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    23
    bilderna är från 2005 ?
    Saab 900 2,0T

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 374
    nja, jag har inte lärt mig ändra datumet i kameran

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 273
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    Låter bra! Bara att handla en Feltema turbo och bulta ihop. Det var troligtvis bara ett helt vanligt turbohaveri. När man byter motor på garantin flyttar man över gamla turbon. Gamla turbon har troligtvis tagit stryk i samband med att gamla motorn skär så det var bara frågan om tid när den skulle ge sig.

    Med andra ord, inga större problem som jag ser det

    Det är inte speciellt ofta som man använder gamla turbon vid ett motorbyte pga. motorgaranti. För ett par månader sedan meddelade dock SAAB att dom inte längre tar turboaggregat på garantin. Sedan dess beror det alltså på kunden om den vill vill betala för ett turbobyte om nu denna är sliten. Det är ju inte direkt sällan som turbon är på god väg att ge upp om motorn är dålig i övrigt.

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 096
    Citat Ursprungligen postat av E Larsson
    Det är inte speciellt ofta som man använder gamla turbon vid ett motorbyte pga. motorgaranti. För ett par månader sedan meddelade dock SAAB att dom inte längre tar turboaggregat på garantin. Sedan dess beror det alltså på kunden om den vill vill betala för ett turbobyte om nu denna är sliten. Det är ju inte direkt sällan som turbon är på god väg att ge upp om motorn är dålig i övrigt.
    Jag jobbar på en av Sveriges största SAAB-Opel ÅF och senast jag kikade in på verkstan flyttade vi över rubb och stubb från gamla motorn vid shortblock-byte. Dvs. det är i stort sett bara block med vev och kolvar som man byter ut. Toppen med kamaxlar flyttas över, dock byts kedja och dreven ut.

    Det skulle inte förvåna mig om hans aggregat bedömdes som OK när dom bytte shortblock, för att ge upp 4000 mil senare.
    Signatur...

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    90
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av Andykidden
    Min turbo rasade i lördags, på en -99:a 2,3T

    När det är såhär, är det då något som kan gå på "oil-sludge"-garantin?

    (jag vet inte om min bil ser ut såhär, eller om det är geggigt i någon slang, men om det skulle vara det, kan det då vara en garanti-sak?
    du har ingen motorgaranti på din, dels har du steg2 trim vilket inte lär va poppis när saab får in den, för det andra är ju garantin 8 år, vilket borde betyda att 99orna är på slutfasen nu, troligen såldes väl inte alltförmånga 9-5 av 99 års modell i slutet på augusti -99 utan då va de årsmod 00.
    eller är jag helt fel ute?
    Men jag har för mig att min bil har kvar motorgarantin, eftersom den gäller väl upp till 8 år Eller 10 000 mil? Min har gått, 7100 mil.

    Eller har jag fel?

  19. #19
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 906
    Jag fick både shortblock, topp och turbo på oilsludgegarantin men det var i början när garantin just börjat användas. Verkstad var Ana Trollhättan...
    Fredrik J

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 374
    turbon som satt på min är originalet, enligt han jag köpte bilen av hade saab bedömt att den inte tagit nån skada vid motorraset detta var ju 05 nångång... men det kan ju hända att han kört den hårt också efteråt vad vet jag...
    aja, nu ligger en td04 på köksbordet o väntar på lite grejs från speedparts

Liknande ämnen

  1. Oljeläckage 9000 2.3i -91 Hur göra? MED BILD
    Av Tamii i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-11-17, 08:57
  2. vad ska ja göra med T-GUL? *bild*
    Av grewen i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-02-02, 23:41
  3. Göra rent här? (Bild)
    Av stefffe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-07-24, 20:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •