Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Kraftlös och vitt rökmoln OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Örebro, Närke.
    Inlägg
    4

    Kraftlös och vitt rökmoln OG9-5

    Bilen i fråga är min 9-5a från 98, med 19 000 mil på mätaren, 2.0T med Maptun Steg 3 trim, ska ha varit servad var tusende mil med stift, olja och filter. Samt att VV är uppgraderad och bytt oilsludge. Nu till det "roliga";

    Ligger och åker på väg hem(Örebro) från Linde Open med ett par polare i bilen, detta utspelade sig den 11/8, och vi kryssar i 110 cirkus. Har nyligen dragit en liten repa upp mot 200 km/h, skulle blivit mer ifall inte bilar framför existerat. Hursomhelst, så tappar jag laddtryck. Den ligger på 0,4 bar vid full gas(normalt på 1.1). Jag tänker först att det är wastegaten som kärvar lite, den har gjort så ett par ggr tidigare(inget som skett ofta, nån gång i månaden), men laddet gick ej upp igen. Och lite mellanrum för era ögons skull:

    Så jag vevar ner rutan, lyssnar och hör att det pulserar lite, låter det som iaf; som att den "pustar" efter att man har sprungit ett sprint-lopp, i jämn takt, sen så tappar jag allt ladd(laddar bara upp till minus 0,1 bar) och det viner till lite hög-pitchat. Nu börjar jag bli rädd, vad fan är det som händer.

    Vi ner farten till 90 efter ett par provgasningar utan effekt(noll acc) och precis vid infarten till gamla B&W(numera Coop Forum) i Lillån så börjar det... Det bolmar något så OFANTLIGT helvetiskt mycket vit rök från avgaset. Vi svänger snabbt av och saktar ner fort, rullar till en stor parkering där jag, efter att vi blivit omringade av rök inuti bilen(det tog en halv sekund) och hela bilen bara var ett rökmoln, stänger av bilen.

    Tankarna snurrar, kommer ihåg att jag läst mycket om att vit rök oftast är
    vatten <--> någon packning(topplockspackning förslagsvis) medans blå rök är olja/mer turbo"baserat". Men innan vi stängde av så hörde man hur turbin-bladen skorrade(vad vi tror var skorrade iaf) samt att tomgången var helt labil. Öppnar huven så fort röken lugnat sig lite, det bolmar från turbon primärt...

    Kollar oljan; den var lite låg, men fortfarande rätt färg samt inte tvärslut.
    Konstaterar att turbon sugit ur en jävla massa olja i samband med det hela. Men där blir jag återigen fundersam, borde det inte ha rykt blått då?

    Bilen står nu utanför Maptun's grindar i Örebro, och first thing imorgon blir att åka dit och prata med de på Maptun om det hela, förklara allt i detalj som nu.

    Men jag är oerhört tacksam för vad det kan tänkas vara, eftersom det förvirrar mig att det var vit rök och en av polarna(som har haft 2 turboras, 1 motorras samt 4 växellådsras, med saabar) påstår det vara turboras, tror han iaf. Please give me your thoughts, jag tror att jag berättat allt, det läckte lite smått olja underifrån turbon efteråt, men bara litegrann efter att vi stängde av.

    Typiskt nog hade man köpt tröjan på Linde Open som lyder:
    "Fuck you, I drive a SAAB".
    -Saab 9-5 2.0T -98 Steg 4(270 Hk, 370 Nm)

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 584
    Vit rök är vatten, blå rök olja.

    Dvs, turbon kan vara skyldig för båda delarna. Luktar det avgaser i expansionskärlet kan du dock vara ganska säker på att det är toppen.

    Snor ett inlägg från Frändberg:

    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    om det är ett turbo haveri så är röken oxå vit är inte alltid det blir blå rök när det kommer ner olja i avgassystemet

    här är en bild på en 9-5a som har lite olja kvar i avagssystemet efter turbo bytet som synes så är röken vit skulle varit lite snabbare med kamran så hade ni fått se ett rejält vitt rökmoln finns många exempel

    Mvh
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 418
    detta hände mig precis också! hade precis gift in en st1 box o på väg hem så ryker det vitt utav helvete... är det bara att kolla om turbon är glapp eller hur vet man vad som pajat? bilen en 9-5 2,3t -98... har ägt bilen en vecka, paj spjällhus, paj bussningar bak, och nu detta...

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    154
    Detta hände mig för 2 veckor sedan, luktade inte mycke så jag trodde yop eller dyligt men de va turbon som sket sig, bara byta o se glad ut
    9-5 -03, 2,3t - skrotad.
    900 -94 2,0T masserad
    http://www.garaget.org/?car=205116

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 604
    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    detta hände mig precis också! hade precis gift in en st1 box o på väg hem så ryker det vitt utav helvete... är det bara att kolla om turbon är glapp eller hur vet man vad som pajat? bilen en 9-5 2,3t -98... har ägt bilen en vecka, paj spjällhus, paj bussningar bak, och nu detta...
    Säkert turbon som lagt av tyvärr.

    Ganska vanligt vid trimmning speciellt om bilen har gått långt.
    Hinner inte med allt.....

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 418
    mjo men hann ju inte ens köra 1km... hade av avgaset o kände på den, glappade duktigt... vågar man sätta på en biltema turbo? och är det nåt annat man ska kolla över i samma veva?
    eller om man skulle köpa en td04 istället? skiljer ju typ 1500 inkl slangsats. men det kanske inte lirar med programmet...

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Örebro, Närke.
    Inlägg
    4
    Jag tackar för svar, om det är turbon så blir det byte till något fetare medans man "ändå håller på", sen får jag ta den kostnaden. Räknar med 20 000 för hela kalaset, med ommappning, ny aero-turbo eller gt28bb, samt service av motorn. *suckar* there goes my vacation. Men ska göra det bästa av det hela, det får ta och bli 300 ponnys i henne nu annars får det vara ;D
    -Saab 9-5 2.0T -98 Steg 4(270 Hk, 370 Nm)

  8. #8
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Ja,,det bästa är att mont en Aero turbo istället ( td04-15:t ),, den håller bättre,, och ger också mer effekt..

    Mvh
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    örebro/bonnavischan
    Inlägg
    604
    tråkigt men det löser sig nog. skaffa ett riktigt as till turbo nu när du ändå håller på!

    Höres mvh peter
    9-3 aero sportcombi. Lite "tunad"
    http://www.garaget.org/Pekkis
    Livet är inte bara en lek det är en dans på rosor också!

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Örebro, Närke.
    Inlägg
    4
    Det blir så mkt som såhär; fick en offert av MapTun(riktigt schyssta killar)
    TD04-15T(Aero-turbo)

    Vatten samt oljeslangar

    Service(19 000 mila, med oljor, filter samt stift och kupéfilter och bromsvätska)

    Steg 4 programvara

    Detta inklusive arbete och moms för ca 23 000 SEK, effekten kommer bli cirkus 280-285 hk

    Det är rabatter på diverse grejer/arbete. De sa att för bara vanliga turbon samt oljebyte skulle det gå på typ 8000, men vafan, när man ändå byter så får man se till att byta upp sig Nästa steg blir nog att önska sig Alu-Intercooler till julklapp tror jag. Wish me luck!
    -Saab 9-5 2.0T -98 Steg 4(270 Hk, 370 Nm)

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    190
    Hoppas allt löser sig!
    Saab 900 -95. BSR steg 2. SE Paket

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Örebro, Närke.
    Inlägg
    4
    Nu så äntligen, fått tillbaks bilen från MapTun, och JÄVLAR vad hon går
    Visade sig i allt som skulle göras att LMM:en dessutom var trasig, så det fick bli en ny sådan(dör i plånboken) men men, och så mappade de lite för att GLT vart för högt med nya turbon, så det vart lite "refined" Steg 4 programvara, och vilken skillnad det vart i framförallt accelerationen!
    Ni får ursäkta att jag svamlar och babblar, men jag fick tillbaks den för en timme sen knappt, helt lyrisk, väntar på att få sätta mig och köra igen!

    Men det var som sagt turbon som sagt adjö, så allas(tror det iaf) spekulationer här var korrekta. Nu är allt som saknas en fin alu-IC för varma sommardagar. Men de dagarna är ju slut nu så, jag ska skaffa red stuff och powerflex innan vintern också, men det är för en annan forumsdel. Tack för all input från er på STCS!

    Måste bara citera MapTun-killarna: "Den går jävligt bra nu!" Och jag håller med, heaven here I come(death imminent)
    -Saab 9-5 2.0T -98 Steg 4(270 Hk, 370 Nm)

  13. #13
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901
    Låter härligt!

    Kul att det löste sig!
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

Liknande ämnen

  1. Kraftlös och vitt/grått rökmoln OG9-5 2,0t Biopower
    Av lillefar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2021-07-07, 08:14

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •