Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: 9-5 Aero BSR steg3 med racekat?

  1. #1

    9-5 Aero BSR steg3 med racekat?

    Hej,

    Har BSR steg1 och har just köpt framrör+racekat i syfte att uppgradera till steg3. Dock rekommenderar BSR sin sportkat. Kommer det funka problemfritt att köra med racekat, trots att programvaran är "avsedd" för sportkat?

    Mvh Totto

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 069
    Medlem#
    4096
    Inga problem.....det hade varit värre tvärtom!!

    Klart att BSR rekommenderar sin sportkat
    Då får dom ju sälja
    I´ll never buy a Toyota, and not a Honda of course.....
    Won´t even think of a VOLVO, I might as well use a Horse........
    <<<Aero>>>

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Stockholm, Sverige
    Inlägg
    191
    När du beställer av dem, nämn att du har racekat på utifall de anpassar mjukvaran på något sätt då. Kanske någon häst extra.
    SAAB 9000 CSE 2.0i -95 (Ska säljas)
    SAAB 9000 CSE 2.3t -95 Min projekttråd

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    67
    Citat Ursprungligen postat av stesmi
    När du beställer av dem, nämn att du har racekat på utifall de anpassar mjukvaran på något sätt då. Kanske någon häst extra.
    Bsr har sina fasta mappningar och är inte villiga att ändra sin programvara efter din hårdvara. Det fick jag som svar

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Sthlm/Kungsängen
    Inlägg
    474
    Citat Ursprungligen postat av pink-ride
    Citat Ursprungligen postat av stesmi
    När du beställer av dem, nämn att du har racekat på utifall de anpassar mjukvaran på något sätt då. Kanske någon häst extra.
    Bsr har sina fasta mappningar och är inte villiga att ändra sin programvara efter din hårdvara. Det fick jag som svar
    Så dom gör alltså inga individuella mappningar över huvudtaget?? :S
    The Only Subtitute For Cubic Inches Is Technology.
    // 9³ Aero -02
    #6962

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Stockholm, Sverige
    Inlägg
    191
    Då kontaktar du Maptun eller Nordic så fixar de det åt dig.
    SAAB 9000 CSE 2.0i -95 (Ska säljas)
    SAAB 9000 CSE 2.3t -95 Min projekttråd

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Hallstahammar
    Inlägg
    198
    Citat Ursprungligen postat av pink-ride
    Citat Ursprungligen postat av stesmi
    När du beställer av dem, nämn att du har racekat på utifall de anpassar mjukvaran på något sätt då. Kanske någon häst extra.
    Bsr har sina fasta mappningar och är inte villiga att ändra sin programvara efter din hårdvara. Det fick jag som svar

    Där ser man.... De gör väl alltid undantag, gäller bara att känna rät folk
    Kör: Saab 93 SS Aero -03-- BSR steg 1

  8. #8
    Hej

    Åh detta känns som en favorit i repis.. måste bara länka till denna tråd
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... r%F6tt+bsr

    Som sagt Maptun eller Nordic känns som ett bra alternativ även i detta fall

    Mvh

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    591
    Citat Ursprungligen postat av zeki
    Citat Ursprungligen postat av pink-ride
    Citat Ursprungligen postat av stesmi
    När du beställer av dem, nämn att du har racekat på utifall de anpassar mjukvaran på något sätt då. Kanske någon häst extra.
    Bsr har sina fasta mappningar och är inte villiga att ändra sin programvara efter din hårdvara. Det fick jag som svar

    Där ser man.... De gör väl alltid undantag, gäller bara att känna rät folk
    Har läst mig till att folk köpt sig individuellt styrprogram även från BSR, kan vara vänner emellan så att säga som du skriver.

    I grunden vet jag, efter kommunikation med BSR, att det inte gör specialanpassningar utöver de steg som saluförs, delvis pga. tidsskäl.
    Däremot kan de nog ta an sig "problembilar", MEN OBSERVERA att det då handlar om bilar som inte fungerar på det sättet som trimmet utvecklats på. Sammanfattningsvis rör det sig då om en undersökning om felet återfinns i BSR produkter (såsom mjukvara) eller i bilens komponenter.

    Och för att återgå till den ursprungliga frågan, så skulle jag inte sätta en katalysator med annan flödeskaräkteristika än vad mjukvaran är anpassad för. Känner till turbohaveri och kat-haveri då mjukvaran inte lirat ihop med avgasystemet.

  10. #10
    Grejen är ju den att jag redan har PPC. Uppgradering till steg 3 kostar då 1500kr hos BSR. Hos Nordic eller Maptun åker jag på 8-9000kr.

    Det vore alltså bra om det funkade med BSR steg 3 + racekat. Finns det möjligen någon som har denna kombination??

    Mvh Totto

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    591
    Hej,

    jag förstår din ambition. Vi får hoppas att någon med just den konfigurationen läser tråden och kan ge riktigt bra svar med erfarenhet. Den kat:en du köpt kanske inte skiljer ut sig så värst mycket från den kat BSR använt för trimmet. Vem vet? Men det finns ju olika typer av race-kat:ar dessutom. Problemet är väl att rätt få verkligen provat sådana varianter där hårdvara och mjukvara inte är primärt avsedda.
    Är det JT du köpt eller har du fått?

    Annars blir väl det att uppfinna hjulet för andra gången, dvs. helt enkelt test om du får felkod med din race-kat, men man kan väl tänka sig risk med detta. Alternativt, men allt detta vet du, är ju att bortse från de extra hästkrafterna och rivet med en race-kat skulle ge i jämförelse med orginal katalysator. I vart fall, så hoppas jag det löser sig och med mindre pengar spenderade.

  12. #12
    Ja, det är JT64-1R.

    Vad gäller BSR så har de varit mycket bra att ha att göra med hittills. T ex vid en misslyckad nedladdning av programvara en fredag e.m.(strömmen bröts). Då skickade de kostnadsfritt en ny programmerad styrbox dagen efter (med lördagsutdelning!)

    // Totto

Liknande ämnen

  1. Svar: 81
    Senaste inlägg: 2008-02-15, 20:57
  2. 900/9-3 Steg3 VS. 9-5 Aero Steg3 ?
    Av negative i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2007-03-15, 18:43
  3. 3" DP + racekat på 9K AERO ´97! Tvunget med ny mapp?
    Av RacingEdition i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-01-29, 22:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •