Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Dåliga spännrullar (Vattenpumpen troligen boven) LÖST

  1. #1

    Dåliga spännrullar (Vattenpumpen troligen boven) LÖST

    Hejsan !

    Har ett susande/swischande ljud i från motorn när den står på tomgång och när man gasar lite lätt. Tycker mig höra att de kommer ifrån drivremmen/spännrullarna.

    Jag har aldrig bytt dem under mina 6000 mil som jag har ägt bilen. Kan de vara dessa spännrullar + drivrem som ska bytas på min 900 Ng ?

    Är det svårt att byta dem ?
    Hur kontrollerar man skicket på rullarna/drivremmen bäst ?
    Är det något annat än rullar/drivremm man bör beställa ?

  2. #2
    jag undrar det samma. tacksam för svar.

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    lossa remmen, snurra på dem, låter de illa och glappar så byt. fast å andra sidan så är det så vanligt med trasiga rullar så är de aldrig bytta så byt alltihop. Så dyra är de inte.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    lossa remmen, snurra på dem, låter de illa och glappar så byt. fast å andra sidan så är det så vanligt med trasiga rullar så är de aldrig bytta så byt alltihop. Så dyra är de inte.
    Ska ta mig till bilen idag och lyssna på alla hjulen , lutar mycket åt att det blir byte av både drivremm + alla spännhjul ! Det har ju inte byts under de 6000 milen jag har ägt den. Är det svårt att komma åt de olika hjulen ?

    Speedparts säljer spännrulle nummer 6 för 2 st olika priser



    En kostar 1175 :- och en annan för 190 :- misstänker att den dyrare varianten är med hela armen och den andra är bara själva spännrullen.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 604
    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    lossa remmen, snurra på dem, låter de illa och glappar så byt. fast å andra sidan så är det så vanligt med trasiga rullar så är de aldrig bytta så byt alltihop. Så dyra är de inte.
    Ska ta mig till bilen idag och lyssna på alla hjulen , lutar mycket åt att det blir byte av både drivremm + alla spännhjul ! Det har ju inte byts under de 6000 milen jag har ägt den. Är det svårt att komma åt de olika hjulen ?

    Speedparts säljer spännrulle nummer 6 för 2 st olika priser



    En kostar 1175 :- och en annan för 190 :- misstänker att den dyrare varianten är med hela armen och den andra är bara själva spännrullen.


    Stämmer bra.

    SP har väl en sats har jag för mig innehållandes 3 rullar och en rem.

    Man får ju välja med eller utan AC

    http://www.speedparts.se/shop/prod/res_ ... 00ng.shtml
    Hinner inte med allt.....

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av fredde1
    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    lossa remmen, snurra på dem, låter de illa och glappar så byt. fast å andra sidan så är det så vanligt med trasiga rullar så är de aldrig bytta så byt alltihop. Så dyra är de inte.
    Ska ta mig till bilen idag och lyssna på alla hjulen , lutar mycket åt att det blir byte av både drivremm + alla spännhjul ! Det har ju inte byts under de 6000 milen jag har ägt den. Är det svårt att komma åt de olika hjulen ?

    Speedparts säljer spännrulle nummer 6 för 2 st olika priser



    En kostar 1175 :- och en annan för 190 :- misstänker att den dyrare varianten är med hela armen och den andra är bara själva spännrullen.


    Stämmer bra.

    SP har väl en sats har jag för mig innehållandes 3 rullar och en rem.

    Man får ju välja med eller utan AC

    http://www.speedparts.se/shop/prod/res_ ... 00ng.shtml

    Hör man tydligt att någon utav rullarna skulle vara slut ? Misstänker att de kommer att rulla/snurra trögt.
    Är det svårt att komma åt och byta den mittersta spännhjulet ?

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 115
    Medlem#
    5389
    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    Hör man tydligt att någon utav rullarna skulle vara slut ? Misstänker att de kommer att rulla/snurra trögt.

    Mjaae, oftast när en sådan typ av lagring ger sig så rullar det väldigt lätt, nästan för bra! Du kommer väl ihåg när man var ung och åkte skateboard och man jämförde vems hjul som kunde snurra längst? Känn på de nya rullarna, de rullar inte särskilt "långt"...

    /M

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    Hör man tydligt att någon utav rullarna skulle vara slut ? Misstänker att de kommer att rulla/snurra trögt.

    Mjaae, oftast när en sådan typ av lagring ger sig så rullar det väldigt lätt, nästan för bra! Du kommer väl ihåg när man var ung och åkte skateboard och man jämförde vems hjul som kunde snurra längst? Känn på de nya rullarna, de rullar inte särskilt "långt"...

    /M
    Tackar Magnus för den fantastiska förklaringen , ska tänka på mina gamla inlines när jag meckar med bilen ikväll

  9. #9
    Nu när jag och sambon var och pillade lite för att känna/lyssna på hjulen så började jag fundera på om det inte är AC Kompresson, Vattenpumpen, Generatorn ?

    Har iallafall beställt 2 st nya spännrullar , återkommer med svar

  10. #10
    Hejsan !

    Efter att ha konsulterat en bilverkstad + min mekaniker så tror vi att felet ligger i en slut/dålig vattenpump. Bilen har gått snart 30000 mil och pumpen behöver ju inte vara bytt på dessa 30000 mil.

    Vad bör man tanka på när man byter till en ny vattenpump ? ska beställa ifrån Speedparts en ny så tips mottages

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 880
    köp nya oringar oxå art nr 12.6614 annars är det ett snabbt och lätt ingrepp

  12. #12
    Nu har jag rivit ur vattenpumpen och den låter väl enligt mig inget vidare. Låter som en skovel inuti vattenpumpen tar i själva huset.

    Snurrar man fort med hjälp av handen så känner man mindre vibrationer och någon slags obalans. Får troligen min nya imorgon av Speedpart så ska jag jämföra och återkomma med resultatet

    Spännrullarna är bytte och gjorde säkert sitt eftersom de var helt slut enligt "rullskridskoprincipen"

  13. #13
    Felet löst en ny vattenpump ifrån Speedparts hjälpte !
    Byte även 2 st spännrullar

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 115
    Medlem#
    5389
    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    Spännrullarna är bytte och gjorde säkert sitt eftersom de var helt slut enligt "rullskridskoprincipen"

    Hrrm,hrrm...Skateboardprincipen om jag får be!


    Skönt att det löste sig för dig!

Liknande ämnen

  1. Behöver hjälp att utreda misständningar*Troligen löst*
    Av Magnus84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2011-07-14, 15:02
  2. Byte av spännrullar till drivrem 900NG
    Av svennan89 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-12-07, 18:35
  3. Köpa drivrem och spännrullar. Orginal eller ej?
    Av Andreas O i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-05-24, 18:43
  4. Limp home mitt i omkörning.. Vad göra nu? Troligen löst
    Av adj i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-07-27, 05:01
  5. ss-aero går i väggen vid 4000 rpm, (troligen löst)
    Av b10tax i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-06-30, 17:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •