Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Lura LH 2.4, folkrace/rallycross.

  1. #1
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 995
    Medlem#
    5849

    Lura LH 2.4, folkrace/rallycross.

    Tjena, har funderat ett tag på hur man enkelt skulle kunna lura LH att köra på lite mer soppa med std. BRT och spridare.

    Rent teoretiskt sett skulle man kunna sätta ett statiskt lambdavärde på 1V och sedan modifiera signalen från LMM till att vara lite större än vad den egentligen är.

    Frågan är om systemet kommer genomskåda detta på något sätt eller om det är så pass lättlurat att en person med skapliga elektronikkunskaper skulle kunna ordna två separata, från boxen sett, spänningsregulatorer för att sätta lambdavärde och justera insignal från LMM....

    Någon som har kvalificerad gissning eller kunskap i ämnet?

    Tnx

    MVH

    //Andreas
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 502
    Förmodar att du redan kör med 3.0+ BTR och värstingchipp?

    /M
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 515
    Medlem#
    5737
    Ett variabelt motstånd kopplat till kylvätsketempgivaren kan kanske funka annars? Om LH't tror att motorn är kall så fetar den ju på lite extra.

    Klämd BTR kanske funkar också?

    I vilket fall så kommer nog CE tändas efter ett tag men är det bara en folkracebil så kvittar de kanske...
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  4. #4
    Hej!

    En fast spänning på lambdan kräver nog lite eftertanke.
    LH reglerar ju hela tiden runt lambdavärdet och när detta inte ändras när LH reglerar är det svårt att veta vad blandningen egentligen blir.
    Ska du vara säker på att få mer bränsle får du i så fall lägga lambdaspännigen på nåt som garanterat tolkas som för mager blandning av LH. I så fall kommer boxen att reglera till maxvärdet och sedan kommer det att bli CE. Detta borde ge mer soppa, åtminstone vid lätt last, men frågan är hur bra det funkar i praktiken.
    Vid hög last tror jag varken LMM eller lambda spelar så stor roll för bränsleblandinngen. Då är det nog högre bränsletryck som gäller.
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 196
    Håller med Anders! Lambda kopplas ju ur vid fullast så att joxa med lambdan är inte ens nödvändigt.

    Bränsletryck och kanske fixa justerbar LMM från Icke kattbil skulle jag gå på.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  6. #6
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 757
    Medlem#
    1765
    Om där nu är originalspridare och original BTR, varför vill du lura LH till o gå fett? det ger knappast mer effekt.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  7. #7
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 995
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik1765
    Om där nu är originalspridare och original BTR, varför vill du lura LH till o gå fett? det ger knappast mer effekt.
    Är inte ute efter att lura det till att gå fett, bara mindre ekonomiskt.
    Kan egentligen ingenting om motortrimmning, eller absolut inte sugisar iaf.
    LH kanske rent utav står upp för sej själv tillräckligt ändå om man börjar modda lite andningsvägar m.m....(?)

    Detta var bara tankar om hur man skulle kunna öka bränslemängden marginellt till en viss mängd luft, absolut inte genomtänkt över huvud taget, varför jag hör med er grabbar.

    Skulle man kunna få några utlåtanden om hur LH kommer reagera på om jag inte utför några som helst konstiga ingrepp som jag nämde ovan utan bara sätter på någon modell större spridare, som ifrån T modellen t.ex?

    CE vill man väl helst inte ha, detta kommer väl förmodligen hända på tomgång och låglast vid t.ex större spridare om jag förstått er rätt.

    Ta som ett exempel ett tävlingsheat då, där motorvarvtalet mer eller mindre aldrig underskrider 3000rpm och man förmodligen kan säga att den går på "fullast" hela tiden. Läser LH något lambdavärde under dessa omständigheter öht? Och om CE skulle sättas t.ex i depån före ett heat, släcker den detta själv om motorvarvtalet ökar eller måste detta raderas manuellt var gång?

    Detta med lambdavärdet på låg/fullast och vid olika motorvarvtal skulle jag gärna vilja få kläm på......

    Tack för redan givna åsikter, jag hör gärna fler utifrån min vidare frågeställning!

    MVH // Andreas
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  8. #8
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 757
    Medlem#
    1765
    Citat Ursprungligen postat av flaset
    LH kanske rent utav står upp för sej själv tillräckligt ändå om man börjar modda lite andningsvägar m.m....(?)
    Ja så länge det inte är några herrejösses modifieringar, lite porting och kanske omslipade kammar ska nog inte va något problem. Byter du till större spridare så kommer den bara gå fetare, inte bättre. Ett fultricks är ju annars att bygga egen LMM med en areaökning som är samma i % som dom spridare du byter till är större än originalet i %. Har aldrig provat själv men det finns dom som lyckats få till det riktigt bra.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 196
    Vad jag vet så vinner man nästan alltid på att feta på en orginal sugmotor lite extra.
    Max vrid/effekt uppnås på ungefär lambda 0,85.. men så fett går nog inte en saabsugis på fullast. Turbon ligger dock säkert fett så det räcker på fullast och där tjänar man ingenting.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sarpsborg, Norge
    Inlägg
    495
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik1765
    Citat Ursprungligen postat av flaset
    LH kanske rent utav står upp för sej själv tillräckligt ändå om man börjar modda lite andningsvägar m.m....(?)
    Ja så länge det inte är några herrejösses modifieringar, lite porting och kanske omslipade kammar ska nog inte va något problem. Byter du till större spridare så kommer den bara gå fetare, inte bättre. Ett fultricks är ju annars att bygga egen LMM med en areaökning som är samma i % som dom spridare du byter till är större än originalet i %. Har aldrig provat själv men det finns dom som lyckats få till det riktigt bra.
    Man kan använda LMM från 9000 2,3T 91-92 (012?) den har större area. Denna är populär blandt volvofolket.

  11. #11
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 995
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Vad jag vet så vinner man nästan alltid på att feta på en orginal sugmotor lite extra.
    Max vrid/effekt uppnås på ungefär lambda 0,85.. men så fett går nog inte en saabsugis på fullast.
    Tack, det var det jag var ute efter och menade med "att gå mindre ekonomiskt"!

    Jaja, fusk-trimmning på denna nivån verkar inte vara utforskat så värst så jag får väl helt enkelt prova och se.....

    Ingen som vet något om det jag nämnde i förra inlägget ang. om CE släcks automatiskt vid ökat motorvarvtal och belastning om den uppkommer på t.ex tomgång?

    Tack, MVH // Andreas
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  12. #12
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 995
    Medlem#
    5849
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 196
    Citat Ursprungligen postat av flaset
    .

    Ingen som vet något om det jag nämnde i förra inlägget ang. om CE släcks automatiskt vid ökat motorvarvtal och belastning om den uppkommer på t.ex tomgång?

    Tack, MVH // Andreas
    Det gör den inte vad jag vet.
    Men det lönar sig inte att feta på speciellt mycket om du har orginal kammar m.m.
    Lambda klarar att kompensera för drygt 10% mera bränsle på LH vad jag vet kanske mera...
    T5 och nyare system kanske 20% och höjer du bränslemängden 10% så räcker det mer än väl..
    Vad har du tänkt göra åt motorn i övrigt?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  14. #14
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 995
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Lambda klarar att kompensera för drygt 10% mera bränsle på LH vad jag vet kanske mera...
    höjer du bränslemängden 10% så räcker det mer än väl..
    Och detta innebär alltså att jag skulle i teorin kunna sätta på turbospridarna och lambdaregleringen orkar då precis hålla värdet inom marginalerna på låglast och lägre motorvarvtal för att undvika CE samtidigt som den på de högre varvtalen och lasterna släpper på marginellt mer bränsle?

    (inte orkat räkna ut hur mycket större de är iofs...)

    Vad har du tänkt göra åt motorn i övrigt?
    Ur ren forskningssynpunkt är tanken att jag först bjuder på liiiiiite mer soppa kombinerat med ställbara kamdrev, är VÄLDIGT intresserad av att lära mej hur man justerar motorns karaktär med kammarna, inbillar mej att man borde kunna få fram olika karaktärer redan med originalkammarna...... (Läxa gärna upp mej i detta ämne.....)

    Efter att jag misslyckats ( ) med forskningen blir det planing av topp 2-2,5 mm, något portad, 2,1 eller egentillverkat insug samt något lämpligt på avgassidan.

    Antar att steget efter detta är kammar men målet är att inte behöva det.....

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  15. #15
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 995
    Medlem#
    5849
    Inga fler som känner sej manade att vara med och diskutera "bonntrim"?

    Om vi ska glida över på EZK tändningen istället då, nån som vet vilken PIN på boxen som är "knack-utsignal" för montering av spikdiod, läste PIN 15 nånstans, skulle gärna få det konfirmerat.....

    Vilka möjligheter har man att ändra tändtidpunkten med dessa system, är det förprogramerat i något chip som man ev. kan byta månne?

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 515
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Vilka möjligheter har man att ändra tändtidpunkten med dessa system, är det förprogramerat i något chip som man ev. kan byta månne?
    Japp, det ska det vara. Men, det går även att ändra tändningen från -6° till +12° i steg av 3° genom att kortsluta olika pin's i EZK-boxen. Eftersom du har LH2.4 så antar jag att det är EZ116K på den. (Nu är jag ute på djupt vatten).

    Iaf, här står mycke att läsa om det: http://forums.turbobricks.com/showthrea ... hlight=ezk

    Fortsättning: http://forums.turbobricks.com/showthrea ... hlight=ezk
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  17. #17
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 995
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Japp, det ska det vara. Men, det går även att ändra tändningen från -6° till +12° i steg av 3° genom att kortsluta olika pin's i EZK-boxen. Eftersom du har LH2.4 så antar jag att det är EZ116K på den. (Nu är jag ute på djupt vatten).

    Iaf, här står mycke att läsa om det: http://forums.turbobricks.com/showthrea ... hlight=ezk

    Fortsättning: http://forums.turbobricks.com/showthrea ... hlight=ezk
    MATNYTTIGT!!

    Super om detta funkar, tusen tack för den infon!!!
    Nån som provat detta förresten??
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sarpsborg, Norge
    Inlägg
    495
    Har provat och det fungerar nog inte. Tror att Saab kör med EZK100k. Har en EZK box som jag plockat upp (nr.0227400150) och pin 18 & 19 är inte ens kopplade til nån printbana på kortet. Funderade på att skaffa en EZK116k från en volvo, men får se.. Ang LH2.4 så är det enklaste sättet för att få mer bränsle att köpa ett chip til en turbobil av samma årsmodell / samma LH version. Jag har en turbokonverterad 9000-91 och den har LH2.4 med en -584 box. Köpte ett trimchip från SP til en -586 box (9000 turbo) och satte inn LMM & spridare från turbon -> fungerar bra.

  19. #19
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 995
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av yellow 900
    Har provat och det fungerar nog inte. Tror att Saab kör med EZK100k. Har en EZK box som jag plockat upp (nr.0227400150) och pin 18 & 19 är inte ens kopplade til nån printbana på kortet.
    Nån mer?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 959
    Hade jag varit dig, så hade jag kastat bort LH2.4an och EZK tändningen och monterat LH sytemet och tändningen från en 9000 -86.
    Då kan du själv ställa tändningen manuellt, slippa lamda som tänder CE, och vräka på massor av bränsle och stygg tändning.
    Hur är det med E85 i folkrace, är det godkänt? Är det godkänt så hade jag kört på det också och kört ännu styggare tändning, fast vara beredd med reservmotor/kolvar.

Liknande ämnen

  1. Folkrace
    Av falconeir1 i forum Tidsfördriv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-07-14, 23:42
  2. Svar: 70
    Senaste inlägg: 2008-02-02, 19:06
  3. Folkrace Bur i og900?
    Av _WmB_ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-05, 22:48
  4. nån bra folkrace sida (h-motorn)
    Av _WmB_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-03-14, 18:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •