Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Vatten i ac-utblås saab 9-5!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    GÖTEBORG
    Inlägg
    214

    Vatten i ac-utblås saab 9-5!

    Hej!
    Har problem med vatten som kommer ut ur ac-rören under förarstolen på en 9-5:a 99års modell,vad kan orsaken vara tror ni? Tacksam för snabba svar!
    mvh Daniel
    SQR Steg 3.
    The Green Machine!
    Kör Peugot med Jätte-turbo på arbetstid!

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Rinner det in i bilen eller är det under bilen? För rinner det in i bilen så är det nog så att dräneringsslangarna till klimathuset är täta med smuts.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    GÖTEBORG
    Inlägg
    214
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Rinner det in i bilen eller är det under bilen? För rinner det in i bilen så är det nog så att dräneringsslangarna till klimathuset är täta med smuts.
    Tack för snabbt svar...
    Japp,d är i bilen.Var sitter huset o slangarna tro,låter som att man kan dyka på d själv
    SQR Steg 3.
    The Green Machine!
    Kör Peugot med Jätte-turbo på arbetstid!

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Dags att berätta mitt semesteräventyr hör jag.
    Husvagnssemester till Italien direkt efter midsommar. Det regnade så förbannat hela vägen ner genom sverige och rätt va det var så var det blött på golvet. Hade bytt ruta veckan innan så jag trodde det var därifrån men tänkte att nu blir det inte mycket regn på ett par veckor så jag får fixa det när jag kommer hem.
    Någonstans i norra tyskland försvinner kylan från baksätesutblåsen och det skvalar skumt därifrån. Fortsätter. Dag två är det fortfarande blött men jag tänker att kommer vi bara ner så får jag undersöka där. På kvällen är det riktigt blött och alldeles kvallmigt inne i bilen trots fullt blås på acc och riktigt kall luft ur utblåsen. Stannar på camping i österrike och lyfter på mattorna. Pissvått. Tar ur stolen och golvmattan och ser då att det rinner vatten ur skarvarna i klimatanläggningen. När mattan och isoleringsbitarna är urplockade står det 5cm vatten på golvet och TWICE-boxen ligger under vatten!!! .
    Fort som fan upp med den, öppnar och torkar ur. Som tur var så hade den klarat sig även om det fanns lite fukt på insidan (vilken jävla tur).
    Orsaken till det hela var stopp i slangarna för kondensvatten. I slangarna satt sånt där svart klet som finns i duschavloppet. Det tog bilen tre veckor vid medelhavet innan den var torr igen...

    Slangen går från klimatanläggningen ner framför stolen i en båge och genom golvet via gummimuff precis under stolen. Lossa på mattan vid gaspedalen så ser du slangen går in. Akta så du inte får ut vatten på förargolvet. TWICE-boxen styr mycket viktiga funktioner bland annat startspärr och grejor...
    Fredrik J

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    GÖTEBORG
    Inlägg
    214
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Dags att berätta mitt semesteräventyr hör jag.
    Husvagnssemester till Italien direkt efter midsommar. Det regnade så förbannat hela vägen ner genom sverige och rätt va det var så var det blött på golvet. Hade bytt ruta veckan innan så jag trodde det var därifrån men tänkte att nu blir det inte mycket regn på ett par veckor så jag får fixa det när jag kommer hem.
    Någonstans i norra tyskland försvinner kylan från baksätesutblåsen och det skvalar skumt därifrån. Fortsätter. Dag två är det fortfarande blött men jag tänker att kommer vi bara ner så får jag undersöka där. På kvällen är det riktigt blött och alldeles kvallmigt inne i bilen trots fullt blås på acc och riktigt kall luft ur utblåsen. Stannar på camping i österrike och lyfter på mattorna. Pissvått. Tar ur stolen och golvmattan och ser då att det rinner vatten ur skarvarna i klimatanläggningen. När mattan och isoleringsbitarna är urplockade står det 5cm vatten på golvet och TWICE-boxen ligger under vatten!!! .
    Fort som fan upp med den, öppnar och torkar ur. Som tur var så hade den klarat sig även om det fanns lite fukt på insidan (vilken jävla tur).
    Orsaken till det hela var stopp i slangarna för kondensvatten. I slangarna satt sånt där svart klet som finns i duschavloppet. Det tog bilen tre veckor vid medelhavet innan den var torr igen...

    Slangen går från klimatanläggningen ner framför stolen i en båge och genom golvet via gummimuff precis under stolen. Lossa på mattan vid gaspedalen så ser du slangen går in. Akta så du inte får ut vatten på förargolvet. TWICE-boxen styr mycket viktiga funktioner bland annat startspärr och grejor...
    Sicken mardröm,vi hade samma stopp fast i slangen på passagerarsidan.Tack för tipset.

    mvh Daniel
    SQR Steg 3.
    The Green Machine!
    Kör Peugot med Jätte-turbo på arbetstid!

Liknande ämnen

  1. dubbla utblås med 4 eller 2 utblås? 1 eller 2 dämpare?
    Av guzten i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-02-24, 16:57
  2. Dubbla avgasrör (utblås) på min saab cse 2.0t -97.
    Av xyon_78 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-23, 17:37
  3. Dubbla utblås saab 9-5 -99
    Av Pette i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-21, 22:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •