Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Centrallåset äter säkringar 9000

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    548

    Centrallåset äter säkringar 9000

    Mitt nyförvärv, en saab 9000 cse 95 äter säkringar till centrallåset.

    Jag har märkt att när jag låser och det funkar, så går det som lite segt att få ner alla knappar, som om de går trögt. Kan det vara en orsak ? Dvs att jag behöver smörja upp all mekanism.

    Hamnade i fel forum såg jag, moderator får mer än gärna flytta tråden.
    Saab 9-5 -01 Automat

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Sörping
    Inlägg
    18
    Jag hade samma problem på ett par av de 9000 jag haft.
    Det som ofta gör att låsknapparna kärvar är den platshållare som sitter i ovankant på dörrklädseln där knappen går igenom klädseln.
    Inte helt ovanligt är att dörrpanelen(klädseln) "slår" sig lite och därmed inte sitter helt 100% rakt som den gjorde då bilen var ny.

    Då denna plastdetalj sträcker sig ca 2-3cm under panelen så är den tillräckligt lång för att knappen skall kärva och då ryker det säkringar.

    Kommer inte ihåg om man kan pilla upp plastbiten utan att lossa panelen men för att inte skada panelen så bör du nog plocka bort den.
    Jag vill minnas att det sitter som två "hullingar" på vardera kortsidan at plastbiten som man får trycka in för att snäppa loss den.
    Ta bort den, såga bort delen som syns på ovansidan från förlängningen nedanför och limma tillbaka delen, eller "sargen", som syns ovanpå så har du förhoppningsvis löst problemet.

    Då jag hade dessa problem var jag i en period av kolsvart solfilm så jag plockade helt enkelt bort hela plastbiten då det bara syntes inifrån att den saknades.... Seriost och snyggt.....
    900 T-16 Monte Carlo Ed. 3d -92
    9-3 1,9 TTiD Vector SC -08
    Goggo 200cc -55

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 030
    Eller så kan det vara en motor som inte riktigt lirar. Jag kopplade bort c-låsmotererna en och en, eller rättare sagt tänkte göra det för jag fick napp på första och efter att den var bytt mot en från skroten för 150:- så funkade det utmärkt.
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    548
    Löste problemet!!

    Den där lampan som sitter i varje dörr, som börjar lysa när man öppnar dörren, på en utav dörrarna så satt det ingen lampa, och hela lampsockeln satt löst där, det gjorde att den kom i kontakt med den andra sockeln och påsåvis kortslöt hela fadderullan.. Satt fast sockeln ordentligt och nu låser den och öppnar som aldrig förr.
    Saab 9-5 -01 Automat

  5. #5
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Hade samma problem med min 9000i-88, provade att smörja alla leder i alla dörrar utan resultat. Till slut ordnade jag en beggad motor till förardörren och då löste sig problemet för mig.
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •