Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 118

Ämne: skitkvalitet på saab och värdelösa verkstäder

  1. #1

    skitkvalitet på saab och värdelösa verkstäder

    jaha nu har det varit dags för verkstadsbesök igen hos smålands motorcentrum kalmar.

    växellådan rasade efter 5400 mil, bilen är ca 6 mån gammal. Det tog 6 dygn för dem att få fram en låda och byta, blir man förbannad eller när man får ha sin taxi stå still en hel jäkla vecka och förlora 30.000.
    Man tycker att en så ny bil ska inte låda gå sönder på och det ska definitivt inte ta en vecka att byta den. Har ringt till kundtjänst för att försöka få tag på nån men där vägrar dem lämna ut nummer till nån chef och dem ringer aldrig upp.

    Lita på att jag berättar för dem som åker med hur jäkla dålig kvalitet det är på saab och hur illa behandlad man blir när man råkar ut för något.

    listan hittills på fel
    vid ca 2000 mil, byte av stag i framvagnen

    vid ca 2500 mil, byte av dörrhandtag på insidan som lossnar

    vid ca 3000 mil dålig kylning av ac

    vid ca 5400 mil, byte av växellåda

    vid ca 5500 mil blinkar xenonhalvljusen och ibland slocknar helt

    vid ca 5900 mil behövs hjulinställning bak pga bärgningen för växellådsbyte

    vid ca 6000 mil behövs byte av plastpanelen på insidan vid vä backspegel för den pekar utåt

    passagerarstolen har börjat knaka nu oxå.

    antingen har saab dålig kvalitet eller oxå har jag fått ett måndagsexemplar. Börjar bli lite jobbigt med alla dem här felen på bara sex månader.

    ringde precis för att beställa 6000 milaservice, 13 dagar får jag vänta innan jag får lämna den för service, e det att ta hand om sina företagskunder.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 426
    Medlem#
    3020

    Re: skitkvalitet på saab och värdelösa verkstäder

    Citat Ursprungligen postat av taxi-lasseman
    jaha nu har det varit dags för verkstadsbesök igen hos smålands motorcentrum kalmar.

    växellådan rasade efter 5400 mil, bilen är ca 6 mån gammal. Det tog 6 dygn för dem att få fram en låda och byta, blir man förbannad eller när man får ha sin taxi stå still en hel jäkla vecka och förlora 30.000.
    Man tycker att en så ny bil ska inte låda gå sönder på och det ska definitivt inte ta en vecka att byta den. Har ringt till kundtjänst för att försöka få tag på nån men där vägrar dem lämna ut nummer till nån chef och dem ringer aldrig upp.

    Lita på att jag berättar för dem som åker med hur jäkla dålig kvalitet det är på saab och hur illa behandlad man blir när man råkar ut för något.

    listan hittills på fel
    vid ca 2000 mil, byte av stag i framvagnen

    vid ca 2500 mil, byte av dörrhandtag på insidan som lossnar

    vid ca 3000 mil dålig kylning av ac

    vid ca 5400 mil, byte av växellåda

    vid ca 5500 mil blinkar xenonhalvljusen och ibland slocknar helt

    vid ca 5900 mil behövs hjulinställning bak pga bärgningen för växellådsbyte

    vid ca 6000 mil behövs byte av plastpanelen på insidan vid vä backspegel för den pekar utåt

    passagerarstolen har börjat knaka nu oxå.

    antingen har saab dålig kvalitet eller oxå har jag fått ett måndagsexemplar. Börjar bli lite jobbigt med alla dem här felen på bara sex månader.

    ringde precis för att beställa 6000 milaservice, 13 dagar får jag vänta innan jag får lämna den för service, e det att ta hand om sina företagskunder.
    Att du skall vänta 13 dagar tycker jag låter konstigt, har du nyss startat åkeri eller? för du har väl teknat avtal med en servicestation?.

    Har en bekant som kör Saab som taxi, och han har avtal med Saab ÅF, så han betalar fast summa för reperationer/service och de står nästan med röda mattan när han kommer.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Björketorp
    Inlägg
    120
    hade jag varit som du hade jag begärt att få en helt ny bil, för det är helt enkelt inte acceptabelt ......
    http://www.garaget.org/Simba1
    Saab 900 2.0T 96:a Nordic Steg2
    Medlemsnr: #7255

  4. #4

    Re: skitkvalitet på saab och värdelösa verkstäder

    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    Att du skall vänta 13 dagar tycker jag låter konstigt, har du nyss startat åkeri eller? för du har väl teknat avtal med en servicestation?.

    Har en bekant som kör Saab som taxi, och han har avtal med Saab ÅF, så han betalar fast summa för reperationer/service och de står nästan med röda mattan när han kommer.

    //MH


    Frågar på Verkstaden på Smålands motorcentrum i kalmar vad servicen kostar per år, har fått pris på service-avtal 22.500:- per år, han säger att nån kamrem finns inte så det kommer ingen kostnad för byte av den iaf och räknar och kommer fram till 19.000:- per år.självklart så tar jag ju inte service-avtal när man kan tjäna 3500 genom att va utan.
    dags för första 3000 milaservicen kommer dit och vi snackar lite och jag säger att jag trodde det va kamrem ist för kamkedja på bilen, va säger han de e kamren, va fn säger du säger jag ni har ju sagt att det inte e kamren på den, joo det är det säger han, då säger jag bara ändå, så stämmer väl säkert inte kostnaden på 19000 per år heller på skoj, vänta lite ska jag räkna efter säger han, nää det stämmer inte 22.000 kostar det minst, Då blir jag sur och säger att jag har ju fått helt andra uppgifter innan från er, men det vill han inte lyssna på. till råga på allt så hade tiden man har på sig att skaffa serviceavtal när bilen e ny hunnit gå ut med ett par veckor, så där står man lurad och bedragen igen.
    kan nämna att det skulle ta två timmar för service sa dem så jag väntade kvar, det tog 4,5 timme innan jag fick bilen.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Simba1
    hade jag varit som du hade jag begärt att få en helt ny bil, för det är helt enkelt inte acceptabelt ......

    finns ingen att begära det av, saabs kundtjänst e rena löjet, där säger dem bara att chefernas telefonnummer är hemliga och att om man ber dem ringa upp så kommer dem ändå inte göra det. vilket dem inte gjort heller.

    sen e ju nackdelen att det är en företagsbil och inte en privatbil, konsumentköplagen gäller olika för näringsidkare och privatpersoner.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    13 dagar låter inte jättemycket tycker jag.
    Sist jag bokade service hos Saab var det ca 4 veckor.

    Visst verkar det som din bil krånglat onödigt mycket och att du pratat med en kass säljare men min erfarenhet av det andra Svenska märket är inte bättre...
    Lite ur minnet kring firmans V70. Kan tilläggas att den bilen har serviceavtal.
    Före 6000mil
    # Säkring till spolarpump (bakruta) gick sönder upprepade ggr vilket påtalades vid service. Verkstan bytte säkring vid 2 servicar alltså ingen åtgärd av felet. När man slutligen kollde felkoden och insåg att det varmotorn som gick tungt fick vi veta att pumpen frusit. Felkoden hade satts i Juli Med ny pump blev det bra.

    # Bälteslås i baksäte som inte låste ibland lämnades utan åtgärd 2 servicar i rad eftersom det råkade funka vid service..

    # Renovering av framvagn vid 6000mil

    # Elfel som tände div varningslampor och satte mystiska felkoder. Blev akut när bromsvarningslampan tändes... Tog ca 2veckor att fixa..

    # Huvviren frös fast vilket resulterade i att huven inte gick "i lås". Efter en natt i värmen funkade viren (vilken överraskning) igen och inget åtgärd behövdes. Nästa gång någon öppnade huven blev det samma fenomen Ny vire löste problemet den andra gången.

    # Hjullager vid 10000mil

    # Renovering framvagn vid 12000mil (inkl hjulinställning) Alla glappa leder hittades inte. Fler delar byttes vid 14000mil och ny hjulinställning..

    # Vid 11500 mil slutade bakhjulen att snurra när man backade. Byte av backar, skivor mm löste det problemet.

    # I samband med service skulle även en plåtskada besiktas och verkstan skulle ha bilen hela dagen. När bilen hämtades var inte plåtskadan besiktad pga att dom inte fått veta att bilen var där. Orsaken var såklart jag som inte fattade att det inte räckte med att berätta för kundmottagaren i verkstan att den även skulle till plåtverkstan. Jag skulle såklart ha berättat även för plåtverkstan i rummet bredvid var bilen fanns...

    Kan tilläggas att bilen körs enbart landsväg. Första omgången bromsklossar fram byttes vid 14000mil så det är inte direkt en bil som hårdkörs

    Väntetiden för service eller verkstad är oftast minst 4 veckor, ofta längre
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 426
    Medlem#
    3020
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041

    Väntetiden för service eller verkstad är oftast minst 4 veckor, ofta längre
    Att vänta så länge med en taxi är inte acceptabelt. Taxibilar behöver ju typ service varannan månad och de kan inte stå och vänta på reperation. De skall repareras omgående och då köper man tid genom serviceavtal.


    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 493
    När jag gjorde 11000-mila service på Holmgrens så fick jag serviceprotokollet och det var rent så att säga. Åker till bilprovningen fem dagar senare och får anmärkning på läckande stötdämpare bak. Följer med under och tittar och det har tom runnit olja på fjädrarna. Som tur var fick jag ej ombesiktning.

    Åker därifrån och kommer hem och tittar på serviceprotokollet under chassi-stötdämpare. Ingen anteckning. Jag vart fly förbannad och åker ned toll Holmgrens och visar mitt missnö´je ganska öppet.

    Jag tror personligen att många verkstäder går över bilarna alldels för snabbt och kollar ej ordentligt.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  9. #9
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    962
    Medlem#
    427
    Citat Ursprungligen postat av aeromagnus
    När jag gjorde 11000-mila service på Holmgrens så fick jag serviceprotokollet och det var rent så att säga. Åker till bilprovningen fem dagar senare och får anmärkning på läckande stötdämpare bak. Följer med under och tittar och det har tom runnit olja på fjädrarna. Som tur var fick jag ej ombesiktning.

    Åker därifrån och kommer hem och tittar på serviceprotokollet under chassi-stötdämpare. Ingen anteckning. Jag vart fly förbannad och åker ned toll Holmgrens och visar mitt missnö´je ganska öppet.

    Jag tror personligen att många verkstäder går över bilarna alldels för snabbt och kollar ej ordentligt.
    Stötdämparna kan paja från ena sekunden till den andra.=Det är inte säkert att stötdämparna var kassa när bilen servades!
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 493
    Oljan var ingrodd med smuts och det vart torrt de tre dagarna emellan så det är helt omöjligt.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  11. #11
    hå hå ja ja nu får jag det nya innedörrhandtaget i handen när jag öppnar bilen igen. Ringde för att beställa tid för 9000 milaservice, 14 dagars väntetid vilket innebär att jag kör 9500 mil innan bilen får komma in, precis som vid 6000 milaservicen.

    fick brev från saab idag angående mitt skadeståndskrav efter stilleståndet pga att växellådan rasade, svaret blev att deras policy är att aldrig betala ut någonting för något. tack för det saab. aldrig mer saab

    sa även till för fjärde gången om att mina halvljus blinkar och slocknar helt ibland när jag ringde och bokade tid till servicen, svaret blev att jag var inte ensam och dem inte kunde laga bilen eftersom dem inte visste vad det va för fel, tydligen nån i tyskland som håller på att undersöka vad det kan va för fel på dessa jävla saab-bilar.

    Gör som mig, köp aldrig en saab igen och berätta för alla om hur dåliga dem är, jag gör det för alla mina kunder som åker med i taxin när dem frågar om jag e nöjd med bilen. Hittills vet jag två som låtit bli att köpa saab tack vare mig.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    40
    Tråkigt att höra att du är så missnöjd. Själv har jag haft 4 olika Saabar genom åren och kan inte säga annat än att jag är jättenöjd med dem. Kan det vara så som du skriver själv att du har haft oturen att få ett måndagsexemplar?

    Mvh

  13. #13
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 640
    Men sälj bilen istället för att bara gnälla om vilket skitmärke det är.
    Köp en Vovlo...

    EDITERAT INLÄGG
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  14. #14
    bara för din saab krånglar utöver det normala betyder inte det att alla gör det så förstår inte meningen med att spotta ut skit om kass kvalité och att avråda alla att köpa saab. låt folk skapa sin egen uppfattning. du har ju skapat din själv. så sälj din saab och köp något annat om du är missnöjd. och ett tips: för att förhindra körning utöver serviceintervallen kan man ju ha god framförhållning och boka i god tid.
    Pontus Nilsson.
    --"Ett kvicktänkt citat bevisar ingenting"--
    http://www.garaget.org/?car=136688

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 280
    Citat Ursprungligen postat av sonic_reducer
    bara för din saab krånglar utöver det normala betyder inte det att alla gör det så förstår inte meningen med att spotta ut skit om kass kvalité och att avråda alla att köpa saab. låt folk skapa sin egen uppfattning. du har ju skapat din själv. så sälj din saab och köp något annat om du är missnöjd. och ett tips: för att förhindra körning utöver serviceintervallen kan man ju ha god framförhållning och boka i god tid.

    Kunde inte sagt det bättre själv.

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Husum
    Inlägg
    1 026
    Medlem#
    6874
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    13 dagar låter inte jättemycket tycker jag.
    Sist jag bokade service hos Saab var det ca 4 veckor.

    Visst verkar det som din bil krånglat onödigt mycket och att du pratat med en kass säljare men min erfarenhet av det andra Svenska märket är inte bättre...
    Lite ur minnet kring firmans V70. Kan tilläggas att den bilen har serviceavtal.
    Före 6000mil
    # Säkring till spolarpump (bakruta) gick sönder upprepade ggr vilket påtalades vid service. Verkstan bytte säkring vid 2 servicar alltså ingen åtgärd av felet. När man slutligen kollde felkoden och insåg att det varmotorn som gick tungt fick vi veta att pumpen frusit. Felkoden hade satts i Juli Med ny pump blev det bra.

    # Bälteslås i baksäte som inte låste ibland lämnades utan åtgärd 2 servicar i rad eftersom det råkade funka vid service..

    # Renovering av framvagn vid 6000mil

    # Elfel som tände div varningslampor och satte mystiska felkoder. Blev akut när bromsvarningslampan tändes... Tog ca 2veckor att fixa..

    # Huvviren frös fast vilket resulterade i att huven inte gick "i lås". Efter en natt i värmen funkade viren (vilken överraskning) igen och inget åtgärd behövdes. Nästa gång någon öppnade huven blev det samma fenomen Ny vire löste problemet den andra gången.

    # Hjullager vid 10000mil

    # Renovering framvagn vid 12000mil (inkl hjulinställning) Alla glappa leder hittades inte. Fler delar byttes vid 14000mil och ny hjulinställning..

    # Vid 11500 mil slutade bakhjulen att snurra när man backade. Byte av backar, skivor mm löste det problemet.

    # I samband med service skulle även en plåtskada besiktas och verkstan skulle ha bilen hela dagen. När bilen hämtades var inte plåtskadan besiktad pga att dom inte fått veta att bilen var där. Orsaken var såklart jag som inte fattade att det inte räckte med att berätta för kundmottagaren i verkstan att den även skulle till plåtverkstan. Jag skulle såklart ha berättat även för plåtverkstan i rummet bredvid var bilen fanns...

    Kan tilläggas att bilen körs enbart landsväg. Första omgången bromsklossar fram byttes vid 14000mil så det är inte direkt en bil som hårdkörs

    Väntetiden för service eller verkstad är oftast minst 4 veckor, ofta längre
    Undra hur många fler fel Volvon haft om den hade brukas som Taxibil

    Mvh/Roberth

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Köping
    Inlägg
    426
    Citat Ursprungligen postat av Roberth
    Undra hur många fler fel Volvon haft om den hade brukas som Taxibil

    Mvh/Roberth
    Tjaa en genomsnitts-volvo hade haft mindre fel. Trådskaparen har ju tydligen haft väldigt otur med sin bil, och en sån ny bil ska inte ha så mycket fel. Att han sedan inte har bokat serviceavtal på en taxibil (oavsett märke) kan man nästan betrakta som tjänstefel, och är verkstaden fullbokad så ta nästa?

    Att säga att Saab är skit på ett Saab-forum är nog inte direkt optimalt. Prova autopower, TPC eller motsvarande forum för att få lite gehör, för de flesta på det här forumet tycker om sina Saabar.... Men som tidigare talare säger, byt bort bilen om du inte är nöjd, något tyskt kanske kan passa dig?

  18. #18
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 000
    Medlem#
    4706
    Citat Ursprungligen postat av sonic_reducer
    bara för din saab krånglar utöver det normala betyder inte det att alla gör det så förstår inte meningen med att spotta ut skit om kass kvalité och att avråda alla att köpa saab. låt folk skapa sin egen uppfattning. du har ju skapat din själv. så sälj din saab och köp något annat om du är missnöjd. och ett tips: för att förhindra körning utöver serviceintervallen kan man ju ha god framförhållning och boka i god tid.
    Du kommer nog gnälla lika mycke oavsett vilket märke du har, väx upp och torka dig bakom öronen

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    543

    Re: skitkvalitet på saab och värdelösa verkstäder

    Citat Ursprungligen postat av taxi-lasseman
    när man får ha sin taxi stå still en hel jäkla vecka och förlora 30.000.
    Citat Ursprungligen postat av taxi-lasseman
    självklart så tar jag ju inte service-avtal när man kan tjäna 3500 genom att va utan.
    Låter inte det lite dumsnålt att spara 3500 kr/år om man förlorar 30000 kr på att ha bilen stillastående en vecka?

    Nu är jag ingen stor fantast av de stora märkesverkstäder jag besökt, men jag tror nog att alla deras mekaniker och verkstadsmästare vet vilka modeller som har kamkedja och vilka som har rem, men det förutsätter ju att man talar om vilken motor man har.

    Annars är det oturligt med alla fel du har haft, men som sagt testa en annan firma. det du råkat ut för är knappast representativt.

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 275
    Vad är det för bilmodell vi pratar om här?

    Sen finns det väl en orsak till att de allra flesta taxichaufförer kör Mercedes.

Liknande ämnen

  1. Varför så värdelösa bensindunkar nu för tiden?
    Av Anders_SAAB i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2013-07-26, 21:46
  2. [LÖST] Är det endast saab verkstäder som har Tech2?
    Av Diana i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-04-27, 11:51
  3. Saab 9-3 aero sc - Bra verkstäder som kan saab?[STHLM]
    Av Samwest i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-09-12, 08:46
  4. SAAB, helt värdelösa dörrlås?
    Av sunki i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-09-26, 21:22
  5. TV3 Insider testar Saab-verkstäder
    Av perr i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-04-30, 09:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •